Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Bass Trap 50hz (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Er der nogen der har opskriften på en bass Trap der kun er effektiv ved 50hz?
Gerne DIY men alle indslag er velkommen.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hemlholz resonatorer er nok det bedste bud på at arbejde med en snævert område af frekvensområdet. Men hvad er årsagen til at den kun må
arbejde ved 50Hz?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

JensW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Du kan jo ikke lave noget der ikke påvirker andre frekvenser end 50 Hz. Hvor meget har du brug for i dæmpning i dB? Og har du en måling på rummet?
Jeg har 4 stk. VariBass fra Vicoustic til salg hvis det er. De kan indstilles til maks dæmpning ved 55 Hz. Sådan 4 kan dæmpe ca. 3 dB i et rum på 20 m2.
Til top Vis JensW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensW

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har et stort peak ved ca 50hz og et stort dyk ved 80hz, så min plan var at starte med at få peak'et ned og så se hvad der sker ved de 80hz

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Og med stort peak mener jeg 15db 😩😩😩

JensW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Sendt: 11 Juni 2015 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Så slipper du vist ikke for noget rumkorrektion som fra Lyngdorf eller en brugt TacT! Jeg tror stadig man kan købe forforstærkeren RP1. Det har jeg selv måttet ty til. Jeg havde også +15 db mellem 40-50 Hz.
Du skal have skruet 6-8 dB ned, skruer du længere ned er der for lidt bas.
Til top Vis JensW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JensW

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve med akustisk regulering først, for man kan altså komme rigtig langt hvis man har pladsen til at gøre det godt.

Selv er jeg gået fra dette:
http://i4.photobucket.com/albums/y127/danielbmw/First%20runW ater.jpg

Til dette:
http://i4.photobucket.com/albums/y127/danielbmw/Waterfall.jp g

Det er med ren passiv akustisk regulering og bedre opstilling af højtalere. Det skal i øvrigt bemærkes at reference dB var 75db på "før" målingen
og 80dB på "efter", så det er altså et stort peak jeg havde ved 37-40Hz.

Hvis du laver overordnet akustisk regulering, vil du også se flere problematiske områder rette sig op, og ikke kun i et bestemt område. Efter min
mening er den den forkerte rækkefølge at starte med at arbejde med et bestemt peak, før man har den grundlæggende akustik i orden.

Rumkorrektion er kun til nødstilfælde, hvor alt andet ikke virker eller hvor der simpelthen ikke er plads til passiv regulering, efter min mening.
Det største problem med rumkorrektion er at det desværre ikke gør noget ved efterklangen, hvilket jo også er en meget vigtig faktor at tælle
med. Desuden er det ofte en ret dyr løsning.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2015 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Retter lige mine link:

Før:

Efter:

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Du skal have fat i en eller anden form for tuned trap. Prøv at søge på www.gearslutz.com.
Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 December 2010
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

@Wega: Hold da op, det er da godt nok en stor forskel. Kan du lokkes til at skrive lidt om, hvordan du satte ind? Synes der er ret stor forskel på de
to målinger, så meget interessant. Eller har du evt. beskrivelser i en anden tråd?
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2015 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Øpsie: Der er en enorm forskel! Målingerne viser det, men ørerne hører det meget bedre. Væggene var ved at vælte tidligere med al den bas rungen der var, men nu kan jeg jo rent faktisk høre hvad der føregår i det nedre frekvensområde

Mit rum har nok noget af de værst tænkelige dimensioner, til et rum hvor man gerne vil have god lyd, så jeg har været nødsaget til at tage ret ekstreme metoder i brug. Men det har helt klart været det værd, og da rummet er et dedikeret lytterum gør det ikke så meget at det er blevet
lidt mindre. Rummet er 4.1m x 4.3m og 1.95m højt. Der er beton hele vejen rundt, altså vægge, loft og gulv, så det er virkelig noget der reflektere lyd.

Der er blevet lagt alt i alt 13 pakker isolering af forskellig art ind i rummet, som også er monteret på forskellige måder. De første reflektions punkter er dækket både i side vægge og loftet, og hele bagvæggen er bygget om til en stor bass trap. de 4 hjørner mellem side vægge og bag/for væg er alle blevet behandlet med bass traps. Højtaler placeringen er blevet ændret, og det er faktisk endt med at højtalerne står så tæt på væggen som de kan, da jeg så kunne rykke SBIR problemerne længere op i frekvens og derved lettere behandle dem. Til sidst er lyttepositionen også rykket til den mest optimale position i forhold til den store room mode (Bas pukkel) jeg havde omkring 37-38Hz.

Jeg er ikke færdig med rummet endnu, og jeg fortsætter arbejdet med den løbende. Jeg er kommet langt, men er slet ikke færdig endnu. Det har taget mange timer at lave forskellige typer af absorbere, læse og lære om akustik og lave målinger. Men rent økonomisk, har det ikke kostet ret meget, specielt i forhold til hvad man let kan komme til at betale for bare et strømkabel i den her hobby

Har du spørgsmål, så skyd endelig, og kommer du ind i mellem forbi Skive er du meget velkommen til at kigge forbi og se/lytte

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Sendt: 13 Juni 2015 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

SMT (svane Miljø Teknik) V6 er justerbar mellem 25 og 60 hz, det er nok det eneste der effektivt kan hjælpe dig. Men de er store
og grimme

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juli 2015 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Du kan kigge på disse:

GIK Acoustics Tuned Membrane

Der kan du vist også vælge en specifik frekvens og få dem til at lave det til dig.
Jeg synes ikke selv det er så dyrt endda.

Jeg har selv en T40, som jeg desværre aldrig fik brugt, da jeg flyttede inden jeg fik den i brug, og det nye sted har jeg ikke haft problemer. Så den står bare og samler støv...
Så jeg har ikke praktisk erfaring med dem, men teorien virker fornuftig. Kan dog godt være man skal bruge et par stykker, alt efter hvor udpræget problemet er.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Juli 2015 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvad består dit system af? Så har vi noget nemmere ved at vejlede dig 
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes