Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 01:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Rum og placering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg er flyttet i ny lejlighed og tænkte jeg ville prøve en mere videnskablig approach til opsætning af lytter og højtalere
positionen.

se links: Det er umiddelbart let at se et sammenhæng mellem room modes ved lytter position og målingen (måling er
taget i midten af sofa og dens bagside), der befinder jeg mig nemlig meget i den 2-harmoniske bølge (sort - 66 og 73 hz).
Det samme er gældende med den 3-harmonisk bølge (gul - 133 og 151 hz).

Mit spørgsmål er dog, hvis jeg nu sætter højtalerne i dalen af den sorte bølge, vil det så lave peaket på frekvens kurveren
mindre i det område (66-73hz)? er det sådan room modes fungere - at både lytter positionen og kildens placering påvirker
amplituden af peaket ved hvilken som helst position i rummet? I såfald, kan man så sige at hver gang en position af kilde
eller lytte position ved en højderyg giver et bestemt hæv ved en given frekvens (eg. 3 eller 6 db)?

Håbet er at jeg kan analysere mig frem til en god frekvenskurve ved at placere højtalere og lytter position ved forskellige
bølge højder og dale.

lidt data:
http://imgur.com/vScOX1E - frekvensgang, målt uden kalibrering (dog mener jeg
stadig at det viser problemerne)
http://imgur.com/jrOQutB - rum størrelse, position af højtalere og lytter positionen.
samtidigt viser den også de aksiale room modes.

Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Mine erfaringer siger mig at man næsten ikke kan fjerne room peaks ved at flytte rundt på en højttaler, hvis rummet generere peaket.

Jeg har f.eks. forsøgt, i et rum med et +15dB peak ved 40Hz, at flytte rundt på højttaleren (sågar vende den helt rundt), og jeg målte stadig peaket i lyttepositionen...

Hvis rummet laver et peak grundet stående bølger, så tror jeg kun det kan ændres ved at akustik-behandle rummet, eller skifte lytteposition til et sted hvor peaket ikke er der - sidstnævnte virker meget sjældent, og kun i størrer rum.

Men hvis andre har nogle gode indspark, så lytter jeg spændt

Som udgangspunkt vil jeg dog mene at sålænge dine peaks eller udfasninger er indenfor +/- 3-4 dB, så vil det ikke betyde så meget. Det er værre med et boost som jeg f.eks. har oplevet med +15dB ved 40Hz

Jeg har købt mig en resonator, der kan dæmpe et meget kraftigt snævert peak ved 40Hz (højt Q), men har måttet sande at 1 resonator ikke er nok... Der skal flere til, og de koster alligevel 1800/stk.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Hvis det praktisk kan lade sig gøre så prøv at lade højttalerne stå asymetrisk, f.eks. så hjørnet i din stue er centrum mellem
højttalerne. På den måde får du slået room modes anderledes an.

Kunne specielt være sjovt at se simuleringen af det.

Hvilket program bruger du til at vise room nodes, ser smart ud?

+-4 db tror jeg ikke er muligt uden aktiv korretion ellers skal der gøres virkelig meget ud af akkustikken.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres inputs.

Det er nok umuligt at få en flad kurve indenfor +-4 db, men jeg håber på måske at kunne få den under +- 8-9 db uden brug
af bas absorbering. Mit rum er næsten kvadratisk (1.05 ration), hvilket jo ikke gør det bedre :/

Jeg har også tænkt på at lave mine egene bass tubes, men lige nu mangler jeg penge, så jeg vil prøve alt med placering først
- det er jo gratis ;)

Efter at have tænkt lidt mere om det, så må højtalerens position i forhold til de stående bølger have en indflydelse på
frekvenskurven hos lytter positionen, ellers vi jo ikke have reglen om at højtalere tæt på en væg giver +3 db i bassen.
Hvis det er tilfældet, gælder det så ikke at man kan summere over bølgernes indflydelse ved hver kilde og lytter position?

Eksempel for den sorte bølge:
højtaler 1, står helt op af bagvæggen og der er høj sort bølge, ergo giver det +3 db *
højtaler 2, står helt op af bagvæggen + side væggen, ergo er der 3+3 db
lytter positionen, er et sted hvor sort bølge er i bunden, ergo er der 0 addition.
*3db er bare en arbitrer værdi, men antages at være konstant for hver bølgetop

Hmmm, det kan heller ik være rigtigt, for hvis det gælder, så ville vi aldrig have -9-16 db peaks, hvilket vi jo også har og
som kommer af at være i bunden af bølgerne.... Det ville være rart hvis en akustisk ingeniør kunne fortælle lidt om dette..

Daniels:
Som du kan se på min frekvenskurve, så jeg har også peaks i +16 dB området :/
Hvad beskriver Q? et slags virkningsgrad?
Målte du altid ved den samme lytter position mens du prøvede at flytte højtalerne over det hele?

LGrau:
Jeg har hørt asymmetrisk setup skulle være godt i kvadratiske rum. Vil se om det kan lade sig gøre med indretningen af
stuen (der skal jo også være plads til TV,Computer og spisebord).

Jeg har ikke brugt noget program, det er et gammelt excel ark som er lavet af JBL, du indtaster rum dimensionerne og den
finder hertz´ne på de forskellige ståendebølger. Det er lige meget hvilken rektangulært rum du har, der vil altid være disse 4
stående bølger som betyder mest (aksialt).

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Jeg måler med en Room Analyzer.

Der kan jeg se et peak på f.eks. +15-16dB ved 40Hz med et Q på 21. Det Q på 21 betyder stejlhed på peaket. Jo højere Q, jo stejlere er peaket.
Det betyder at med et højt Q, så er peaket måske +6dB ved 30Hz, +9dB ved 35Hz, +16dB ved 40Hz, +9dB ved 45Hz, +6dB ved 50Hz - hvis den forklaring giver mening?

Det betyder også at jeg ikke bare kan lave (eller købe) en basabsorber - for så dæmper jeg også en masse andre frekvenser, som jo egentlig er ok.

Der er en resonator rigtigt god. Det er en absorber der fungerer ved en bestemt frekvens, ofte med højt Q - Så der kan jeg virkelig gå ind og trimme akustikken. Så jeg har købt en resonator, der kun dæmper omkring 40Hz.

Jeg har prøvet at måle rundt i hele rummet, og har også fundet områder, hvor peaket ikke er lige så slemt (stadig over 8-9dB dog), men der er det ikke muligt at lave et sweetspot og placere en sofa.

Sidenote:
Streamer man med JRiver, kan man taste Room Analyzer oplysningerne ind i en parametrisk equalizer og fjerne Peaks direkte. Det giver et rigtigt godt resultat, og gevinsten ved at fjerne uheldige Peaks, overvejer langt den mulige forringelse af lydkvaliteten en digital equalizer måske kan indføre - jeg kan i hvert fald ikke høre nogen forringelse.

Faktisk så afholder jeg et seminar omkring akustik i ens HiFi-lytterum i morgen for VSHK (VestSjællandsHifiKlub) og flere fra Københavns HiFi klub - så sjovt at der lige dukkede en tråd op som lige rammer det jeg der vil demonstrere og fortælle om.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:

Eksempel for den sorte bølge:
højtaler 1, står helt op af bagvæggen og der er høj sort bølge, ergo giver det +3 db *
højtaler 2, står helt op af bagvæggen + side væggen, ergo er der 3+3 db
lytter positionen, er et sted hvor sort bølge er i bunden, ergo er der 0 addition.
*3db er bare en arbitrer værdi, men antages at være konstant for hver bølgetop

Hej,

Placering af højttalerne og derved øget gain har egentligt ikke neget med room nodes at gøre.

Ved lave frekvenser speder lyden sig kugleformet, hvis man med en væg forhindrer lyden i at sprede sig vil den blive reflekteret og summen vil give +3db/væg.

Room Nodes er stående bølger som "skvulper" frem og tilbage.

Håber det giver lidt mening.

Mht til at Eq de værste pukler væk har jeg også gode erfaringer med det.  Men da jeg kører med digitalt filter er det naturligt at EQ lidt.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

daniels:
Jow jeg forstår Q nu. Jeg har også leget lidt med REW EQ optimizer og så putte det ind i foobar2000, men kan ikke helt finde
ud af om jeg syntes den gør det godt, jow det er rart med mindre booooooooom, men syntes på den anden siden også at den
mister noget præcision, altså nærmest smøre lydbilledet lidt ud og bliver lidt grynet. Detter er på trods af jeg max har +3 db
gain i EQ.

Er du sikker på en bass arbsorber, som også arbejder i et større område (eg 40-250hz), faktisk ikke er bedre? Tror dens
effekteer større på peaks og vallys som er påvirket modes, end de frekvenser som ikke er i room modes. eg. -8db @ 40 hz
(room mode) og -2db @90 hz (ikke room mode) Hvis det giver mening? plus, har man ikke altid for lang RT60 tid på bass i
forhold til mellemtoner aligvelet ;)?

Er lidt ked af jeg ikke kan komme til mødet - det lyder interessant:/

LGrau:
Jow tror jeg forstå det. room modes er en slags steady state og hæv i bassen via vægge er en slags impuls til lyden?! (ment
lidt som i den mekaniske forstand).

dichael
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg orker det, skal jeg i gang med at indkøre min nye MiniDSP-dims i week-end'en

Jeg bruger XTZ Room Analyzer som reference og vil forsøge, at en dæmpe grim pukkel ved 40 Hz via DSP'en.

Jeg har to subs og skal kæmpe med at få en relativt pæn frekvensgang og efterfølgende forsøge at få fasen på plads, så signalet summeres ordentligt, samt er i fase med mine fronter.

Det bliver ikke helt enkelt, men man kan glæde sig over. at man kan få en masse hyggelige timer til at gå med det!

Mvh. Michael

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har oplevet problemer med at bruge generelle basabsorbenter, fordi de jo dæmper meget over et stort område.

Jeg havde på et tidspunkt to basstraps (dyrt indkøbt) som virkede som de skulle - desværre betød det at de dæmpede et ret stort område, hvor de ikke skulle dæmpe, og når jeg så lavede en måling, kunne jeg stadig se mit problem-peak - nu var det bare dæmpet sammen med et stort område over de 40Hz (tror det var op til ca. 300Hz).

Det betød at peaket ved 40Hz i musik lød endnu mere markant end før, selvom det var dæmpet.

Det er rigtigt fascinerende (og sjovt) at lege med rumkorrektion, for man får et kæmpe indblik i hvordan lyd reagerer i et rum, og hvordan man kan påvirke den med korrektioner; digitalt eller med akustikplader (ja, jeg er nørd ).

I sidste ende er jeg kommet frem til at man forholdsvist nemt, med små billige og diskrete løsninger, kan komme rigtigt langt med akustikken i sit lytterum, når det gælder diskant/mellemtone.
Problemet er næsten altid bassen, der simpelthen kræver absorbenter med volumen - hvilket kan være svært at få til at pynte i en dagligstue.
Og det hele kan løses med rumkorrektion i signalvejen - når vi ser bort for kraftige udfasninger.

De unoder en rumkorrektion kan indføre, er intet i forhold til de fordele der er ved at lytte til sin musik uden lytterummets skavanker (hvis lytterummet er meget problematisk).

Jeg har nogle absorbenter på loftet (som man ikke umiddelbart lægger mærke til), strategisk velplacerede malerier på væggene, tykt tæppe på gulvet og en resonator bag højttalerne.
Ofte opdager gæster ikke disse modifikationer, hvilket jeg tager som de har en fornuftig WAF.

Nu kan jeg så nyde min musik

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

dichael skrev:

Hvis jeg orker det, skal jeg i gang med at indkøre min nye MiniDSP-dims i week-end'en

Jeg bruger XTZ Room Analyzer som reference og vil forsøge, at en dæmpe grim pukkel ved 40 Hz via DSP'en.

Jeg har to subs og skal kæmpe med at få en relativt pæn frekvensgang og efterfølgende forsøge at få fasen på plads, så signalet summeres ordentligt, samt er i fase med mine fronter.

Det bliver ikke helt enkelt, men man kan glæde sig over. at man kan få en masse hyggelige timer til at gå med det!

Mvh. Michael

Du har samme peak som jeg har kæmpet med

Jeg har godt kigget på MiniDSP en del gange og har hørt masser af gode ting om dem pris/ydelse.
Til surround og subwoofere skulle de være ok, men til HiFi synes jeg det er lidt blandet hvad jeg hører om dem.

Men når der er styr på sammensætningen, så kan man jo altid prøve et af de størrer aktive filtre med DSP, så som Ground Sound. Det er utroligt fleksibelt og vellydene - om end ikke noget dyrere.

Der er MiniDSP virkelig godt at starte sine DSP erfaringer med.

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Bass tubes virker vidst på luft trykket, og der kan du sætte dem de steder hvor room moden er høj for dit problem frekvens
(40 hz i dit tilfælde) og derved dæmper de effektivt mere ved den hertz en de andre, tror jeg ;)

jeg har fået lavet nogle nye målinger hvor jeg har rykket min højtalere frem fra 70 cm fra bagvæggen til 95 cm, og det har
hjulpet en del på de 66 hz. 133 hertz er så blevet lidt højere, men det vil jeg hellere have da min RT60 "kun" er 600 ms for
133 hertz i forhold til de 1.2 sekunder for de 66 hertz!! - talking about a one-note boom! Hele mit rum ligger med omkring
500-600 ms :/

Men det vigtigste af det hele er at jeg har fundet et sweetspot jeg ALDRIG i mine 2 år med udstyret har været i nærheden
af!!!
f**k room modes, sweetspotet har gjort det acceptable (indtil jeg kommer ned på jorden igen) med room modes, for alt
andet står bare så klokke klart!

*link til målinger - blå 70 cm fra bagvæg, grøn 95 cm.
http://imgur.com/tnceUBI

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Du skal starte med at vælge et bedre sted at lytte.

Prøv at bruge dit udstyr til at måle dig frem til den bedst eller forhåbentlig de bedste steder. Det du leder efter er selvfølgelig
der hvor bassen har mindst mulig påvirkning af room modes.

Først derefter placerer du højtalerne.

Til sidst regulerer du akustiken.

Prøv at spille på diagonalen, det virker rigtig godt i min næsten kvadratiske stue.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2013 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Lige nu skal jeg lige nyde mit nye sweetspot, men skal helt sikkert have prøvet det diagonale setup.

Hvor tæt kan højtalerene stå op af væg og er der samme boost i bassen i et diagonal setup som ved et normal setup?

Hvordan er jeres diagonale setup? afstand til væggene og mellem højtalerene, samt afstand til lytteren?

Har nogle lavet måling af et diagonalt setup i forhold til det normale (ik fordi målinger siger alt, men det kunne være sjovt at
se)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes