Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 21:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Akustik i lille lokale (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbertelsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Så er jeg blevet tilstrækkeligt træt af mit rums uhyggelige akustik til at der skal gøres noget ved det, og håber nogle herinde vil være med til at give et
par råd med på vejen. Problemet lige nu er meget tydeligt hvis man klapper i rummet, man høre mange ekko heraf, og det tager ret lang tid før det dør
ud.

Her er et billede og en plantegning af rummet som det er nu. Tapen på vægen viser hvor jeg tænkte man kunne supplere med akustik forbedring.

Alle væge og loftet er beton, untagen den anlæget står op ad som er gips.
Havde tænkt mig at tilføje et billede på akustik print i 80x120 cm (f.eks link), også et
par akustik plader på hver side af hver 60x60 cm. Der er flere muligheder, har billeder af et par jeg overvejer herunder.
Links til beskrivelser af produkterne:
Blå
Hvide

Ville sætte dem op som på dette billede, altså bagved sofaen. Den totale bredde er ca. den samme som sofa og afstanden mellem de to højttalere. Nu
kunne jeg så godt tænke mig at høre om folk der har erfaringer med lignende tror dette er en fornuftig plan? Er der andre steder i rummet der skriger på
at få behandlinger? Har jeg valgt nogle fornuftige produkter eller er der bedre alternertiver?

Til top Vis mbertelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbertelsen

Svoldgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Prøv dig frem, jeg har selv prøvet på bagvæg, og bag højttalerne, men endte med troldtekt i loftet ,det gav den bedste akustik, hos mig.

Til top Vis Svoldgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svoldgaard

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Bagvæggen er oplagt. Det gør at du ikke får en stor den af lyden lige tilbage i nakken. Det vil gavne lyden rigtig meget.
Derudover er det oplagt at gøre noget ved loftet da dette er en stor bar flade.
Væggen bagved højttalerne er også en mulighed. Her vil jeg dog anbefale at prøve både absorption og diffusion. Diffusion har fungeret bedst i mine
tilfælde.

Vedr. Produkterne kan du sammenligne akustiske data mod konkurrerende produkter for at få en fornemmelse af om de er gode.

Derudover skal du tænke på at ovenstående ikke dæmper i basområdet, og tænke om du evt. Kunne have gavn af akustiske tiltag her også.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Det vil helt klart give noget. Men størstedelen af ekkoet fra klap testen kommer fra loftet. Det er der man kan gøre mest.

Så jeg ville helt klart anbefale dig at sætte noget op i loftet.

Men nok det vigtigste, som mange glemmer eller ikke er klar over. Det er at for at få et sammenhængende akustisk miljø at spille
musik i, så er det kun i de nedre regioner der skal dæmpes - altså fra 2-300 og ned efter. Resten skal diffuceres og det er ikke med
bløde materialer, men med materialer som hårdt plastik eller træ.

Jeg har selv lige sat et akustikloft op i mit rum og derefter vil resten være diffuserende. Det giver et meget mere klart og luftigt
lydbillede. Over dæmper man, så dræber man godt nok ekkoet, men også luften og dynamikken.

Så det du viser der, ville jeg smide i loftet og så noget ala dette på vægen bag lytte position
http://www.vicoustic.co.uk/product/multifuser-wood-64-light- brown-2

Husk at de har fået en dansk hjemmeside http://www.vicoustic.dk

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Sendt: 08 Juni 2015 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Om man kan lide at der diffuseres eller absorberes må være en smags sag, for der er i hvert fald ikke enighed om hvad der er bedst. Husk i øvrigt
også at der anbefales god afstand fra diffusere til lytte position, for at det har maksimum effekt, det vil være ret svært i dette tilfælde med
bagvæggen. Efter min mening giver diffusering mere mening i loftet i dette tilfælde.

Som thuekay også er inde på, så vil disse løsninger som du viser ikke virke i bas området, og her kan der ofte være større udfordringer fordi de
dybe toner er sværere at styre.

Hvis det var mig, så ville jeg bygge nogle absorbere til bagvæggen selv, og så overveje 2 dimensionalt diffusering på loftet. Og hvis bassen også
giver dig problemer, så er det hjørnerne af rummet der skal kigges på, og eventuelt tykkelsen af panelerne til bagvæggen.
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Janhp
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Juni 2015 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej Bertelsen
Hvis det var mig der havde det rum du har vist, ville jeg gøre følgende!
Prøve at lytte på langs af rummet, jeg ville dreje den ene højtaler 90 grader,
stille den længere ned mod vægen bag kameraet, og hører hvordan det lyder
hvis jeg sad i stolen oppe ved vinduet.
Jeg havde selv et relative aflangt rum for nogle år siden, og havde højtalerne på
hver side af et reolsystem (nogle lunde samme placering som dine højtalere)
men skulle det lyde rigtigt godt gjorde jeg som ovenstående, ja jeg lyttede så kun på
en højtaler, men der var rigtig meget forskel, meget mere ren bas og det hele hang bedre
sammen.
Når du lytter på den lange led kan de dybe toner (lang bølgelængde) bedre folde sig ud,
og den første reflektion vil have mindre forsinkelse i forhold til den direkte lyd fra højtalerne.
Så må tiltaget til at gøre akustikken bedre komme derefter.
Mvh.
Jan H.Pedersen     
Til top Vis Janhp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janhp

mbertelsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2015 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Mange tak for alle de gode svar! Især Pierre for at vise mig den danske Vicoustic side, som jeg helt havde misset.

Langt de fleste foreslår også at arbejde med loftet, det vil jeg straks gå igang med at tænke over.

Med hensyn til mulige produkter til at placere i luftet har jeg set på følgende:
Viocustic multifuser (skum)
Viocustic omega wood
Plast diffusor
Troldtex wave

Tror multifuser tingen er bedst når det kommer til bas, men kan næsten ikke tro sådan en flamingo dims kan klare basområdet?

Har forresten Lyngdorf RoomPerfect, så problemerne er ikke så meget frekvenskurve, men mere efterklang, ekko, mudring af perspektiv.

Har desværre ikke mulighed for at lytte på langs af rummet, ellers tak for det input Janhp, vil prøve det hvis jeg en dag får mulighed.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Juni 2015 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

mbertelsen skrev:

Tror multifuser tingen er bedst når det kommer til bas, men kan næsten ikke tro sådan en flamingo dims kan klare basområdet?

Det kan den heller ikke. Her er hvad de selv skriver:

Egenskaber
Funktion: Diffusion
Dæmpningsområde: Diskantregistret
AW: 0,25
NRC-værdi: 0,250
Brandklassificering: Euroclass F

mbertelsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2015 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Ok, indrømmet, den skulle jeg have læst mere på før jeg postede. Tak for at du spottede det.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juni 2015 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Ingen årsag :)
I øvrigt synes jeg 3600kr er meget for sådan en omgang der, hvis du har mod på det, så kan det laves meget billigere via DIY ruten.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Byg en ramme og monter 50 mm Rockwool terrænbats i den (vend trædefladen (den hårde side) ind mod væg/loft). Beklæd den med det stof du syntes er pænest (du skal kunne blæse igennem stoffet uden for meget modstand). Eventuelt brug pladevat eller lignede under stoffet. Det bliver ofte pænere og nogle mener at det er nødvendigt pga. fibre, dette er dog ikke min erfaring. Hæng det op på væg/loft, helst med 50-100mm afstand, da dette giver en klart bedre absorbering i de dybe frekvenser. Nu har du sparet mange tusinde kroner og samtidig har du et produkt som er mange gange bedre end det bedste skum du kan købe. Samtidig kan du selv vælge farve, mønsterdesign og udformning.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2015 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
Byg en ramme og monter 50 mm Rockwool terrænbats i den (vend trædefladen (den hårde side) ind mod væg/loft). Beklæd den
med det stof du syntes er pænest (du skal kunne blæse igennem stoffet uden for meget modstand). Eventuelt brug pladevat eller lignede under
stoffet. Det bliver ofte pænere og nogle mener at det er nødvendigt pga. fibre, dette er dog ikke min erfaring. Hæng det op på væg/loft, helst med
50-100mm afstand, da dette giver en klart bedre absorbering i de dybe frekvenser. Nu har du sparet mange tusinde kroner og samtidig har du et
produkt som er mange gange bedre end det bedste skum du kan købe. Samtidig kan du selv vælge farve, mønsterdesign og udformning.

Enig i det hele, det er let, effektivt og billigt.

Skal det række længere ned i frekvens, så gør man bare tykkelsen af rockwoolen større.

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Eeyore skrev:
Byg en ramme og monter 50 mm Rockwool terrænbats i den (vend trædefladen (den hårde side) ind mod
væg/loft). Beklæd den med det stof du syntes er pænest (du skal kunne blæse igennem stoffet uden for meget modstand).
Eventuelt brug pladevat eller lignede under stoffet. Det bliver ofte pænere og nogle mener at det er nødvendigt pga. fibre, dette er
dog ikke min erfaring. Hæng det op på væg/loft, helst med 50-100mm afstand, da dette giver en klart bedre absorbering i de dybe
frekvenser. Nu har du sparet mange tusinde kroner og samtidig har du et produkt som er mange gange bedre end det bedste skum
du kan købe. Samtidig kan du selv vælge farve, mønsterdesign og udformning.

Problemet med 50mm er at det på ingen måde dækker bass området.
For at dæmpe bassen mest effektivt, så skal det gøres i hjørnerne og der skal der altså noget tykkelse på. 350-500mm før vi
begynder at nærme sig de dybe toner og her er vi stadigvæk i det mange vil kalde nedre mellemtone.

Læste på et tidspunkt en artikkel og der stod der at hvis man skulle dæmpe ned til 40hz med rockwool så skulle man tæt på en
meter tykkelse. Så 5cm arbejder altså på ingen måde i bass området

Mine DaaD fra et af de mest anerkendte hifi akustiske firmaer går ned til 55hz og de er altså omk 45cm tykke og en meter høje.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 06:20 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
Eeyore skrev:
Byg en ramme og monter 50 mm Rockwool terrænbats i den (vend trædefladen (den hårde side) ind mod
væg/loft). Beklæd den med det stof du syntes er pænest (du skal kunne blæse igennem stoffet uden for meget modstand).
Eventuelt brug pladevat eller lignede under stoffet. Det bliver ofte pænere og nogle mener at det er nødvendigt pga. fibre, dette er
dog ikke min erfaring. Hæng det op på væg/loft, helst med 50-100mm afstand, da dette giver en klart bedre absorbering i de dybe
frekvenser. Nu har du sparet mange tusinde kroner og samtidig har du et produkt som er mange gange bedre end det bedste skum
du kan købe. Samtidig kan du selv vælge farve, mønsterdesign og udformning.

Problemet med 50mm er at det på ingen måde dækker bass området.
For at dæmpe bassen mest effektivt, så skal det gøres i hjørnerne og der skal der altså noget tykkelse på. 350-500mm før vi
begynder at nærme sig de dybe toner og her er vi stadigvæk i det mange vil kalde nedre mellemtone.

Læste på et tidspunkt en artikkel og der stod der at hvis man skulle dæmpe ned til 40hz med rockwool så skulle man tæt på en
meter tykkelse. Så 5cm arbejder altså på ingen måde i bass området

Mine DaaD fra et af de mest anerkendte hifi akustiske firmaer går ned til 55hz og de er altså omk 45cm tykke og en meter høje.

Helt enig, men nu skrev han at største hørbare problem, og basabsorbering vil så vidt jeg kan se på billederne, kræve en større ommøblering. Det vil dog være arbejdet værd.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

men nu skrev han at største hørbare problem er ekko,.... skulle der stå

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 06:48 | IP-adresse registreret  

Lige et par hurtige kurver

Blå: 50mm terrænbat direkte på væg
Grøn: 50mm terrænbat, 50mm luft
Rød: 50mm terrænbat, 100mm luft
Gul: 95mm flexibat, 55mm luft

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Eeyore: Hvad har du sat luftgennemstrøms modstanden til på terrænbat's? Den har jeg nemlig fået fat i endnu.

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

60000 for terrænbats og 8000 for flexibats. Dette er ca værdier taget fra en graf jeg fandt på gearslutz

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Fandt lige linket

https://www.gearslutz.com/board/6528365-post17.html

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juni 2015 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Ja ok, den har jeg set men jeg håbede du havde fundet de eksakte tal. Det ændre en del i graferne ved ændringer i tallene, specielt i den lave ende
kan mindre ændringer gøre en større forskel.
Flexibats er i øvrigt 8800, hvis du skal bruge det en gang.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes