Forfatter |
|
jacobjron Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 432
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hola alle.
Er lige flyttet i ny lejlighed for lidt siden, og skal til at lege med placering af mine DLS R66.
Dette er rummet
Grundet rummets indretning, er det nu placeret sådan at HT'erne er nede i venstre hjørne, med sweetspot overfor (faktisk
rager sofaen en smule ud over den åbning i kan se.
Nu er det sådan at min gamle far kommer med hans powertools i morgen, og hjælper med at hænge TV'et op i morgen, og
vil gerne have placeret HT'erne inden da, for så at plante TV'et i midten.
Det første problem jeg kan se, er at den ene højttaler bliver placeret i hjørnet, det andet er at jeg allerede nu har lidt
problemer med dybbassen bliver alt for kraftig. Hvor langt ud tror i, jeg skal rykke HT'erne ud uden at jeg ødelægger
sweetspot?
Andre kommentarer?
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 362
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2010 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren
Kendte ikke programmet, har jeg manglet flere gange!
Også i forhold til hvis jeg kan overtale kæresten til hvad ts_riders foreslår.
@ts_riders
Super!
Så skal kæresten bare købe den, men man er vel jyde ;)
Er der evt. nogen der har nogle råd til hvad der kan gøres, hvis der ikke omrokkeres? Altså hvordan problemerne fra en HT i
hjørnet minimeres, eller dybbas problemer som ligner akustiske...
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2010 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
I øvrigt, opnår man ikke sweetspot ved at lave en ligesidet trekant af de 2 HT'er samt lytteposition?
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 24 August 2010 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har siddet og regnet en smule med hjælp fra siden i ts_riders link, og kan ikke rigtig får det til at fungere.
Grunden er at enten højttaler eller sofa kommer til at blokere for de 2 indgange ind i rummet. Er for øm over for højttalerne til
at lade den ene stå ved indgangene, og sofaen kommer til at lukke helt af.
Har dog kigget på opstillingen finlytteren har i sin post, og vil sætte noget der ligner op i morgen. på den måde håber jeg at
kunne høre noget ved hjørnet.
Men er da stadig interesseret i hvor langt man anbefaler HT'er er fra vægen?
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 24 August 2010 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer meget an på højtaleren. Og på rummets størrelse og akustiske forhold.
Nogle ht er konstrueret til at stå tæt på væggen. Andre er modsat konstrueret til at stå frit. Eksempelvis ht med refleksport på bagsiden...
Mine ht har hver to 10" basser og to 6½" basmellemtone, i et mellemhårdt rum har jeg knap en meter mellem bagvæg og ht, for at tøjle dem.
Jeg vil tro at du i en lejlighed ikke vil kunne spille max højt, og med dine 2½vejs vil du nok kunne finde en fornuftig placering med omkring 30-40 cm. til bagvæg og gerne mere til siden.
Det er meget vigtigt at til- eller afkoble ht! Ved betongulv tilkobles med spikes. Ved trægulv frakobles med SD-fødder eller lign.
Derudover kan man med fordel blødgøre rummet akustisk. Enten regulære dæmpeplader. Eller store oliemalerier o.lign. med dæmpende effekt. Gerne steder hvor der mellem parallelle flader er mulighed for stående bølger.
Umiddelbart bag lyttepositionen bør der være frit; ingen nakkestøtte, ingen bagvæg. Er der bagvæg, bør den dæmpes.
Som udgangspunkt prøver jeg at ramme ca. 55 grader mellem ht set som vinkel i sweetspot. Prøv at lege lidt med toe-in-vinklen. Jo mere ht rammer ligepå, jo bedre perspektiv. Jo mindre toe-in, jo bredere lydbillede. Find en god mellemting hvor der er god bredde på lydbilledet, uden at der mangler perspektiv.
god fornøjelse!
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for rådene, vil forsøge mig lidt frem i dag og i den kommende tid.
Rummet er meget hårdt lige nu, da det eneste bløde i rummet er en sofa :s
Men der er kig på tæppe og evt. en rockfon el. lignende til bagvægen. Fantastisk spændende projekt!
|
Til top |
|
|
Zoma Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 25 August 2010 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har dls 55 og havde et bulder uden lige fra det ene hjørne, selvom højttaleren er trukket ud fra både side- og bagvæk.
Helt lavpraktisk har jeg løst problemet med to styks hynder fra havemøbler. Den ene står lodret lige bag højttaler. Den halvt ligger står mellem højttaler og seidevæg. Derudover ligger der en pude lidt skødesløst. Det kan jeg slippe afsted med fordi man ikke kan se det.
Men foreslår du eksperimenterer med at dæmpe. Der findes også bedre og dyrere ting du kan købe (basfælder).
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 25 August 2010 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden, du begynder at dæmpe, så gør dig selv den tjeneste at få møblerne ind. Rummet's akustik kan ændre sig en del. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 25 August 2010 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at du siger det!
Mangler næsten ikke noget, men der er lige et skrivebord og sådan ;)
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg faldt lige over din tråd igen, og har lige tegnet lidt:

Blot er forslag
Mvh
Thor __________________ Mit stereo rør gear
|
Til top |
|
|
Strandvaskeren Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 491
|
Sendt: 26 August 2010 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
..eller ryk sofaen et trin til venstre på tegningen så sweetspot er pladsen tættest på døren, og sofaen står ikke længere i vejen for passagen for oven..
__________________ Hjemmestrikket NAS -> Sonos ZP90 -> MHDT Havana -> Creek OBH-12 -> Krell KSA50 -> JBL 240ti
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2010 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har foreslået en vinkling på 10grader, ligesom linket men det skal man nok lige prøve sig frem med.
Mht. afstanden til bag- og sidevæg, så skulle ovenstående tegning stemme meget godt overens med, hvad DLS selv foreskriver for din R66'er. De siger 50-100cm til både bag- og sidevæg.
Men fortæl endelig, hvad du kommer frem til. Men hvis du kan leve med, at dine højttalere står 74cm fra bagvæggen, så tror jeg, at du får et godkendt resultat.
Mvh
|
Til top |
|
|
Strand Forum Bruger

Tidl. mr nash
Bruger siden: 13 September 2008 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
Sendt: 27 August 2010 kl. 06:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
74 cm det er godt nok langt for bagvæggen for så lille en højttaler, jeg vil tro at mindre kan gøre det.
|
Til top |
|
|
ts_riders Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2010 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr nash skrev:
74 cm det er godt nok langt for bagvæggen for så lille en højttaler, jeg vil tro at mindre kan gøre det.
|
|
|
Nææ egentligt ikke. Mine BKS'er med 2 stk. 5,25" i hver skulle gerne stå 90cm fra bagvæggen. Så med 2 stk. 6" i hver og basrefleksen pegende bagud, og med DLS' egne foreskrifter, så tror jeg det der vil gå meget godt.
Mvh
|
Til top |
|
|
jacobjron Forum Bruger

|
Sendt: 03 September 2010 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en update, til de interesserede.
Tv'et blev hængt op, og der var en kort forhandling med kæresten.
HT'erne står nu med ca. 2 meters mellemrum, 37 cm. fra væggen, de er dog ikke centrerede, den ene har ca. 75 cm. til
sidevæggen, mens den anden har ca. 110.
Der er lige nu ingen toe-in, men da vi skal have hentet et tæppe i Ikea vi udvalgte sidst vi var der, venter jeg med mere
eksperimentering til dette er kommet ind.
Dertil vil jeg med forbehold eksperimentere med at rykke HT'erne længere ud fra væggen, forbehold nævner jeg da jeg
allerede nu syntes jeg sidder meget tæt på dem, og oplever i nogle sange problemer lyden. Men hvem ved, måske bliver det
løst med at rykke dem ud.
|
Til top |
|
|