Forfatter |
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lige høre om nogle havde en ide, til hvad jeg kan gøre fysisk ved mine akustik problemer.
Jeg har en velodyne DD 12 der spiller på langs af rummet ude i højre side op ad vægen.
Målingerne er taget uden kalibrering af subben.
Har prøvet at indstille den, men det kan ikke lade sig gøre at gøre det med equalizeren i den.
I lytte position mellem 32HZ til 55Hz er der et peak på 9 db. ved 40HZ
I venstre og højre side i midten af rummet helt hende ved vægen . er der et peak, på 11 dB. mellem 40 og 80 db. linier.
Nogen der har forslag til hvad der kan gøres fysisk ved akustikken?
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man evt. bruge bass traps som wrong har lavet, hvilke frevenser dæmper det? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det er over mit budget, ved du hvad de læggger i Kimber?
Der må være andre alternativer.
Så kom frisk __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et andet alternativ er disse
http://www.acusticaapplicata.com/daad.php?lang=eng
Der er nogle stykker tilsalg i sverig og ellers så ved jeg hvor du kan købe nogle demo til gode priser 
Men dem Kimber har linket til har den fordel at de kan justeres ind til lige de hz som der er problemer med. __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er priserne for henholdsvis dem Kimber anbefaler og den du kan skaffe demo modeller af? __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Priserne på dem jeg har anbefalet er/var da jeg købte dem 2500 til 3000kr stk,men de fylder noget og er lidt svære og integrerer i et almindeligt hjem uden konen opdager dem .
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 476
|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
Jeg ville lige høre om nogle havde en ide, til hvad jeg kan gøre fysisk ved mine akustik problemer.
Jeg har en velodyne DD 12 der spiller på langs af rummet ude i højre side op ad vægen.
Har prøvet at indstille den, men det kan ikke lade sig gøre at gøre det med equalizeren i den.
I venstre og højre side i midten af rummet helt hende ved vægen . er der et peak, på 11 dB. mellem 40 og 80 db.
linier.
|
|
|
Hej .
Jeg har også DSP og aktivt bassystem.
Oppe langs væggene er målinger forfærdenlige, men prøv at ryk målemikrofon 15 cm fremad, så forsvinder en del af peaket
formentlig.
Mit peak er ved 38 hz, så ca. det samme. Hvis jeg skal være ærlig så tror jeg rummet styrer meget mere end div. basstraps
kan gøre, men det er bare min mening.
Men hvorfor kan du ikke dæmpe et peak når du har aktivt system, det burde da være muligt tænker jeg.
mvh.
Anders
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk lyden i lytteposition er den vigtigste. Du vil kunne måle alverdens frygtelige peaks og dibs rundt omkring i rummet.
mvh.
Anders
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimber skrev:
Priserne på dem jeg har anbefalet er/var da jeg købte dem 2500 til 3000kr stk,men de fylder noget og er lidt svære og integrerer i et almindeligt hjem uden konen opdager dem .
|
|
|
De ligger, hvis over mit budget. Hvis man har problemer med konen, er det jo ikke nemt __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
anse skrev:
JackD skrev:
I venstre og højre side i midten af rummet helt hende ved vægen . er der et peak, på 11 dB. mellem 40 og 80 db. linier.
|
|
|
Hej .
Oppe langs væggene er målinger forfærdenlige, men prøv at ryk målemikrofon 15 cm fremad, så forsvinder en del af peaket formentlig.
Mit peak er ved 38 hz, så ca. det samme. Hvis jeg skal være ærlig så tror jeg rummet styrer meget mere end div. basstraps kan gøre, men det er bare min mening.
Men hvorfor kan du ikke dæmpe et peak når du har aktivt system, det burde da være muligt tænker jeg.
mvh.
Anders |
|
|
Okay, der er nu ikke målt, helt henne ved vægen. Har forsøgt med equalizeren i subben, og diverse mulige steder, at placere subben og er ikke helt tilfreds. Man kan simpelthen, høre den går i ejen resonans, den ryster helt vildt, så jeg vil prøve at, se hvis jeg ændre rummet rent fysisk. Har overveget DIY med Rockwoll, og se om det kan hjælpe lidt.
__________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
JackD skrev:
anse skrev:
JackD skrev:
Det er sku svært, men også vildt spændende med akustik og hold op hvor det batter .
Jeg ved ikke hvor meget sådan en trap kan suge. Jeg har haft nogle mindre traps som jeg syntes gav en lydmæssig forbedring, men om deres effekt kan måles tvivler jeg på. Har dem ikke i rummet mere, da de skæmmer for meget og der er kommet flere møbler til og de har samme effekt.
Men der findes jo nogle i den dyrere ende som kan justeres ind til forskellige frekvenser. Kunnee godt tænke mig at vide om de virker (målemæssigt). Man kan jo bilde sig meget ind når man lige har investeret:)
Håber du finder en løsning på problemet og vil følge med i din kamp.
Venlig hilsen
Anders
|
|
|
Hej .
Oppe langs væggene er målinger forfærdenlige, men prøv at ryk målemikrofon 15 cm fremad, så forsvinder en del af peaket formentlig.
Mit peak er ved 38 hz, så ca. det samme. Hvis jeg skal være ærlig så tror jeg rummet styrer meget mere end div. basstraps kan gøre, men det er bare min mening.
mvh.
Anders |
|
|
Okay, der er nu ikke målt, helt henne ved vægen. Har forsøgt med equalizeren i subben, og diverse mulige steder, at placere subben og er ikke helt tilfreds. Man kan simpelthen, høre den går i ejen resonans, den ryster helt vildt, så jeg vil prøve at, se hvis jeg ændre rummet rent fysisk. Har overveget DIY med Rockwoll, og se om det kan hjælpe lidt.
|
|
|
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kan du se hvad jeg har fået ud af anstengelserne.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83598&K W=anse
Jeg kunne heller ikke suge mit peak helt væk, men det skyldes at 8" eren i fronten spiller hele vejen ned i frekvens og den kører ikke med i setup.
Blot til info og lad os fortsætte din tråd.
mvh.
Anders
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan når subben stilles oppe ved fronterne?
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2010 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subben er stillet oppe ved fronterne ude i siden ved vægen i højre side.
Den er stillet foran, lige akurat, så højtaleren går fri af subben (Den kan desværre ikke stå anderledes) Har prøvet at spille på tværs af rummet også. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
freako Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit bud er at det er subben som er alt for kraftig. Skru ned for den så du kun lige kan ane dens bidrag. Det er måske dit lytterum der er helt umuligt? Hvor lille er det? Måske burde du slet ikke benytte en sub, når du har højttalerne stående sådan?
Hvis man ikke har en god rumkorrektion kan man ikke dæmpe et peak som du beskriver. Med mindre man accepterer nogle frygteligt grimme ting i sit lytterum altså. Her mener jeg basstraps, papkasser med avispapir i, gamle højttalere etc, som kan "sluge" disse peaks.
__________________ Freako (always happy but never satisfied)
Luxman - Holfi - Thule - Dynaudio - Audio Pro
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
anse Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2010 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig gode links, får helt lyst til at prøve at lave noget .
Hvis dem fra Realtraps ikke fusker med frekvensmålingen så giver det altså lidt blod på tanden.
Syntes det her design er rigtigt fedt.
Man kunne evt. bue fronten for et syns skyld.
mvh.
Anders
|
Til top |
|
|