Lyder nok lidt besynderligt - men alligevel ..
Et dobbelt sæt Avance Concrete 200 kom under neglene til en god pris, og ud af de 4 højttalere
kunne der stykkes et fungerende sæt sammen (Basserne skulle selvklart have nye skumkanter)
Enhederne i sådanne kasser er limet i og det er et herrens rod at få dem ud og repareret - men
nye kanter kom hjem fra Holland og de blev fine
Da man lavede de Avance sparede man da ikke på enhederne - Scanspeak D2008/8511 silk dome
og VIFAS D75mx31 3" mellemtone dome med 2liter kammer , samt VIFA M30W09 bas
En mellemtone klirrede - og en anden var tavs - intet problem, bortset fra den ene reserve havde
en hjemmelavet "dåse" bag sig - så af med kassen , selvfølgeligt også limet , og en kasse transplanteret
så efter en uges tid stod man med 2 renoverede Avance Concrete 200 - der spiller rigtigt fint - og
tilbage står 2 tomme betonskaller .
Hvad nu - skal de gå til spilde ? Nejda - fra længe siden havde jeg gemt alle enheder fra et vandskadet
Jamo CBR1302 sæt - så frem med regnestokken :
Avance kabinetterme har en port bagpå - og Jamoerne kørte jo med en ringport - jamen
kan man regne eller ej ? Areal af yderste kant - areal af inderste kant - giver da den portstørrelse
jeg har brug for - og det interne volumen passer utroligt fint - begge kører jo med 10" bas.
De renoverede Philips AD10W250 passer fint i hullet - til mellemtonerne måtte jeg lave en adaptorring
og lime den i først - dernæst lime de Philips AD50600 fætre i ( De har eget kammer)
De gamle filtre fra Jamoerne måtte renoveres og kontrolleres - hvilket er ret ligetil hvis man kan finde
og justere et herligt gammelt RCL meter fra Radiometer :
lytterne i de gamle filtre var meget tæt på specs - undtagen en par få - og spolerne lå lige i øjet
Så var det bare et spørgsmål om at trække nye snore og montere filtrene i bunden - man kunne nemt bevare de gamle potmetre til mellemtone og diskant indtil tingene er kontrolleret - så man de erstattes af faste modstande.
De indgår i delefiltrene , så de kan ikke bare fjernes
Nu er de færdige - og spørgsmålet er det store : Hvad lyder bedst ?
Trukket af en 100w MosFet forskrækker imponerer de begge to faktisk