Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 00:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Udskiftning af opamps ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MortenRick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Maj 2003 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens

Hvilken opamp vil i sette i sted for en MC4558 og en LM324 de bruges i en aktiv sub som delefilter og forforstærker??? De køre singel surplay 0 og +12v

Har i nogle gode forslag.

Hilsen
Morten Rick

Til top Vis MortenRick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenRick Besøg MortenRick's Websted

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Maj 2003 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

ALT er bedre end 4558 (en 1458 i forklædning). Du skal bare gå efter standard DIL dual op-amps.

For et fornuftigt/billigt alternativ, kan du bruge LM833 eller TL082

Ellers klik dig ind på LC Audios hjemmeside - han har en masse tekst om det under CD opgraderinger. Han har vist også nogen OPA2604 meget billigt - som er ret fede op-amps. det vil være spild at bruge bedre typer end de nævnte når det 'kun' er et elektronisk delefilter

LM 324 er straks lidt sværere - det er en fire-stk op-amp i en pakke. Eneste erstatning for denne er TL084 og TL074, men det er også meget fine op-amps, så thumbs up for det.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

MortenRick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 22 Maj 2003 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Tak

Det vil jeg da prøve.

Morten

Til top Vis MortenRick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenRick Besøg MortenRick's Websted

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 Maj 2003 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Med stor risiko for at blive gjort til grin af samtlige elektronikkyndige herinde vil anbefale NE5532.

De steder jeg har hørt den indtilvidere (i en forforstærker samt i en cdafspiller -både som i/v og buffer), har den banket alt hvad jeg har hørt fra burr brown og analog devices - selv nogle af de dyre sager (fx opa627). Jeg har selvfølgelig testet alle med a-b-a-b-a-b metoden, og brugt sokler så jeg kunne skifte hurtigt og ligeså mange gange det passede mig. Jeg vil anbefale dig at gøre det samme. Min konklusion blev at det meste lyder fiset, lyst, kedeligt og usammenhængende ved siden af NE5532. NE5532 er simplethen bare mere præcis og detajleret i hele frekvensområdet. Den har en naturlig klang og er samtidig musikalsk så det batter!

Og det der står på lc's hjemmeside skal du ikke rette dig alt for meget efter. Jeg har hørt 90% af de opamps han snakker om, og jow - opa2134 og opa627 er da ok opamps, men at sidestille ad712 med NE5532 er helt ude i hampen - de to opamps har slet ikke noget med hinanden at gøre - bare klangmæssigt er de som nat og dag - den ene er forfærdelig og den anden den bedste jeg har hørt. For mig ser det ud som om LC bare har kigget data og pris, og lavet ranglisten derefter.  opa604 og lm833 som NriK nævner er heller ikke noget at råbe vildt hurra for ved siden af ne5532 iøvrigt...

Held og lykke med projektet!

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

Jonasz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Maj 2003 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Det finns en till fyrdubbel opamp som är värd att testa nämligen opa4134. Samma som 134 & 2134 men fyra i samma kapsel. Borde vara en rejäl förbättring jämfört med LM324, TL084 & TL074.

mvh

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg ville satse på LM6172 fra National Semiconductors.

http://www.national.com/pf/LM/LM6172.html

Virkelig en god op-amp, som jeg selv med succes har brugt som erstatning for MC4558.

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 27 Maj 2003 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Nå der kan man bare se... ingen regel uden undtagelse

Har netop hørt et tilfælde hvor opa627 var bedre end ne5534, nemlig i en D/A konverter, i rollen som i/v konverter. Det er åbenbart forskelligt fra konverter til konverter hvilken opamp der lyder bedst...

Hifi er nu herligt!

Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

peranders
Branchemedlem
Branchemedlem

Sjöström Audio

Bruger siden: 09 Februar 2004
Lokalitet: Sverige
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

OPA2134 tycker jag är en "lagom" opamp, speciellt när kretskortet inte är gjort för en >100 MHz krets. LM324 kan ha en ren kontrollfunktion, har inget med audio att göra. Kan det vara automatiskt spänninstillslag? Om den inte hanterar någon audio så låt den vara.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes