Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 01:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Bastrap indbygget i loftet Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sualc79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Juli 2025 kl. 22:30 | IP-adresse registreret Citér sualc79

Hvordan vil det virke hvis man indbygger bastrap i loftet?
Tanken er at bruge hulrummet i bjælkelaget, dvs man skærer hul i loftet, langs bagvæggen eller i hjørnerne, laver et hul der
passer med at det kan dækkes af en tynd akustik plade, rockfon eller lign. I bjælkelaget som er ca. 30cm tykt fylder man det
med Rockwool så meget man kan fra hullet.
Dvs man får en næsten usynlig bastrap i hvert hjørne eller langs væggene.
Vil det virke eller skal en bas trap være lodret i hjørnerne?
Til top Vis sualc79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sualc79

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 Juli 2025 kl. 22:39 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det lyder som en rigtig god ide. Jeg har lagt en lignende mur uden på endevæggen i stuen med et overvældende godt resultat.
Beklædningen er udført i Troltekt plader med glasuld bag.
Go for it!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 11 Juli 2025 kl. 08:30 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Hvis der ligger Rockwool i hulrummet burde det ikke være nødvendigt at skære hul i loftet.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 08:59 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Virkningen af hulrummet og dæmpningsmaterialet står og falder med loftbeklædningens eftergivelighed og eller lydgennemtrængelighed.
Så ideen med at lave åbninger langs væggen op til hulrummene er rigtigt set.
Væggen jeg har tilført rummet (nu har jeg checket) er beklædt med Fibrotec plader fra Bauhaus. De er luftgennemtrængelige. De har på
overraskende overbevisende måde reduceret rummets resonanser i basområdet. På lignende vis vil trådstarters tiltag med overvejende
sandsynlighed have samme virkning. Alternativet kunne være at erstatte loftbeklædningen med Fibrotec plader eller anden lyd og
luftgennemtrængelig beklædning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 12:41 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Med hul i loftbeklædningen bliver hurdlen at der dæmpes for højt op i frekvens, ikke kun bas. Men det kan selvfølgelig
være lige det sualc79 søger :-)

sualc79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 16:38 | IP-adresse registreret Citér sualc79

Der er pt rigtig dårlig akustik, flisegulv, murvægge, gipsloft og der er en waf faktor med i spillet, så tænker alternative løsninger..
Det er pt det dårligste rum man kan tænke sig tror jeg, rummet er næsten kvadratisk. De højttalere jeg har haft har alle lydt
dårligt i det rum, Dali 18, Infinity Renaissance 80, Dynaudio XD200 og har pt Dynaudio Xeo 3. Så nu vil jeg se om jeg kan lægge
en plan da vi skal have malet osv..
Så putter alt det dæmpning jeg kan få ind og jeg går helt sikker med Lyngdorf, højttaler har jeg ikke bestemt, men ihvertfald
roomperfect.
Lad os sige jeg laver de huller og materialerne der dæmper er Rockwool eller glasuld, skal hullerne være så stor som muligt eller
er der en størrelse der er bedst?

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 19:28 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det ligner et hifi worst case scenario. Flisegulv mur vægge    næsten kvadratisk rum, plus det løse. Min vurdering er at
du ikke kan have dårligere betingelser for god lyd. Det bliver en stor udfordring når det skal fusioneres med
“The Wife Acceptance Factor” med tykke tæpper på gulvet og dæmpning på væggene. Bastrap i loftet er med sikkerhed
ikke nok.

Min væg ser sådan ud og den er Wife Acceptance Certificeret

sualc79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 19:51 | IP-adresse registreret Citér sualc79

Certificeret ..

Jeg har 1 væg der er gips på, det kan være jeg skulle tage gipsen af og så lave en certificeret WAF væg..

Eller det er faktisk en væg der består af et lag gips og en træplade indenunder, måske jeg skulle lave huller i den også, der er et
hulrum på 100mm indeni væggen.. skal der huller i top, bund eller begge steder, eller tænker i jeg skal tage gipsen og
træpladerne helt af?

Rummet er ikke så stort så at lave en hel væg 100mm tykkere vil jeg gerne undgå.

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 20:07 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Vil du have glæde af væggens isolations dæmpende virkning skal væggen foran være luft og lydgennemtrængelig. Og vil du
sætte lidt æstetik på væggen anderledes en det jeg har vist er der denne løsning. Den består af lameller med
luftgennemtrængelig filt mellem disse.
Vigtigt - ændrer du noget skal du sikre dig brandsikkerheden

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2025 kl. 22:50 | IP-adresse registreret Citér nils valla

sualc79 skrev:
Certificeret ..

Jeg har 1 væg der er gips på, det kan være jeg skulle tage gipsen af og så lave en certificeret WAF væg..

Eller det er faktisk en væg der består af et lag gips og en træplade indenunder, måske jeg skulle lave huller i den også,
der er et
hulrum på 100mm indeni væggen.. skal der huller i top, bund eller begge steder, eller tænker i jeg skal tage gipsen og
træpladerne helt af?

Rummet er ikke så stort så at lave en hel væg 100mm tykkere vil jeg gerne undgå.

Tag både gips- og træplader af.
100mm mineraluld i hulrummet. 25mm træbetonplader som vægflader.

Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015
Sendt: 14 Juli 2025 kl. 08:57 | IP-adresse registreret Citér Gekkofinger

Mine tanker går imod, at man ikke bare gør det man tror virker, men finder folk der kan måle rummet og placere
lydabsorberende og reflekterende materialer rigtigt i rummet? At selv flytte rundt på dem kan være lidt af et job? Hvis det er bas
det drejer sig om, skal der en del tykkelse af materiale til, før det batter. Så at sige....
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Sendt: 14 Juli 2025 kl. 09:35 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Gekkofingers anbefaling er rigtig. Især når det gælder lyddæmpning med udnyttelse af de bestående elementer. Loftets hulrum,
eksempelvis.
Ønsker man at fortsætte på egen hånd og tilføre rummet dæmpende vægge og overflader er programmet REW og fanen "Room Simulation"
et brugbart støtteværktøj.
Især det at dæmpe et rum i basområdet er en stor udfordring, som kræver erfaring med opgaven, hvis det skal fungere til topkarakter.
Det kræver plads og i det relativt beskedne rum er opskriften, at "lave huller i rummets overflader, så man reducerer rumresonansernes Q.
Det vil sige at få resonanstoppene på målingerne til at flade ud, frem for at stå med smalle skarptegnede spidser på målekurven.
Kort sagt - sørg for at luftrykket kan sive ud gennem rummets overflader, frem for at bruge væggen som bande for lufttrykket.
Resonanserne.

Betydningen af fravær af rumresonanser oplevede jeg første gang for godt 50 år siden. Jeg havde flyttet mine højttalere ud på græsplanen
på gården jeg er født et sted i udkantsdanmark, Himmerland mere præcist. Her fandt jeg ud af hvad rummet betyder for lyden og hvad det
kan ødelægge. Med universet som lokale sker der forunderlige ting. Udfordringen herefter at simulere egenskaberne.

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes