| Forfatter |
|
Claus Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige et spørgsmål ang den tunge runde genstand man kan komm over en lp plade i midten.
hedder det pladevægt eller plade stabalisator.
Hvad hedder den på engelsk ?
__________________ Claus Jensen
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
ups forkert forum
__________________ Claus Jensen
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt  , men skidt..... på dansk kaldes det en pladestrammer, på engelsk en record stabilizer  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Claus.
En pladevægt og en pladestrammer er nu ikke helt det samme. En pladevægt er en tung genstand som sættes over centerspindlen. Formålet er naturligvis at sikere bedre kontakt mellem plade og underlag. En pladestrammer har det samme formål, men den spændes fast på centerspindlen. En pladestrammer kan være let, eksempelvis har Clearaudio en i plastic som er meget let. En anden ganske udbredt model ar Michells som også er ganske let (Og som efter min mening lyder frygteligt). Den bedste jeg endnu har hørt er SME 20C, som er relativt tung.
Hvis du har en pladespiller som har en let tallerken og et spinkelt dimensioneret centerleje, eller et meget følsomt flydende ophæng, bør du efter min mening satse på en relativt let sag, og så bør det helt bestemt være en pladestrammer. Hvis du har en tung tallerken, er det ikke sandsynligt at en tung model vil give problemer, og så vi den efter min mening være at fortrække. Også i den sammenhæng foretrækker jeg en strammer, men eftersom alle modeller har forskellig indvirkning på lyden, så er det ikke umuligt at andre mener noget andet.
Jeg bruger selv akrylmåtter (Record Interface Mat) på min nr1 og 2, og i den sammenhæng så er en pladestrammer efter min mening absolut den bedste løsning. Generelt vil jeg sige, at jo hårdere din plademåtte er, jo vigtigere er det at der er god kontakt mellem pladen og underlaget. Hvis jeg eksempelvis brugte filtmåtter, så ville jeg helt sikkert ikke gide at bruge en pladestrammer, og jeg er ikke engang sikker på atjeg ville gide at bruge en vægt.
På engelsk hedder en pladevægt som Boyd ganske rigtigt skriver en record stabilizer. En pladestrammer kaldes derimod oftest for en record clamp. En særlig variant af disse kaldes reflex clamps. Eksempler på reflex clamps er SME og Sota. En reflex clamp er bedre end en almindelig til at udjævne plader som ikke er helt flade, hvilket vil sige mindst 99,5% af alle plader. En reflex clamp er særligt effektiv på en måtte som er konkav.
Jeg har iøvrigt ofte set pladevægte annonceret som pladestrammere på ebay og her på siden. Så pas på, det er ikke alle sælgere som er klar over forskellen.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusind tak for svarerne. jeg går ud fra at en Aniston rd 40 som jeg har kig på har en tung tallerken så jeg så derfor skal have
en relativ tung vægt. Har fundet en del på ebay både fra Hong Kong - usa og england. men nu skal jeg lige have Anistonen
hjem først, før jeg køber. Ja det kan enda være man kan finde en brugt her på siden, __________________ Claus Jensen
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Virker de der pladestrammere/pladevægte, hvis der ses bort fra "lyden", ikke bedst hvis tallerkenen er en anelse konkav?
Ellers kan jeg ikke se formålet ved dem da LP'en grundet vægt/kraften vil "bukke" opad jo længere væk fra origo?
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
rørgrej Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Til de "strammere" jeg har set bl.a. SME, som jeg selv bruger, der medfølger en form for skive, som lægges på/omkring akslen, og løfter pladen. Når du så strammer skruen/clampen, så svarer det til at tallerkenen er konkav, og dermed ja - til dit spørgsmål
mvh
Søren
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Refelx clamps har altid een eller flere skiver (Eksempelvis har The Arcrylic Clamp, som var makker til Record Interface Mat) tre tynde skiver, således at man kan variere tykkelsen. Jeg bruger dog selv SME på nr. 1 spillen, og Arcrylic Clamp på nr. 2, af den simple årsag at SME lyder bedre. Der findes nu masser af strammere som ikke er reflex clamps, eksempelvis Orsonic, som også blev solgt som Monster Cable clamp.
Jeg er ikke helt enig med Søren, i at en reflex clamp gør det samme som en konkav måtte. Jeg har erfaret at det er langt lettere at få en kraftigt bulet plade nogenlunde plan på en konkav måtte.
Hvorvidt en Ariston RD 40 har en tung tallerken eller ej kan man ikke sige på forhånd. Den blev som standart leveret med en relativt let een, men der blev også solgt en opgraderet model som havde en tungere tallerken, og som så vidt jeg husker også havde dc motor. RD 40 havde iøvrigt som standart en strammer som skulle skrues ned i et hul i centerspindlen. En billedsøgning på google, vil vise dig hvordan den originale strammer ser ud (Det er den originale som der er flest billder af, antallet af billeder med andre strammere antyder dog, at en del ejere ikke er tilfreds med den)). Jeg vil antage at denne hverken er værre eller bedre end andre lette strammere. Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at låne en tung strammer, og så derefter beslutte om det er så stor en forbedring, at det giver mening at smide penge efter sådan een. Hvis du har et godt anlæg, så er det da muligt at forskellen er pengene værd. Men jeg vil umiddelbart mene at en bedre arm end den som var standart, og en god pu naturligvis er vigtigere.
Mvh. Lars.
Mvh. Lars.
|
| Til top |
|
| |
Highmass Lukket konto

Eget valg!
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Lige en rettelse. Jeg burde ovenfor have skrevet, at den originale strammer skal skrues ned i centerspindlen SÅ VIDT JEG HUSKER!. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan den blev fastgjort.
Lars.
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 15 Januar 2014 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Virker de der pladestrammere/pladevægte, hvis der ses bort fra "lyden", ikke bedst hvis
tallerkenen er en anelse konkav?
Ellers kan jeg ikke se formålet ved dem da LP'en grundet vægt/kraften vil "bukke" opad jo længere væk fra origo? |
|
|
Fuldstænfigt korekt, hvis du bare trykker, spænder en smule med en pladestrammer på center af pladen vipper
yderkanterne op og svæver frit.
Og tricket med en filt skive under pladen for at modvirke den effekt giver en grim spænding i pladen hvor nogle plader blir
helt tossede, og det er svært / umuligt at se om pladen har kontakt ind mod midten.
Konkerve har jeg ikke experimenteret med, men jeg er ikke overbevist om at det er en fordel at vride asimuth på den
måde, i forhold til masse/ hængselpunktet på armen, jeg forestiller mig det kan skabe mystiske arm påvirkninger.
Jeg bruger selv en af de nye Michell clamps, har smidt filt skiven væk, og har limet et stykke blødt kunstlædder på
undersiden, og spænder den aldrig ned, men blot lader den hvile med sin lette vægt på pladen, og clamper den meget let til
akslen, så fungere den som en resonans dæmper, og påvirker kun meget lidt pladens kontakt til tallerken/ plademåtte.
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 16 Januar 2014 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej forum.
på mine pladespillerkombinationer har det aldrig (alt i alt) givet noget at bruge pladestrammer. med pl.strammer bliver resonanser godtnok overført temmelig tæt, fra plade til tallerken,men den anden vej tilbage fra tallerken til plade får man også overført støj. spørgsmålet er om ikke vinylet er bedre tjent med kun at skulle absorbere egne resonanser. en vinylplade kan også blive for dæmpet, og så ændrer hele forestillingen karakter.
man bør finde en passende plademåtte, og den kan med fordel fastgøres på tallerkenen med tape.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3051
|
| Sendt: 16 Januar 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen.
jeg må lige tilføje, og dette er min egen personlige mening:med alle de strammere på enhver tænkelig grammofon jeg har prøvet, har strammeren tilført et eller andet i bas og mellemtonen, og har man som udgangspunkt et ok anlæg, har man ikke brug for strammer. men hvis anlægget ikke er i top, kan man være heldig at det falder ud til det bedre ved brug af strammer.
ps. mit indlæg gælder selvfølgelig ikke for grammofoner der er født med strammer fra fabrikken.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |