Forfatter |
|
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at ombygger både min CD afspiller (Sony CDP XA30ES) og min Yamaha snurrerundt receiver (RX-V767) for at få styr på fasen. Er der et godt sted at købe disse løse apparat stik eller er det bare at ryge på den første man falder over på Google)
__________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 25 Juni 2014 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med at ombygge dem for at få styr på fasen ?
Det lyder lidt voldsomt hvis det er det eneste formål.
|
Til top |
|
|
boyscoutdk Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 343
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er et stik af denne type jeg ville montere i udstyret
Er der forskelle på disse stik eller er det bare at tage den billigste?
Der efter ville jeg få fat i nogle gode strøm kabler. __________________ Træsider? - Ja tak
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
RS-Components er vel et meget godt sted at begynde ...
Jeg kan ikke se, hvor du bor henne, men er du i København, så er Brinck Elektronik nok også en god mulighed.
Der er næppe altafgørende forskelle i kvalitet, hvorend du køber stikkene, men hvis du går efter massivt kobber belagt med guld og monteret af 18-
årige jomfruer ved fuldmåne, så er det nok hverken RS-Components eller Brinck, du skal henvende dig til
Og ja, indgrebet forekommer også mig en smule drastisk i forhold til, at du gerne vil "have styr på fasen". Kan du ikke bare på dine apparater,
netledninger osv. markere, hvor din netpolaritet/-fase er korrekt?
|
Til top |
|
|
Supercharger Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 628
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du punger lidt mere ud, så installer denne type stik med filter.
http://schaffner.com/fr/products/emcemi/category/iec-inlet-f ilters-power-entry-modules.html
Så renser/beskytter du dine HiFi grej lidt bedre.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dog ikke alle, der har positive erfaringer med IEC-stik med indbyggede filtre (og andre strømfiltre/-rensere for den sags skyld). De bliver bl.a. beskyldt for at være dynamikdræbende og gøre lyden sløv og kedelig.
Jeg har ikke selv afprøvet slagsen, så jeg viderebringer uden nogen former for egne erfaringer, hvad jeg har læst/hørt. Du kan (bør?) jo selv gøre dig dine egne erfaringer
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1876
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke anbefale at bruge stik med indbyggede filtre til strømforbrugende apparater som effektforstærkere og receivere. De kan have problemer med at holde til opstartsstrømmen fra ringkernetrafoerne i disse apparater, da opstartsstrømmen er mange gange større end den nominelle strøm.
Umiddelbart vil jeg også mene, at der vil blive en dynamikbegrænsning, da spolerne i disse filtre er ganske små.
Jeg ved, at Heine Dupont havde problemer med nogle disse filtre, som brændte af, og det var blot med 300 VA ringkernetrafoer. Jeg ved dog ikke, hvor stor effekt de anvendte filtre havde.
Til apparater med mindre forbrug kan disse filtre sikkert være fine, omend jeg til enhver tid vil være fortaler for at bruge et rigtigt, eksternt netstøjfilter. F.eks. har det gamle Brinck filter været omtalt i flere tråde, og hvis dette filter laves med gode, kraftige spoler, så vil det være langt at foretrække - og så kan det bruges til alle apparaterne på én gang __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
velo Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem alle de filtre, de intruducerer kun nye muligheder for dårlig lyd.
Som en af de tidligere bidragsydere skriver:
Find ud af hvilken ledning i stikproppen der er fase, mærk den op uden på stikket og sæt herefter apparaterne i dit setup i den samme strømskinnne, selvfølgelig polariseret samme vej.
Ikke sikkert det lyder bedre, men rimelig sikkert at det ikke bliver dårligere.
Og så er der jo hele jordings debatten, den kan fylde adskillige sider med gode bud på hvorledes det kan gribes an.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Imponerende Velo. Du har været på 4all i 10 år efterhånden og kun 3 indlæg.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
velo Forum Bruger

Bruger siden: 03 December 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 10
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mindes jeg bidrog til en vild og følelses mæssig debat, sådan fagligt influeret, om jording generelt og noget om jording af apparater og stel strømme. OG det var helt sikkert mere end 3 indlæg, who counts  Man kan faktisk bruge et helt arbejdsliv på at prøve at forstå det, og at få de forskellige observationer til at hænge sammen. (muligvis baseret på min intellektuelle kapacitet) Megen El teori er baseret på den "vedtagne sandhed", som er god at regne på (og forstå), men når det kommer til at drage generelle konklusioner omkring stel strømme, stel punkter, osv ja så bliver det lidt mere tåget og svært. Lad os ta' det område, når der er behov. Noget off topic, beklager mvh.
|
Til top |
|
|
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1876
|
Sendt: 26 Juni 2014 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
velo skrev:
Glem alle de filtre, de intruducerer kun nye muligheder for dårlig lyd.
Som en af de tidligere bidragsydere skriver:
Find ud af hvilken ledning i stikproppen der er fase, mærk den op uden på stikket og sæt herefter apparaterne i dit setup i den samme strømskinnne, selvfølgelig polariseret samme vej.
Ikke sikkert det lyder bedre, men rimelig sikkert at det ikke bliver dårligere.
Og så er der jo hele jordings debatten, den kan fylde adskillige sider med gode bud på hvorledes det kan gribes an.
|
|
|
Jeg tror, at det vil være gavnligt for tråden, hvis vi holder den generelle filterdebat uden for
Min kommentar var ikke en anbefaling af at bruge et filter, men kun ment som en kommentar til, at hvis man vil bruge et filter, så er det langt bedre at bruge et ordentligt eksternt filter end de filtre, som findes indbygget i IEC-netbrønde.
Jeg kan også tilslutte mig ideen om at mærke de eksterende netstik op med fasen, og i øvrigt tilføje, at det kan være en god idé at gøre det samme på stikkontakten  Ganske vist bør fasen være placeret korrekt i denne, men man kan aldrig vide sig sikker! En polsøger klarer nemt dette
Men hvis boyscoutdk ønsker at eksperimentere lidt med netkabler, så er IEC-netbrønde nok en nødvendighed ... __________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du mener om kvaliteten påvirker lyden, så har du ret.
Køb Furutech I Rodium eller Oyaide eller tilsvarende.
De billigste giver sandsynligvis ikke andet end arbejde.
Men hvorfor vil du montere IEC brønden for at få styr på fasen?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 05:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Hvis du mener om kvaliteten påvirker lyden, så har du ret.
Køb Furutech I Rodium eller Oyaide eller tilsvarende.
De billigste giver sandsynligvis ikke andet end arbejde.
Men hvorfor vil du montere IEC brønden for at få styr på fasen? |
|
|
Ja det spørgsmål mangler vi stadig at få svar på, og det er ikke uvæsentligt.
Hvis formålet er at få styr på fasen er det en helt unødvendig ombygning. Vi må formode at han har styr på fasen på de interne ledninger, ellers kan han jo ikke selv foretage montagen korrekt. Og så burde det være nemt også at få styr på fasen på netstikket.
Hvis formålet derimod er at få dyrere/bedre netkabler er det vel noget der skal med i overvejelserne inden man svarer. Hvis man er villig til at ofre mange tusinde kroner på kablerne giver det nok også lidt mere mening at montere en dyrere netbrønd.
Vi mangler at få at vide om han ønsker en debat om fase eller en debat om netkabler/materialer. Derfor stillede jeg spørgsmålet i første svar i tråden, og det giver egentlig ikke rigtig mening at fortsætte før han svarer på det.
|
Til top |
|
|
kristianemail Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig
Bruger siden: 24 August 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 241
|
Sendt: 27 Juni 2014 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det blot er for at få styr på fasen, hvorfor så ikke bare vende det nuværende stik korrekt??
Du kan for under 50 kr købe en fase-tester, så du kan vende fasen korrekt. Og så evt markeret det med en lille prik-...
|
Til top |
|
|