Forfatter |
|
CasperCU Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa til alle jer foran skærmen
jeg har brugt en del tid på at justerer mine subwoofere. men i dag så jeg en musik video og pludselig var min stue et stor brian
bils buldre bas helvede!  første gang dette er sket siden jeg justerede subs'ne for et halvt år siden.
Der var åbenbart en tone af bas som har et stort peak, så nu leder jeg efter en billig måde at kunne lave målinger på
Har i nogen forslag til hvordan man kommer igang med at måle frekvensresponcen på en billig måde?
Mine subs bliver drevet af en crown xti forstærker, som kan justereres 100% som man vil ha dem. Derfor burde en simpel
mulig kunne gøre underværker, unden at jeg skal til at flytte de kolossale subs!
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger følgende setup: - Gratis software "Holmimpulse" fra Holm Acoustics - Creative E-MU 0404eksternt lydkort (kr. 1600 hos Aage.dk) - Behringer ECM8000 målemikrofon ( kr. 400 hos Thomann.de) (NB mikrofonen skal vinkles 90 grader - så den er lineær i toppen også)
Det er billigt - og det virker 
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Du kan bruge et program der hedder "Visual Analyzer".
Programmet er freeware, og kan en hel del. Ud over programmet, skal du også have et brugbart lydkort og en liniær målemikrofon. Så kan du lave en spectrum analyse af dit setup, for at se om der er en "pukkel" på frekvenskurven.
Programmet kan dog også en masse andet. Så prøv at leg lidt med det. Det koster jo ikke noget. 
mvh.
p.s. jeg glemte linket. http://www.sillanumsoft.org/download.htm
|
Til top |
|
|
Jonas_h Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!
Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 904
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et alternativ til NriK's løsning er XTZ's løsning (Room Analyzer) som kan fåes for ca 1300 tror jeg. Det har jeg netop købt og det
virker upåklageligt! Der følger mikrofon, lydkort og software med.
Det er i hvert fald en plug and play løsning som virker fra starten uden nogle problemer.
EDIT: Lige af ren nysgerrighed, hvilke subs bruger du? Lækre forstærkere du har smidt på i hvert fald
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle svarene
for mig ser det ud som om jeg har 2 muligheder. enten købe den mic som NriK anbefaler og en lydkort med en mic indgang.
så kan jeg bruge alle de programmer i har anbefalet eller også kan jeg købe den XTZ room analyser. begge løsninger koster
omkring 1300kr
Så spørgsmålet er vel bare hvilket software der er bedst. XTZ har fået rigtig gode anmeldelser, men med den anden løsning
får
jeg noget udstyr jeg også kan bruge til andre ting. Tror lige jeg skal læse lidt op på de forskellige programmer. For XTZ
programmer ser ud til at kunne rigtig meget!
Jonas: Ja crown laver nogen fantastiske forstærkere. Subs'ne er 4 søjler med 6 stk Peerless 10"XLS i en H-baffle, alla
linkwitz
Orions højtallerne. Link
Behøver jeg at sige at de spiller med et fantastisk stort overskud
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 30 Maj 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Programmet er gratis ja, men udstyret der kræves koster jo stadig :)
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger også Holmimpulse og Creative lydkortet til at måle mine hjemmebyggede forstærkere med. Det kan måle frekvensgang, forvrængning og fasdrejning indenfor 0-20kHz, og selv om det er et relativt billigt apparat det der creative lydkort, så ligger støj og forvrængning helt nede på under -130dB.
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 05:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan slippe af med noget af bulderet ved at løfte sub'erne op fra gulvet, eller flytte dem væk fra vægge/hjørner. Jeg har selv løftet min sub ca. 20 cm ved hjælp af en gammel højttaler, og det gav et væsentligt løft i gengivelsen, og integrerede sub'en bedre i lydbilledet.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Freako: Placeringen af subs'ne er ikke noget jeg bare lige kan lege med, sådan en søjle vejer mindst 100+kg. Jeg kan ikke
løfte dem alene! Selve enhederne er ikke så tunge, men kabinetterne er lavet af 42mm MDF og 21mm Krydsfiner. 190x45x45
HxBxD.
Placeringen er sådan at lyden fra dem rammer samtidig, bedre kan jeg nok ikke gøre det med hensyn til placeringen
Den laveste enhed i søjlen er ca 20cm over gulvet og søjlen står i det "fri" ca 1 meter fra nærmeste væg
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 31 Maj 2010 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups! Nej pas hellere på din ryg! Setup'et lyder såmænd også helt fornuftigt, så nyd det!
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
CasperCU Forum Bruger

|
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der tilfældigvis nogen af jer som har erfaringer med begge dele? så det har et samligningsgrundlag... ellers køber jeg nok
ind til DIY metoden
|
Til top |
|
|

Jonas tager en pause!
|
Sendt: 01 Juni 2010 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
Er der tilfældigvis nogen af jer som har erfaringer med begge dele? så det har et samligningsgrundlag...
ellers køber jeg nok
ind til DIY metoden  |
|
|
Jeg har haft begge. Har en Behringer ECM800 mic + mic-pre-amp. Jeg fik det til at virke perfekt, men da jeg så fik ny computer
havde jeg masser af problemer med det.
Jeg besluttede derfor bare at købe XTZ Room Analyzer, da jeg hellere ville tjene de 1300kr til XTZ ind på nogle timers arbejde,
i stedet for at bruge timerne på at bøvle med REW
Jeg brugte kun sweep funktionerne, så jeg har ikke så meget styr på de ting det ellers kan, men jeg vil tro, at man kan mere
med REW. Om det så er noget man får brug for, skal jeg ikke kunne sige. MEn jeg ved, at XTZ kører på 2 minutter og der er alt
kalibreret osv korrekt.
|
Til top |
|
|