Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Lydbalancen er ikke lige? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Beogram 1800 pladespiller og når den spiller har jeg lagt mærke til at lyden ikke er ligeligt fordelt i begge
kanaler. Hvad kan årsagen til dette være? En ven har foreslået at det måske kan være forkert nåletryk..
Til top Vis Rubennn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rubennn

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Det kunne også være en skadet pick-up. Nåletryk skulle gerne have samme indvirkning på begge kanaler. Ellers kan det også
være et antiskating problem (om armen trækker ind mod center eller ud mod kanten af sig selv, hvilket den ikke burde!)
Så kunne det være dårlig forbindelse i ledningerne mellem pick-up og riaa.

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket om din R og L balance kontrol, er som den skal være på forstærkeren??
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

hej rubennn.
fejlen kan ligge 1000 steder. men hvis du er sikker på at det er i din pladespiller, fejlen skal findes, har dét med balancen meget tit at gøre med: dårlig forbindelse i tonearmskablet, tonearmswiren eller forkert tangent,azimuth.
        mvh nils
.

Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2014 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg her ret sikker på ar fejlen findes i selve pladespilleren et sted. Jeg kender dog ikke så meget til pladespillere, så jeg ved
ikke specifikt hvor fejlen kan ligge. Balance kontrollen på forstærkeren er sat i nul. Jeg mistænker lidt, uden at vide det, at der
er dårlig forbindelse mellem pickup og armen (der hvor den klemmes fast i armen). Umiddelbart så ligner det også at pickup'en
hælder lidt i selve huset når den er nede ved pladen.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 Januar 2014 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Hvis tilslutningen er original, er den forsynet med et Din-stik (rundt 5-benet). Med mindre din forstærker også er B&O eller af ældre dato, har en adaptor i mellem, hvor stikkene meget vel kan være monteret af en tidligere ejer. Start med at kontrollere ledninger og lodninger i disse stik. Det er tynde ledninger, hvor der ikke skal smutte mange tråde før forbindelsen forringes.

Er grammofonen monteret med phoostik, er de eftermonteret = samme mulige fejlkilde.

For at afklare om fejlen ligger i grammofonen, kan du starte med at bytte rundt på stikkene (højre og venstre kanal) på forstærkere. Hvis det nu er den modsatte kanal der spiller højst, ligger fejlen i grammofonen eller kablerne fra den. Eller i hvert fald før forstærkeren

Hvsi det stadig er den samma kanal der spiller for højt, ligger fejlen i forstærkeren. Højst sandsynligt i Riiaen, hvis problemet kun er der når du spiller plader.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

Rubennn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg eksperimenteret lidt med pladespilleren. Den har en mekanisk funktion der fører armen ind på plads og sænker
den. Jeg har lagt mærke til at kun højre kanal spiller lige idet armen rammer pladen - det gør den i cirka 1 sekund. Udover
det så er der lidt støj (skratten) idet pickuppen rammer pladen. Efter dette er det stort set kun venstre kanal der spiller. Der
er en lille smule lyd i højre kanal, men ikke meget.

Jeg ved næsten ingenting om pladespillere, men jeg mistænker lidt, at der er en løs forbindelse et eller andet sted i armen
eller den mekaniske funktion der sænker armen. Det lyder som om at fejlen opstår idet den mekaniske indføring af armen
sætter ud.

Hvad kan jeg gøre herfra?

Her er nogle billeder af pladespilleren... Jeg ved ikke om det overhovedet hjælper jeg.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes