Hej Gorm,
Der benyttes en ac-synkronmotor, der trækker armen via en O-ring. Og så lader jeg i øvrigt altid rensearmen køre fra centrum af pladen og udad -
derved opnås, at rensevæske, der slynges udad (pga. pladetallerkens rotation), også opsuges og ikke efterlades på et sted, som rensearmen
allerede har passeret. Rensearmen kan ved hjælp af en omskifterkontakt køre både udad og indad.
Den omtalte tråd har et dobbelt formål. For det første virker den som buffer mellem teflonstudsen, hvor rensevæsken opsuges, og lp'ens overflade.
Der skal være en lille smule afstand/luft mellem studsen og lp'en for at sikre fri luftgennemstrømning, for ellers kan rensevæsken ikke opsuges. For
det andet virker tråden som en slags "lp-tandtråd", der rent fysisk medvirker til at fjerne støv, skidt og andet snask fra
pladerillen. Tråden frigives i øvrigt af en lille ac-synkronmotor og opsuges så sammen med rensevæsken.
Tråden er lavet af Gudebrod, og er egentlig beregnet til fluebinding (til fluefiskeri). Jeg har prøvet forskellig anden tråd, men det er kun Gudebrods,
der fungerer. Den skal have det helt rette forhold mellem tykkelse, styrke og glathed/ruhed.
Jeg har planlagt en artikel med fotos om min Keith Monks til min blog
http://analog-blok.blogspot.dk/,
men der går nok lige lidt tid endnu,
inden artiklen er klar