Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 14:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Køling lydløs blæser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Preps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har brug for at tilføre aktiv køling omkring min surround forstærker, da det kniber med plads i reolen.

Umiddelbart vil de ikke kunne ses, så udseendet er ligegyldigt, men de skal bruges i en push/pull kontruktion. Jeg forventer at
skulle bruge 2x2 stk. tilsluttet triggerudgangen.

Mine eneste krav er at de skal være LYDLØSE og alligevel flytte en stor mængde luft. Så jeg forestiller mig en diameter omkring
120-140 mm.

En mulighed kunne være denne model fra Noctua:
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=5 4&lng=en&set=1

Men ofte er der væsentlig forskel på lydniveauet mht. push og pull, hvilket også er tilfældet med ovenstående model.

Hvad er jeres erfaringer og hvad bruger I ?

/Martin
Til top Vis Preps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Preps

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

jeg bruger dem her http://www.billigmedien.de/index.php?page=products&product_i d=12316
ikke helt lydløse
Til top Vis homer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af homer

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

de er temperatur styret
så varmere forstærkeren bliver, hurtige kører de

homer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

de hedder det her
Cooler ARCTIC 120*120*25 F12 TC
er under fans

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 2 stk. 120mm 12V ventilatorer, hvor jeg har lavet en NTC termistorstyret regulering til omdrejningstallet på ventilatorerne, NTC
termistoren sidder på kølepladen på Effektforstærkeren, når forstærkeren er kold kører ventilatoren ikke, efterhånden som forstærkeren
bliver varm vil ventilatoren begynde at køre, og stige i omdrejningstal som varmen også stiger. Jeg har nu aldrig oplevet at ventilatorerne
kører mere end 50% hastighed.
Jeg har stillet ventilatorene på noget dæmpemateriale så vibrationer ikke forplanter sig i racket, ventilatorene blæser så skråt ind på
kølepladerne.
Dette har sænket temperaturen væsentligt på min Effektforstærker, den kunne førhen ikke for godt komme af med varmen nederst i
racket.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Tricket er at forsyne en blæser med en lavere spænding et påtrykt.

Dvs at du forsyner en 12V blæser med eks. 9 volt.

Køb en stor (12 cm ) blæser til PC'er i en rimelig prisklasse, der reklamere med at den er ' silent '

Og brug så en gammel 9v forsyning til den, så køre den self ikke SÅ hurtigt rundt, men det betyder ikke noget når vi snakker køling ( i almindelighed forstås ).

Den typiske køling 3 dobles når man går fra passiv til aktiv køling af kølefladen.

Jeg har en Mcintoch rørforstærker stående i et skab med et sådan arrangement, og det virker super. ( den hakker vel 3-400w af )

Alt det med temperaturstyring osv mener jeg kompliceret det hele, og øret har ligeledes meget letter v at høre en blæser der ændre hastighed hele tiden sammenlignet med en der kører konstant.

Mvh

T:

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

Preps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Tak for input.

Ideen går ud på at udskifte luften i receiveren ved at montere 2 blæsere inde i den, og samtidigt udskifte luften i møblet med 2 blæsere som dels blæser ind og trækker ud igen.

Jeg tror også løsningen bliver med fast spænding, helst via min trigger udgang, så det hele tænder samtidigt.
Hvis strømforbruget ikke overstiger det som udgangen kan levere, havde jeg tænkt at serieforbinde dem 2 og 2, så 12V spændingen sænkes til 6V og dermed lavere støjniveau som
reenberg også nævner.

Min Onkyo 5007 kan varme et helt parcelhus op, så den skal have hjælpe til at trække vejret. Jeg har endda overvejet at montere køleprofiler på f.eks hdmi kortet som jo har det med
at blive varmt.

En hel del af de nye low noise blæsere er lavet med gummiophæng og "gummiskruer" aht. vibrationsdæmpning, den er den type jeg er interesseret i af få afprøvet, da jeg er rimelig
allergisk overfor blæserstøj/summen.

Hvad siger I til det? - er jeg på afveje her?

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2014 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Mht til varme, så afsætter den vel 1015 % af max når den bare står ( altså 100-150W ) Det er noget, men ikke alverdens.

Hvis det var mig ville jeg placere to blæsere bag forstærkeren ( på en sådanne måde at de køler bedst... I siderne hvis der er profiler, ellers over toppen hvis der er køle huller i toppladen.

Disse blæsere ville jeg få til at blæse IND på forstærkeren ( UD er det der larmer MINDST, men med to neddroslede blæserer er det ikke et problem ) og så bare lave et hul i bunden luften ku komme ud af ( uden blæser )

Ingen grund til at smadre selve forstærkeren.

Jeg kan se der er 12v trigger out på din forstærker, brug dette til at styre et lille relæ som tænder for blæserne.

Om du ka slippe af sted med kun 6V på en 12v blæser må komme an på et forsøg. Mine egne erfaringer er at den ikke gik ( der var ikke spænding nok til at starte blæseren.. ).

PC fyrene har VIRKELIG tærsket langhalm på den her slags, så søg evnt lidt på silent computere DIY.

Men ellers lyder det rimeligt

Mvh

Theis

Preps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:
Mht til varme, så afsætter den vel 1015 % af max når den bare står ( altså 100-150W ) Det er noget, men ikke alverdens.Hvis det var mig ville jeg placere to
blæsere bag forstærkeren ( på en sådanne måde at de køler bedst... I siderne hvis der er profiler, ellers over toppen hvis der er køle huller i toppladen.

Jeg regner med at få plads til at montere en i hylden under forstærkeren og en bag ved som blæser ud af skabet, henover forstærkeren, men udfordringen er at min centerhøjttaler står
i vejen for udblæsningen, men jeg tror det går.

reenberg skrev:
Disse blæsere ville jeg få til at blæse IND på forstærkeren ( UD er det der larmer MINDST, men med to neddroslede blæserer er det ikke et problem ) og så bare
lave et hul i bunden luften ku komme ud af ( uden blæser )Ingen grund til at smadre selve forstærkeren.

Det var også meningen at de skulle blæse ind på forstærkeren, jeg ville bare montere dem indvendigt i chassiet i stedet for ovenpå, på den måde yder de bedre (mindre blokeret
luftstrøm).

reenberg skrev:
Jeg kan se der er 12v trigger out på din forstærker, brug dette til at styre et lille relæ som tænder for blæserne.Om du ka slippe af sted med kun 6V på en 12v
blæser må komme an på et forsøg. Mine egne erfaringer er at den ikke gik ( der var ikke spænding nok til at starte blæseren.. ).PC fyrene har VIRKELIG tærsket langhalm på den her
slags, så søg evnt lidt på silent computere DIY.Men ellers lyder det rimeligtMvhTheis

Det med relæet lyder meget interessant, jeg må lige undersøge det og så på jagt på diverse PV DIY sider og blive inspireret

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har brugt et sådanne her relæ

http://www.ebay.co.uk/itm/12V-2-Channel-Relay-Module-Expansi on-Board-PIC-AVR-DSP-ARM-Arduino-/271584051092?pt=UK_BOI_Ele ctrical_Components_Supplies_ET&hash=item3f3babbf94 '

Mit anlæg er sat op så når jeg tænder min buesound trigger den relæet der så tænde min blæser, og herefter min dac og amp ( med et andet og større relæ ;) )

Preps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet dette solid state relæ, så bliver det næsten ikke nemmere.

http://elektronik-lavpris.dk/p92241/KSD225AC8_Solid_State_Re lay_Z-Vers._250V_25A_Hocke/?

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hvad med en "PC" løsning tage en billig 12V psu og koble denne her http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/Zalman-FAN-MATE-2-2 045499.html på
et par store 120/140 mm blæsere... så bestemmer du selv hastigheden og du kan kan tænde og slukke for PSU med en billig læsning som denne her...
http://www.johannesfog.dk/vareinfo.asp?afdid=19&Varegroupid= 7030&vareid=5021963
Jeg bruger sidstnævnte til at tænde min effektforstærker da min surroundreciever ikke har nogen trigger til MAIN, kun til zone 2 og 3 . . .

Håber det kan bruges

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Lydløs og flytte stor mængde luft (på hvor lang tid)? hænger ikke rigtigt sammen.

Min erfaring er fra lyddæmpning af PC, hvor jeg sværger til

Yate-Loon 120 mm

fordi den er billig, støjsvag og starter pålideligt ved 5-6V - hvor den så i et typisk pc setup ikke kan høres, medmindre du er ½-1m. fra (en ikke-ophængt harddisk støjer mere, også selv om der ikke læses/skrives til den)

Blæseres egenstøj ved en given spænding og turbulens kan du ikke gøre så meget ved, men afkobling, så vibrationer ikke forplanter sig til kabinet/køleelement etc. giver en del. Jeg bruger selvklæbende gummitætningsliste til vinduer, dels klippet i små puder til hjørner, dels  langs kanterne, om nødvendigt
- og rund bukseelastik (elastisk "anoraksnor) i stedet for skruemontage.

En ikke helt updateret, men meget lærerig gennemgang og rangordning af blæsere ift. støjsvaghed/effektivitet finder du her
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

Willemoes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Edit: ser lige at der er en 140 mm version samme sted, som flytter stort set samme mængde luft 3db lavere (=½ lydstyrke). Den har jeg ikke erfaring med, men måske den skal prøves i mit næste set-up :-)
Til top Vis Willemoes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Willemoes

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Willemoes skrev:
Edit: ser lige at der er en 140 mm version samme sted, som flytter stort set samme mængde luft 3db lavere (=½ lydstyrke). Den
har jeg ikke erfaring med, men måske den skal prøves i mit næste set-up :-)

Nu ved jeg godt at trådstarter skriver 120-140 mm.... men inde på Coolerkit kan jeg se nogle 200 mm der støjer 18dB ved 12V...
Dem kunne jeg da selv forestille mig at bruge i mit kommende hifimøbelprojekt!!!

Preps
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Hmm, ved nærmere eftersyn kan jeg se at der heller ikke er trigger out på min MAIN, men der er et USB out som må kunne
bruges til at tænde en strømspareskinne med USB styring.

#DCH199
Løsningen med en ekstra fjernbetjening til at tænde/slukke med vil jeg gerne undgå, jeg syntes jeg har rigeligt af
fjernbetjeninger i forvejen

120-140mm behøver ikke blive løsningen, 200mm kan også være interessant, især hvis spændingen sænkes til 9 volt, så må
denne være stort set lydløs, men det virker næsten for godt til at være sandt, især når prisen er så lav.
http://www.coolerkit.dk/shop/aerocool-silent-master-3711p.ht ml

#Willemoes
Nej du har ret i at det i princippet er modstridende, men der må kunne findes en kompromis som kan fungere i mit setup.
Tak for input og link, det er informativ læsning.

dch199
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Behøver ikke være en PC spareskinne, jeg har kigget på denne
her til mit setup, hvor min reciever skulle tænde min
effekteffektforstærker. .. og den kan trække 800 watt i
masterstikket...

Den kan jo sagtens bruges til at tænde strømforsyningen til
blæserne!

http://www.greenline.dk/elartikler-c/diverse-elartikler-
c/elspareskinner-c/save-power-universal-elspareskinne-p

jubiiiii
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 September 2014
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Oktober 2014 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange lavet blæserkøling på forstærkere med 2 stk 12 V blæsere (ophængt i elastikker) i serie med en 12 V 2 A strømforsyning på så
de fik 6 V hver.

Der skal bare være strøm nok så spændingen ikke dykker ved opstart, for så kan man risikere at de slet ikke vil starte op.

Til top Vis jubiiiii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jubiiiii

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 08:05 | IP-adresse registreret  

Nej nej. Ikke den slags blæser "fusk"
Der skal være stil over det, når dit kære HiFi grej skal køles
http://www.witoldszostak.com/big-fan.html
Til top Vis Supercharger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Supercharger

Mulan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 16 Oktober 2014 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Måske denne kan bruges, tænder med forstærkeren.

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B002MZ5ZLK/ref=redir_mdp_mobil e
Til top Vis Mulan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulan

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum