Forfatter |
|
TotalTest Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2015 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at få et overblik over hvordan man måler impedanser for højttalere, højttalerenheder, delefiltre og komponenter (spoler
og kondensatorer). Målet er at finde ud af hvad andre gør, og hvad jeg burde anskaffe mig for at måle impedanser. Jeg har den idé at det kunne
være en god ide at kunne for at anvende højttalerenheder bedre og for at checke dele.
Hvad er jeres erfaringer på det område?
Er der noget særligt, man skal se efter?
Mvh. Ole
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det du vil?
Vil du bare måle impedanser, impedansen siger ikke ret meget som den eneste faktor hvis det er som højttalermålinger du går efter.
Her har du brug for frekvensgang i dB, og fasedrej i grader.
Ofte er det rart at kunne måle samt simulere, så en god software med tilhørende målemikrofon må være en fornuftig start.
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3371
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Totaltest.
Du spørger om vores erfaringer på området og om der er noget særligt, man skal se efter?
Det er der. Allerførst er det vigtigt at du har den fornødne indsigt og baggrundviden for at betjene det udstyr du anskaffer dig til formålet. Hvad er der ved at lave målinger, man ikke kan tyde betydningen og analysere værdien af?
Inden du begynder at hive kortet frem: Hvad er dine forudsætninger sammenhængen?
|
Til top |
|
|
TotalTest Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej - tak for indspark.
Ideen er først og fremmest at måle på enheder og dele, inden jeg sætter noget sammen. Responsmålinger og simuleringer kommer oveni, og ikke
mindst ørerne! Impedansmålingerne er kun tiltænkt at være støtte for at beregne kabinetter, at udmåle komponenter og til at fejlfinde.
Baggrunden er at jeg nu og da har fået fingre i aflagte højttalerenheder med mangelfulde specifikationer. Jeg har engang uddraget Thiele-Small
parametre med lånt grej, men det kunne være rart at have muligheden for at gøre det derhjemme selv. Nogen gange har jeg også haft behov for at
ændre en spole eller vikle en selv. Endelig vil jeg gerne checke, at jeg ikke har lavet en højttaler, som muligvis er for hård en kost for en
effektforstærker. Meget kan simuleres, men jeg kan godt lide at checke, hvis det er muligt. Jeg tænkte, at andre har stået i en tilsvarende situation.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Weezer Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 500
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej TotalTest,
Impedansen er relativ nem at måle, med en signal generator (evt med en audio forstærker bag efter afhængigt af generatoren), en ikke induktiv
modstand, og så et to kanals scope - så kan du måle spændingsfaldet over modstanden, som funktion af frekvensen. Så kan du bruge ohm's lov til
at beregne impedansen ved den givende frekvens. Det er den billigste måde at måle impedansen på, hvis du spørger mig. Det bedste ville være at
bruge en audio analyzer, som jeg tidligere har brugt et par stykker af - men de koster ca det samme som en bil (inkl registrerings afgiften). Man,
kan sikkert få noget, som er meget billigere, men hvor precist det måler ved jeg ikke. Et aflagt scope og en LF signal generator kan man tit finde til
små penge.
|
Til top |
|
|
DKXDN Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 95
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i flere år benyttet REW V5 - http://www.roomeqwizard.com/
Det giver en rimeligt troværdig impedans kurve.
Her er Seas egne vs min måling på Seas DXT diskant:
|
Til top |
|
|
DKXDN Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=DKXDN] Jeg har i flere år benyttet REW V5 - http://www.roomeqwizard.com/
Det giver en rimeligt troværdig impedans kurve.
Her er Seas egne vs min måling på Seas DXT diskant:
|
Til top |
|
|

Tager en pause!
|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo ganske fornuftigt ud til formålet
Hvad bruger du i grunden af mikrofon til formålet?
|
Til top |
|
|
DKXDN Forum Bruger

|
Sendt: 11 Maj 2015 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh mikrofon - vi taler jo impedans måling og ikke freq...
Min (REW) impedans måling er lavet direkte fra standard lydkort i en gl. Lenovo PC inkl en lille probe med et modstands netværk.
|
Til top |
|
|
Highmass Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 28 August 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 291
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Ole.
Hvis du har brug for Thiele/small data, så vil jeg hævde at en woofer tester fra Dayton audio, er et glimrende værktøj.
Det er simpelthen et lille usb lydkort, som blot tilsluttes det der måles på. Bemærk, at den på trods af navnet, ikke kun er til basenheder. Den kan eks, også måle på mellemtoner og tweeters, samt induktans på spoler. Den er super let at bruge, og den måler med ganske fornuftig præcision.
Prisen i USA er 100 US$, så forvent omkring 1000 Kr med transport og told.
Jeg har brugt den sammen med et kabinet beregningsprogram (I mit tilfælde JBL speakershop) til at simulere forskellige basenheder og beregne reflexporte i mine bundkabinatter. Dette har givet mig resultater som jeg er ganske tilfreds med.
Folk som har forstand på sådanne sager, har fortalt mig, at du kan få lidt mere nøjagtige resultater med pro udstyr, men så er det jo altså også til en anden pris, og det vil fylde mere, og være mere besværligt at anvende.
Hvis du er professionel, så bør du sikkert være mere ambitiøs, men hvis du ligesom mig, blot har behov for T/S med fornuftig nøjagtighed, så er den altså et genialt værktøj.
Mvh. Lars.
|
Til top |
|
|

Tager en pause!
|
Sendt: 12 Maj 2015 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
DKXDN skrev:
Øh mikrofon - vi taler jo impedans måling og ikke freq...
Min (REW) impedans måling er lavet direkte fra standard lydkort i en gl. Lenovo PC inkl en lille probe med et modstands netværk.
|
|
|
Ok - Det var også mere, hvis du lavede akustiske målinger med REW
|
Til top |
|
|
TotalTest Forum Bruger

|
Sendt: 13 Maj 2015 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kanon input! Løsningerne med REW og Dayton ser rigtig interessante ud! REW har da et imponerende sæt af funktioner når man tænker på, at det er
gratis. Dayton ser ud til at være mere højttaler-orienteret, og man undgår den eksterne opkobling med modstand til lydkort, selv om det jo ikke er
så vanskeligt. Det er svært at forestille sig, hvad det er "pro udstyr" giver mere! Jeg har også hørt, at nogen har brugt det langt dyrere Clio, men når
man sammenligner informationen fra hjemmesiderne er det svært ikke at blive begejstret for REW og Dayton.
Spørgsmålet er, om jeg ikke bare skulle starte med REW, med mindre Dayton har noget jeg bør have, eller bare er bedre. Dayton ser for eksempel
ud til at være lidt mere checket til at måle spoler og kondensatorer, så det er måske det der er afgørende.
Udover at måle på passive komponenter vil jeg gerne finde Thiele-Small for enheder, og det kan man jo med begge. Jeg kan dog se, at Dayton også
har de såkaldte Wright parametre med. Er det noget I har erfaring med? Er det i sig selv nok til at anskaffe Dayton?
Mvh.
|
Til top |
|
|