3 hjørner er bedre end ingenting

Men husk at hjørner ikke kun er der hvor 2 vægge og loft/gulv mødes, det er også bare der hvor væg og
loft/gulv mødes, men det er klart at i de hjørner hvor der er 3 flader der mødes, vil effekten af dæmpningen være størst.
Skal lige være sikker på at vi snakker om det samme, inden jeg går videre. Når jeg siger paneler, så mener jeg egentlig det man ofte kalder for
Broad band absorbere. Disse bliver oftest bygget med en størrelse som svarer til de bat's man kan købe isolering i, som jo typisk er 98cmx56cm.
Tykkelsen kan variere, men igen jo tykkere de bliver, jo dybere går de i frekvens. Mine er 145mm tykke. Dem laver man en ramme til og
beklæder med stof, hvorefter de typisk hænges op på vægge eller loft og meget gerne med et mellemrum mellem panel og væg, da de så er
endnu mere effektive. Behandlingen med isolering der er skåret i trekanter til hjørnerne bliver kaldt chunks/superchunks/bass traps, og bliver
typisk lavet en størrelse der passer nogenlunde med at man skære isolerings bat's over diagonalt.
Hjørnerne kan dog behandles på flere måder. Jeg har selv valgt at have firkantede bass traps og bruge den sidste metode hvor man laver store
paneler, som man så stiller skråt ind over hjørnerne.
Her er et billede fra starten af mit rum, hvor jeg lavede en prøve opstilling. De sorte paneler er mine Broad band absorbere, og du kan se
hvordan de 2 af dem står skråt inder over de forreste hjørner, som jeg forklarede som den sidste mulighed for at behandle hjørnerne med. De er
dog blevet udskiftet med nogle som går så højt op som muligt.
Så der er 2 forskellige typer af regulering vi snakker om her: Broad band og bass traps. De 3 du nævner du vil lave er bass traps, og jeg vil
anbefale at du for lavet nogle paneler og hængt op på side væggene, for at få taget første punkts refleksionerne. Et alternativ her kan være
diffusering, men jeg vil i første omgang bruge absorbering og så se hvordan det resultat bliver. Panelerne kan altid udskiftet med diffusere
senere, hvis dette ønskes.
Af materiale kan jeg anbefale Knauf Ecobatts til bass traps (Hvis dubden kommer over 30cm) og Rockwool tærren batts til broad band. Sidst
nævnte er har ikke så høj en densitet som mange bruger til broad band absorbere, men efter de beregninger jeg har lavet, så har det ikke stor
nok effekt til at dække den ekstra omkostning der bliver tilføjet ved at vælge eksempelvis brand batts med højere densitet.
Knauf anbefaler jeg af flere årsager, hovedsageligt fordi de har en lavere densitet, som faktisk er mere effektiv ved de lavere frekvenser, når de
bare er i god dybde. Ud over det er det er produkt der er meget mere behageligt at arbejde med en Rockwool, det lugter ikke så meget og knauf
går en del op i miljøet.
For at runde det af, svarer jeg lige direkte på dine 3 punkter:
1: Bass traps i hjørnerne er en rigtig god idé. Jo dybere jo bedre, og den lange flade som vender ud mod midten af rummet, skal helst op over
70cm, ellers bliver de for små til at have god effekt. (Det sidste hjørne kan i øvrigt godt behandles ved at hænge et panel på døren, hvis denne
åbner på en måde så der er plads til det. Ikke så effektivt som bass traps, men langt bedre end ingenting!)
2: Tæerne skal holdes varme, bøvler selv med samme problem i mit rum og er glad for mit gulvtæppe.
3: Rigtig god idé. Op med så mange paneler som du kan få plads til.
Håber dette kan give dig en idé om hvordan du kan gøre det. Har du brug for inspiration til at bygge bass traps og paneler, så sig endelig til. Hvis
du googler kommer der også masser af information, men gider du ikke bruge tiden på det, så spørger du bare.
Er selvfølgelig også klar på andre spørgsmål omkring projektet. Det ærgrer mig lidt at du bor så langt væk, for ellers ville jeg gerne være
kommet forbi og have lavet en måling på dit rum. Så kunne vi have lavet både en før og efter måling, så du også rent teknisk kunne se den
forskel det kommer til at gøre.