Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Dårlig lyd på ny vinyl? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen alle sammen...

Jeg har fået mig en luxmann 370 med vakuum, og for nylig en ny pu... Jeg har efterhånden en ret god lp samling, men nogle lp'er er svære at få fat i
som brugte, og har derfor købt bla. Agnes Obel, eagles (when Hell freezes over) , metallica (Black album) , 2 x Eric Clapton live albums, Pearl jam....
Og de er
alle 180g vinyl og der er sindssyg dårlig lyd på dem, dvs. Ikke som sådan lyden men "s" lyde, høje toner, og "eksplosive" komponeringer. De
forvrænger virkelig meget. Jeg har prøvet at indstille vægten, retningen og hovedet på tonearmen, intet virker. Og de gamle lp'er er fine i lyden

Nogen der har samme problem? Eller en løsning?
Har brugt en del penge på de nye vinyl plader, og vil være godt trist hvis de bare skal ud til højre, så håber virkelig i ka nogle tricks!!!!????

Setup:
Rotel forforstærker
Luxmann 370
Creek Ria
Vincent 991 monoblokke
Til top Vis soren_la's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af soren_la

exrumpyt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Thom Watis "Bad as mee" på 180g vinyl lyder også skrækkeligt, der er eet eller andet der går galt i teknikken ... Lige som komprimeret til ugenkendelighed, ville sikkert egne sig til støj på radio NOVA...

exrumpyt, sur gammel nisse.

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke selv anskaffet nyt vinyl, så dette er udelukkende en antagelse:

Ældre vinylplader er indspillet analogt. Når de senere er udgivet på CD har det krævet en konvertering fra analog til digital, med alle de risici det indebærer for forringet lyd. Formentlig derfor lyder vinyl-udgaverne af disse indspilninger ofte bedst.

I dag sker alle optagelse digitalt. Derfor er det nu vinyludgaverne der har været gennem en konvertering inden udgivelsen, med samme fejlkilder som ovenstående.

Mit gæt er at selv nye vinyludgivelser er baseret på digitalt lagrede optagelser. Tror desværre ikke man mange steder finder de gamle masterbånd frem, selvom man beslutter sig for at genudgive musikken på vinyl.

Resultatet er, at der formentlig vil kunne købes rigtigt mange nye vinyludgivelser, der i virkeligheden bare er cd-udgaven, der er "kopieret" over på vinyl. Og at det er det du kan høre.

Men jeg håber naturligvis at jeg tager fejl.
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Det ser da ikke lovende ud for os med træng til vinyl, hvis vi bare skal forny vores musik en smule

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg er hoppet på ren digitalt, men engang imellem bliver pladespilleren hevet frem og der lyttes, og her bliver jeg bekræftet i dette.

I 70-80'erne da jeg selv spillede vinyl, var der gode og dårlige indspilninger, som der også i dag kan være på cd'ere

Jeg undskylder hvis jeg træder nogen over tærende, men vinyl er vel ikke altid ensbetydende med god lyd, ligesom digital lyd heller ikke er ensbetydende med dårlig lyd.

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Mhansen

Den er jeg helt med på

Jeg sys bare det er overvældende ringe lyd i forhold til bare de gamle lp'er og bevares, jeg har da lige invisteret i
en dac fra NAD og er da meget glad for den og høre alt det jeg ikke har på lp (sommer i soweto fra kirken i norge,
uha det er godt!!! Og ka ikke fås på lp) og sidder og samligner med det jeg har på lp, for at høre forskel..... men
du ved hyggen den mangler lidt ved at sidde og klikke på et nummer...

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Man skal desværre op i en højere prisklasse for at opnår analog gengivelse der er på højde med selv lavere prissat digital
grej, og afspiller man lp for nostalgiens skyld så vil de kun give dårligere lyd til følge..

Produktionen af "new wave" lp'er gør også som jeg kun kan give flere ret i, at masteren vil være en digital kopi.

Musik branchen har fattet at der stadig er et marked for det her faste medie, men de snyder lidt folk med dårligere
lydkvalitet, og vælger at spytte for mange plader ud på samme værktøj, det kunne være derfor min Dire Straights -
Brothers in Arms 180Gs version knitre alt for meget, selv efter rensning, og afspilning en del gange er det stadig en l**te
plade..

Nogen pladeselskaber har stadig adgang til den analoge master kopi, og kan vælge at trykke et fornuftigt antal lp udfra
samme værktøj så lyddegradering holdes på et minimum, værktøjet til presning af nye lp'er bliver slidt efter et vis antal
tryk/kopier, og et oplag af en genoppresning ved man hvor mange kopier der maks kan laves, det kunne være 3000, men
fortsætter man til 5000 for profittens skyld, så vil dem der køber fra 3001-5000 få en lp som er ringere end de 1-3000..

Men mainstream kunstnere vil nok altid blive trykt udfra tanken om mersalg som eneste grund, ikke udfra at give kunderne
den bedste lyd lp mediet stadig kan give, hvis altså værk/arm/pu og riia ellers er af fornuftig kvalitet..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Imbalance

Jeg ga 600kr. For min eagles plade i den tro at jeg ville være over problemet med de digitale indspilninger var
blevet kopieret til vinyl. Og ja det var naivt.... Men også sørgeligt..... Jeg havde en plan om en ny pladeafspiller til
sommer, en rega jubilæums model måske?!? Men der skal ske noget lyd mæssigt før jeg gider kaste flere penge
end som min nye pu til et par tusinde efter det. For ellers er det jo kun de gamle lp'er der er værd at høre på, og
på et tidspunkt har man hørt dem NOK!!!...

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Søren.

Jeg er ikke helt klar over hvad du mener med at du har stillet på retningen, men 180gram plader er lidt tykkere end almindelige lper, så pickuppen kommer til at hælde lidt lidt bagover, så sporer den ikke diskanten så godt, nogle pickupper er meget følsomme over for rigtig højde

Prøv at hæve armen en lille smule, det vil sikkert hjælpe.
Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Agnes Obel er det den nye elle gamle. Den gamle er der god lyd på, den nye har jeg, men ikke lyttet til endnu.
Eagles er en gammel vinyl, fåes ikke som ny. Så der må være et eller andet galt med den. For min udgave er rigtig god. Deter en dobbelt udgave,
ikk?

De andre kender jeg ikke, så kan ikke udtale mig om dem. Men der findes dårlig vinyl, ligesom der findes dårlig cd/down load.
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har, som du også skriver, oplevet overraskende dårlig lyd på nye vinyl udgivelser. Øv har jeg tænkt som dig, og så forsøgte jeg med en vask. Det gjorde hele forskellen og "åbnede" op for lyden. (dem som stadig lyder kedeligt er nok bare kedeligt indspillet og produceret. To Bad)

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Ved ikke om det er den nye Agnes opel, det er den med riverside:-) Lyder som om jeg er en hat til det med at
indstille armen:-P

Jeg er med på vægt delen med tone armen (jeg har her til aften stillet og lyttet og stillet og lyttet og stillet og
lyttet og løbet mig ihjel...:-! Og fået lidt af diskant lydene væk, men ikke det hele, stadig ved høje toner og
eksplosive steder det går galt., jeg sys selv at tone armen følger pladen med samme afstand, når jeg måler. Men
jeg er lidt usikker på om hvorvidt jeg kan stille højden på armen? om det er nok med vægtklodserne eller om det
så er hele monteringen hvor armen sidder på i grammofonen der skal op, for der er ikke nogle skruer til stille
på...

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Luggelaj

Hvordan vasker du dem? Tænker det ikke er nede i tallerken delen i opvaskemaskinen:-P???

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Leif c

Jo eagles er dobbelt lp men i 180g lp...

pac-man
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Pierre?

Bruger siden: 24 December 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om at du skal gøre et eller andet hos dig. Agnes Obel skal ikke lyde dårligt og det bør Eagles HFO heller ikke.

Måske en pladevasker var en god ide. HES har en tilsalg i tilbudsavisen, det var en start. Ellers så kan det være utallige indstignings muligheder der er
gået galt.
Til top Vis pac-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pac-man

soren_la
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Jeg troede ikke de udgav 180g lp'er dengang eagles udkom med when Hell freezes over???
Jeg læste tidligere i dag at den cd med bedst lyd overhovedet er nirvanas nevermind.... Går det igen på vinylen
eller er
der en lp der slår alt?

Nogen der kender en grammofon/lp nørd på Bornholm....?;-) Ellers må jeg i gang med Google hvis det ikke er
nok med
en vask ;-)

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Pladevask er et overraskende stor segment når du først stikker hovedet ind af døren.

Nej, hold endelig dine plader fra vaskemaskinen. Det lyder som helligbrøde.

Pladevask kan være fra et simpelt stativ, en ordentlig klud og en købt eller selvlavet vaskeblanding, til pladerensere med vakuumsug til brug af ultralyd.

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2014 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Pladevask er en spøjs, hyggelig og for nogen sikkert træls del af vinylafspilning. Jeg hører for tiden ikke vinyl da jeg pt ikke har en riaa. Jeg oplever dog at det at vaske plader er lidt som at pille og tweeke med anlægget for det kan give noget spændende fra sig. Var min samling af vinyl på størrelse med min CD samling var min opfattelse muligvis anderledes.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 09 Januar 2014 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

En pladevasker er en god idé, hvis pladerne er snavsede/støvede, og den fjerner også slipmidlet, der benyttes under presningen, men den kan altså ikke rette op på en dårlig indspilning eller for den sags skyld et fejlpres.

Agnes Obel lp'en, der omtales, er hendes debut-lp, så altså ikke den nyeste. Lyden på "Philharmonics" er udmærket uden ligefrem at være i referenceklasse. Den udmærker sig ved ikke at være overproduceret, og så er den forholdsvis ukomprimeret. Jeg tror faktisk, den er analogt optaget, da der på flere passager er hørbart båndsus - eller også er det susen/støj fra elektronikken. Dele af den kunne sagtens være optaget af Agnes selv hjemme i den berlinske dagligstue.

Lp-afspilning er ingen dans på roser. Nogle lp'er lyder virkelig fremragende, mens andre lyder forfærdeligt. Jeg har nogle tusinde lp'er - nogle er nye og nogle er gamle - og jeg har faktisk meget svært ved at sige noget så generelt, som at lydkvaliteten var bedre "i gamle dage". Dog vil jeg sige, at mange nyindspilninger lider under kompression - som led i den såkaldte loudness-war. Sådan er det desværre. Intet er perfekt ... naturligvis lige bortset fra min kone

Noget kunne dog tyde på, at du kunne hente mere vellyd ud af din analoge afspillekæde ved at pusle lidt med finjustering af din p.u. (hvilken p.u. har du i øvrigt?). Har du fx tjekket, at VTA/SRA og azimuth er justeret ordentligt.

Benytter du i øvrigt vakuum på din Luxman? Rygtet vil vide, at den lyder bedre uden - men det er et rygte, som jeg ukritisk viderebringer, da jeg aldrig selv har hørt en under ordentlige forhold.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 Januar 2014 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har adgang til en clearaudio pladevasker, og før en version fra VPI, og der findes andre med vacuum, herunder også
mere manuelle løsninger - Jeg har en 3. part i clearaudioen da den just ikke er billig og man renser jo ikke sine plader hver
uge..

Eagles pladen som omtalt kan lide under fejl under presning som Analogueman nævner og det jeg selv nævner med at
degradering også sker hvis man presser for mange efter presse værktøjet er slidt for meget..

Jeg har dog få 180-200G plader og har så godt nok kun oplevet den lp jeg har nævnt med fejl, mine Patricia Barber og
Sarah Machlaclan plader lyder helt okay uden knitren og unoder..

Jeg kørte for det meste selv med en smule negativ VTA for at kunne afspille alle plader fra 140-200G, og sætter man VTA
efter den tyndste plade man ejer vil man jo få mere positiv VTA jo tykkere plader man benytter derfra..

Vil man gå i rigtig små sko og man har fundet det perfekte VTA som man mener alle tykkelser af plader skal afspilles med,
så skal man enten have en dyr arm med VTA justering on the fly, eller benytte forskellige plademåtter i forskellig tykkelser
så alle plader bliver lige "tykke"..

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum