Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2024 | 13:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stømforsyning til chip amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mark44
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har købt et lille chip amp modul, og troede at det blot skulle have 12v dc. Jeg har gode erfaringer med sådanne moduler. På en eller anden måde er jeg så kommet til at bestille et forstærkermodul der skal have AC±9V--AC±12V (Dual-voltage )
Betyder det blot at jeg skal have en transformer, der kan levere det, eller kræver det også andre komponenter.
I givet fald hvor kan jeg med fordel købe en sådan transformator, jeg synes det har været svært at finde dem på nettet.

Link til det forstærkermodul jeg har
http://www.aliexpress.com/item/TDA2030-Audio-power-Amplifier -board-AMP-Kit-for-DIY/1810006068.html

På forhånd tak
Til top Vis mark44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mark44
 
mark44
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 27 Juni 2015 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hvis der blot skal transformer på kunne det så evtvære denne?
http://www.aliexpress.com/item/AC-Dual-12V-3VA-Output-EI-Cor e-Open-Frame-EI-35-Type-Power-Supply-Transformer/1892779797. html

Jeg tænker på om 3amp er nok til at fylde forstærkermodulets potientale ud?
Til top Vis mark44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mark44
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Det er ikke 3 amp men 3VA = ca 0,25 A.

30VA til 50VA er nok mere rimeligt - priser i DK er dog meget høje på transformatorer.

Trafo 30VA

Men prisen er over moms bagatelgrænsen så du risiskere moms + gebyr (160 kr) oveni.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Her kan du finde brugte trafoer meget billigt

http://ham.brugtgrej.dk/itemlist.php?cat=14&type=1
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 August 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Et par forslag til trafoer:

Denne til 236 kr
http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=567.050212

Eller denne til 186 kr
http://www.el-supply.dk/?Gid=&VNr=5656.12
(hvis du køber den skal de 2 stk. 115V viklinger dog seriekobles, så du kan tilslutte trafoen til 230V)

Husk at de 2 stk. TDA2030 på printet, skal skrues fast på en køleplade !.
(Det ser ikke ud til at der følger køleplade med dit kit, men du SKAL have en til dette kit)
Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Det er vist billigere med denne færdige løsning

inkl PSU
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
BertelB
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 657
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Der sidder så vidt jeg kan se en diodebro og et par kondensatorer lige efter indgangen, så den bør kunne køre direkte på DC.
Men den skal have både + og minus.
Til top Vis BertelB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BertelB
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2883
Sendt: 02 Juli 2015 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Mark44.

Du skal bruge en sikring, en sikringsholder, en afbryder til 230 V og en transformator 230V ind og 2 x 12V, 3-4 Ampere ud. Blandt mange muligheden kan du købe transformatoren her:
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item= 56-128-18&toc=18841



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
mark44
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 08 Juli 2015 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Tak til jer alle. I har givet mig det rette info. Nu tror jeg jeg kan få den lavet færdig.

VH
Til top Vis mark44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mark44
 
mark44
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2006
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 08 Juli 2015 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er lige inde på elfaelektronik, hvor jeg har fået anbefalet en ringkernetarfo. Jeg kan se at de kun har 0,5amp sikringer. Er dette godt nok eller skal det være 0,3amp sikring. Det er glas tuber sikringer jeg forestiller mig at bruge.
VH
Til top Vis mark44's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mark44
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2883
Sendt: 08 Juli 2015 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Læs gerne denne først

Introduktion til bygning af strømforsyning og sikkerhed

og denne

lidt mere strømforsyning

Vedr sikring på primær siden henvises der til en 0,3A flink/fin sikring = den springer så snart der går over 0,3 ampere gennem den.

80VA/230 volt = 0,34 ampere. Umiddelbart ville jeg nok vælge 0,4 til 0,5 ampere træg sikring da der kan trækkes noget større stømme ved opstart.

Jeg er ikke uddannet indenfor elektronik så I andre eksperter må lige sige til hvis jeg er helt galt på den.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Du er ikke helt galt på den, og husk nu, det er bare en strømforsyning, ikke et atomkraftværk

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Det ville bare være ærgeligt at springe sikringer hele tiden. Det kan også godt være det ikke er et atomkraftværk, men det er stadig 230 volt og man bør overholde gængse sikkerhedsregler (dobbeltisolering og sikringer på orimær og sekundær side)

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2883
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Valg af sikring er en afvejning af flere forhold. Sætter man messingskruer i sikringsholderne, er man sikker på, at der altid går strøm gennem dem. Don't do it!!

Transformatorens vedvarende maksimale effektkapacitet må ikke overskrides. Derfor skal sikringen springe når den vedvarende maksimalstrøm overskrides. Og gerne lidt før, hvis man vil være på den sikre side. Idealet er at overdimensionere alle komponenter. Undtagen sikringer!!

Sikringens egenskaber - flink/middeltræg/ træg - skal vælges efter hvilket kortvarig strømtræk, der går gennem den. Den flinke er hurtigst på aftrækkeren. Den træge er langsomst. Ja, det siger næsten sig selv. Brug af den flinke - hvis den da kan holde så længe elektrolytterne oplades - er den sikreste. Det vælge man til den praktiske opstilling med flere valgmuligheder i skuffen. Men det er jo desværre langtfra alle som benytter sig af den mulighed i udviklingsfasen. Derfor valgte jeg at foreslå den sikreste løsning. Den flinke. Af sikkerhedsmæssige grunde!!

Jeg køber altid sikringer i flere forskellige størrelse og træghed, når jeg går i gang med et projekt. Og jeg laver test på kredsløbet, så jeg er sikker på, der balance mellem holdbarhed og sikkerhed ikke mindst.

Kjeldsen vil have sikringer på sekundærsiden. Og ja, det kan der argumenteres for. Sker der en kortslutning på sekundærsiden hvor strømmen kan forårsage brand uden at overskride transformatorens maksimale effekt og dermed få primærsikringen til at springe kan man med fornuft montere sikringer efter transformatoren. Men i dette tilfælde er der tale om et færdiglavet og monteret print hvor disse hensyn bør være lavet.

Springer den flinke sikring under opstart på grund af opladning af elektrolytterne, kan sikringen erstattes af en træg. Linket nedenfor er til en 0,4AT sikring.

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item= 33-174-20&toc=20444

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Det er nok korrekt at der er sikret på modulet. Jeg vil egentlig også blot pontere, at når der bygges med 230 volt er der nogle sikkerhedshensyn at tage, som ikke er der når vi bygger højttalere og delefiltre. Højttaleren kan komme til at dårligt ved en fejlkonstruktion, men forstærkeren kan brænde huset ned.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6275
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen, korrekt.
DIY er en mærkelig størrelse, men en god tommelfingerregel har altid været: hvis du ikke ved, hvad du har med at gøre (230 volt), så hold dig væk eller få kvalificeret hjælp.



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2883
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Til Boydk og Brian (Kjeldsen). Så længe vi ikke mødes af spørgsmålet nedenfor, står det ikke helt galt til.

"Jeg har ingen sikring på 1A". "Kan jeg ikke sætte to sikringer på 2A i serie med hinanden i stedet"? Det må da være mere sikkert"!



Hvad er livet værd uden elektronik DIY? UPS ............        sikringen sprang. I'll be back.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Det ville jo nok være endnu billigere at købe en brugt forstærker i den blå avis.
Så får man også kabinet og stik med, og måske oven i købet radio og højttalere,
og forstærkeren er helt sikkert bedre kvalitet end TDA2030.

Det rejser jo hele spørgsmålet om hvad vi overhovedet skal med selvbyg audio,
som jeg ser det er der to forskellige svar.

Det ene svar er at det er sjovt at bygge, og få noget til at spille. Og Alibaba gør at det
nærmest er gratis at lege. Men stadig kan man som regel få langt mere bang-for-buck
ved at købe brugt, eller et supermarkedsanlæg til 250 kr med CD afspiller, ipod holder,
højttalere og det hele. Jeg købte selv engang sådan et anlæg til køkkenet, der viste
sig at sidde en LM3886 sv. til det der hedder Gain Clone i. Du vil aldrig kunne bygge
sådan en selv til samme pris, heller ikke når du køber tingene på alibaba.
Men der er jo stadig den vigtigste faktor at tage hensyn til, nemlig at det er sjovt at bygge.

Det andet svar er, at den gode ende af audio selvbyg, der kan man bygge noget der
er langt bedre end nogle af de bedste fabriksbyggede forstærkere, fordi man kan vælge
de bedste komponenter der svarer til ens smag, og højttalere. Det svarer lidt til
dem der bygger deres egen racercykel, med et specielt kulfiberstel, lavet på mål, de
bedste skiftere, kæde, hjul, forgafler osv. osv. Den type selvbyggere kunne jo aldrig
drømme om at gå ned i den lokale cykelbutik og købe en hyldevare. De ville se den
færdigbyggede cykel som noget billigt bras.
Sådan en selvbyg forstærker kan nemt løbe op i 15-20.000 kr, men så er lyden også bedre
end når englene synger.


__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 
NewClassD
Branchemedlem
Branchemedlem


Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 203
Sendt: 09 Juli 2015 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring.


__________________
PS Ovenstående er et udtryk for min egen personlige mening / erfaring. Mange Hilsner Lars Clausen
Til top Vis NewClassD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NewClassD Besøg NewClassD's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes