Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 18:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Klinker og beton? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Juni 2015 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Jeg har fået fornøjelsen af at indrette et kælderrum til god lyd (ca. 4x5m) (biograf) 5.1 for nuværende og potentielt 5.2.2 på sigt.
Problemet er at det betonvægge hele vejen rundt og i loftet samt klinkegulv. Det synger godt når der klappes

Jeg har en kammerat der kan skaffe nogle store "ægge-bakke-vægge". Klinkegulvet er piv koldt så har tænkt nogle isoleringsplader ovenpå
klinkerne og så et tykt tæppe.

Det buldrer og lyder mildest talt (forventeligt) ikke godt.

Så spørgsmålet er: Hvordan indretter man mest optimalt sådan et rum uden at bruge en formue?

vh Søren
Til top Vis Frandsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frandsen

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Hvis du ikke har så meget lofthøjde, kan du lægge et laminatgulv oven på klinkerne med to gange gulvunderlag (4-5mm sammentrykket papiruld) under pladerne. Det giver en ok isolering af den skarpeste kulde. Før du lægger dit gulv er det en god idé at lægge et stykke dampspærre på flisegulvet først, så du ikke får problemer med fugt fra kældergulvet.

Jeg har selv brugt Troldtekt plader i mit kælderloft, og det fungerer virkelig godt.
Jeg har udover det sat fire Troldtekt plader forskellige steder på væggene.
Nogen vil nok mene at de dæmper for meget, men jeg synes det er skønt kun at høre det der kommer ud af højttalerne ;-)
Derudover bruger jeg rumkorrektion (Anthem MRX 300) og det spiller virkelig godt.

Mvh
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Frandsen skrev:

Så spørgsmålet er: Hvordan indretter man mest optimalt sådan et rum uden at bruge en formue?

vh Søren

Hej Søren.

Det gør du kort og godt ved selv at bygge dig noget akustisk regulering. I et rum som dit kan du næsten ikke få for meget af det, da det jo er
meget hårde overflader du har at gøre med. De løsninger du selv nævner har desværre ingen effekt på bas området, der skal der meget tykkere
materiale til, før det har nogen effekt.

Hvor højt har du til loftet? Er det et dedikeret rum, hvor det ikke gør noget at der ryger noget plads ude ved væggene? Hvad er budgettet?
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2015 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Hej med jer, tak for jeres svar

Olepro, jeg har måske ikke været skarp nok i spyttet, men gulvet er lagt i form af klinker ovenpå beton, så gulvet er lagt :) Planen er her at
lægge isoleringsplader og så et tykt væg til væg tæppe ovenpå

Loftshøjden er 2,14m, så det er ganske fint.

De der Troldtekt plader ser jo ganske glimrende ud, det kan være det kan krydres med nogle "ægge-bakker" for at tage det værste.

Wega, tak for dit svar. Det er et dedikeret rum. Bagvæggen i lokalet har pt. to indgange, hvoraf den ene skal lukkes af. Herudover en stor
radiator i venstre side og to vinduer på højre langside, typisk aflange kældervinduer. Med andre ord gør det ikke noget der ryger plads hist og
her.

Jeg er dog bekymret ift. bassen - jeg har lige købt en XTZ 18.12 med en god Peerless enhed og Ice powter og jeg skal give dig, så den skulle
gerne have optimale forhold. Hvad skal jeg gøre her?

Jeg har ikke noget budget som sådan, da jeg aldrig har stået i denne lykkelige situation, men akustikken skal være i orden. Ellers syntes jeg ikke
det giver mening at bruge penge på dyrt grej

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Efter min mening er der kun én måde at løse bas problemerne på, og det er ved at bruge flere subwoofere som
placeres forskellige steder i rummet. Du kan ikke på nogen fornuftig måde dæmpe dig ud af det, uden at rummet
brugbare størrelse svinder ind til ingenting.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 15 Juni 2015 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Frandsen skrev:
Hej med jer, tak for jeres svar

Olepro, jeg har måske ikke været skarp nok i spyttet, men gulvet er lagt i form af klinker ovenpå beton, så gulvet er lagt :) Planen er her at
lægge isoleringsplader og så et tykt væg til væg tæppe ovenpå

Loftshøjden er 2,14m, så det er ganske fint.

De der Troldtekt plader ser jo ganske glimrende ud, det kan være det kan krydres med nogle "ægge-bakker" for at tage det værste.

Wega, tak for dit svar. Det er et dedikeret rum. Bagvæggen i lokalet har pt. to indgange, hvoraf den ene skal lukkes af. Herudover en stor
radiator i venstre side og to vinduer på højre langside, typisk aflange kældervinduer. Med andre ord gør det ikke noget der ryger plads hist og
her.

Jeg er dog bekymret ift. bassen - jeg har lige købt en XTZ 18.12 med en god Peerless enhed og Ice powter og jeg skal give dig, så den skulle
gerne have optimale forhold. Hvad skal jeg gøre her?

Jeg har ikke noget budget som sådan, da jeg aldrig har stået i denne lykkelige situation, men akustikken skal være i orden. Ellers syntes jeg ikke
det giver mening at bruge penge på dyrt grej

Jeg forstår fint at du allerede har et gulv.
Faktum er bare at et koldt kældergulv tyder på at det er en ældre kælder uden særlig isolering, hvilket også kan betyde opstigende fugt.
Derfor lægger man altid en fugtspærre før man lægger isolering eller lignende.
Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2015 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

JJAZ - Men det du siger er at det kan lade sig gøre? Hvor der er vilje er der vej! Jeg har faktisk to subwoofere pt. den anden er en gammel
Dali SWA 12

Olepro - jeg tror du har ret i at det er en ældre kælder uden særlig isolering. Jeg aner ikke rigtig hvad en fugtspærre er, men det må jeg
læse op på og få installeret før jeg går videre med de andre lag...

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juni 2015 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Frandsen:
Det lyder til at der er gode muligheder for at arbejde med rummet, og jeg kan godt forstå at du gerne vil have det optimale ud af din subwoofer.
Det er generelt hjørnerne der skal arbejdes med, og sandsynligvis også bagvæggen som skal have en god omgang regulering. På side væggene
handler det meget om refleksions punkter, og det samme gælder for loftet. Jo mere du har mod på at behandle, jo bedre resultat vil du også
opnå. Men som JJAZ også er inde på, så er det en del plads der kan blive tale om, for at det giver gode resultater ved de dybe toner. Jeg er dog
slet ikke enig med ham i at det ikke kan dæmpes på en fornuftig måde, da jeg selv har opnået rigtig fine resultater i et værre rum end dit, kun
ved hjælp af dæmpning.

Jeg er meget enig i din udtalelse om at dyrt grej ikke giver meget mening i et rum med dårlig akustik, det er desværre et punkt rigtig mange gør
alt for lid ud af efter min mening.

Sådan helt konkret så ville jeg fylde så mange hjørner som muligt, med så meget isolering som muligt. Hvis du fortæller mig hvor dybt der vil
være mulighed for at lave dem, så kan jeg lave nogle grafer til dig så du kan se de forskellige typer isolerings effektivitet hen over frekvens
området.
Så ville jeg bygge nogle paneler som kan monteres ved refleksions punkterne, og herefter vil jeg så lytte/måle og ud fra det vurdere hvad der
derfra skal arbejdes videre med.
"Æggebagger" vil jeg glemme alt om, da de kun dæmper i de øvre områder, og her kommer du til at få rigelig dæmpning hvis du skal dæmpe
bassen. Hvad for noget loft er der i rummet nu?

Hvis det er muligt, så ville jeg også lade være med at lægge væg til væg gulvtæppe, af samme årsag som det med æggebaggerne, men er det
en nødvendighed for at holder fødderne varme, så er det jo sådan det er.

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Juni 2015 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej Wega

Mange tak for dit indspark.

Loftet i rummet ser ligeledes ud til at være beton

Ang. paneler så syntes jeg at det lyder spændende og det er jeg villig til at prøve af.

Indgangen til rummet blokerer noget for mulighende for panel til "venstre bag" i lokalet. De andre tre hjørner tænker jeg godt der kan
saves 20-30 cm af uden det gør noget. Der er alligevel sub der stikker så meget ud foran.

Så planen er indtil videre

1) dæmp hjørnerne med paneler / anden dæmpning(3 stk mulige)
2) læg gulvtæppe (det skal der grundet kulden)
3) dæmp bagvæggen

Nogen indspark til denne plan?

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2015 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

3 hjørner er bedre end ingenting Men husk at hjørner ikke kun er der hvor 2 vægge og loft/gulv mødes, det er også bare der hvor væg og
loft/gulv mødes, men det er klart at i de hjørner hvor der er 3 flader der mødes, vil effekten af dæmpningen være størst.

Skal lige være sikker på at vi snakker om det samme, inden jeg går videre. Når jeg siger paneler, så mener jeg egentlig det man ofte kalder for
Broad band absorbere. Disse bliver oftest bygget med en størrelse som svarer til de bat's man kan købe isolering i, som jo typisk er 98cmx56cm.
Tykkelsen kan variere, men igen jo tykkere de bliver, jo dybere går de i frekvens. Mine er 145mm tykke. Dem laver man en ramme til og
beklæder med stof, hvorefter de typisk hænges op på vægge eller loft og meget gerne med et mellemrum mellem panel og væg, da de så er
endnu mere effektive. Behandlingen med isolering der er skåret i trekanter til hjørnerne bliver kaldt chunks/superchunks/bass traps, og bliver
typisk lavet en størrelse der passer nogenlunde med at man skære isolerings bat's over diagonalt.
Hjørnerne kan dog behandles på flere måder. Jeg har selv valgt at have firkantede bass traps og bruge den sidste metode hvor man laver store
paneler, som man så stiller skråt ind over hjørnerne.

Her er et billede fra starten af mit rum, hvor jeg lavede en prøve opstilling. De sorte paneler er mine Broad band absorbere, og du kan se
hvordan de 2 af dem står skråt inder over de forreste hjørner, som jeg forklarede som den sidste mulighed for at behandle hjørnerne med. De er
dog blevet udskiftet med nogle som går så højt op som muligt.

Så der er 2 forskellige typer af regulering vi snakker om her: Broad band og bass traps. De 3 du nævner du vil lave er bass traps, og jeg vil
anbefale at du for lavet nogle paneler og hængt op på side væggene, for at få taget første punkts refleksionerne. Et alternativ her kan være
diffusering, men jeg vil i første omgang bruge absorbering og så se hvordan det resultat bliver. Panelerne kan altid udskiftet med diffusere
senere, hvis dette ønskes.

Af materiale kan jeg anbefale Knauf Ecobatts til bass traps (Hvis dubden kommer over 30cm) og Rockwool tærren batts til broad band. Sidst
nævnte er har ikke så høj en densitet som mange bruger til broad band absorbere, men efter de beregninger jeg har lavet, så har det ikke stor
nok effekt til at dække den ekstra omkostning der bliver tilføjet ved at vælge eksempelvis brand batts med højere densitet.
Knauf anbefaler jeg af flere årsager, hovedsageligt fordi de har en lavere densitet, som faktisk er mere effektiv ved de lavere frekvenser, når de
bare er i god dybde. Ud over det er det er produkt der er meget mere behageligt at arbejde med en Rockwool, det lugter ikke så meget og knauf
går en del op i miljøet.

For at runde det af, svarer jeg lige direkte på dine 3 punkter:

1: Bass traps i hjørnerne er en rigtig god idé. Jo dybere jo bedre, og den lange flade som vender ud mod midten af rummet, skal helst op over
70cm, ellers bliver de for små til at have god effekt. (Det sidste hjørne kan i øvrigt godt behandles ved at hænge et panel på døren, hvis denne
åbner på en måde så der er plads til det. Ikke så effektivt som bass traps, men langt bedre end ingenting!)
2: Tæerne skal holdes varme, bøvler selv med samme problem i mit rum og er glad for mit gulvtæppe.
3: Rigtig god idé. Op med så mange paneler som du kan få plads til.

Håber dette kan give dig en idé om hvordan du kan gøre det. Har du brug for inspiration til at bygge bass traps og paneler, så sig endelig til. Hvis
du googler kommer der også masser af information, men gider du ikke bruge tiden på det, så spørger du bare.
Er selvfølgelig også klar på andre spørgsmål omkring projektet. Det ærgrer mig lidt at du bor så langt væk, for ellers ville jeg gerne være
kommet forbi og have lavet en måling på dit rum. Så kunne vi have lavet både en før og efter måling, så du også rent teknisk kunne se den
forskel det kommer til at gøre.

Frandsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2015 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Hej Wega

Hvor er det fedt du gider tage dig tid til at svare så fyldestgørende, tak!

Jeg er som udgangspunkt total grøn på akustik området og ikke ligefrem udstyret med tømrer-skills (læs: ti tommelfingre), så derfor vil
jeg nok gå efter hvad der nemmest at lave med den højeste effekt.

I forlængelse af det har jeg brug for at vide om jeg skal bygge bass traps eller broad band paneler. Jeg syntes 70 cm lyder af meget til
bass traps ift. rummets størrelse, så umiddelbart hælder jeg mod en løsning som du har vist på billedet. Jeg har lige målt lidt og 50cm er
nok max der kan bruges i hjørnerne, sådan ca, bare fra "spillevæg", dybden og sidevæg . Det ser ud til vi har ca samme længde på
spillevæggen.

Jeg har en del diverse træstykker der kunne bikses nogle paneler sammen med, så måske er dette vejen frem? Jeg er vild med ideen om
at dæmpe døren, når der engang kommer en :)

det er rigtig ærgerligt du bor så langt væk, det kunne være super nørdet at få målt rummet og se hvilket effekt denne dæmpning kunne
have.

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2015 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Jeg synes akustik er spændende, og noget jeg arbejder meget med selv, så derfor synes jeg også det er spændende at dele det med andre

Jeg vil gå efter bass traps, så du kan få hjørnerne fyldt ud, det vil være det mest effektive i de lave frekvenser. Men jeg håber du får mod på at lave
nogle paneler senere, for det gavner virkelig meget lydbilledet, at få gjort noget ved alle refleksionerne fra rummet.

Tag at kigge denne tråd igennem for beskrivelse, og videoer af hvordan man ret let kan lave noget effektivt:
http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=15&t=41404
Alt efter hvad for nogle træs stykker du ligget inde med, så skulle der nok kunne laves noget ud af det.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes