Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2025 | 08:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rør-selvbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Jeg skal bruge et rør-trin som spændingsforstærker i et effekttrin. Det skal kunne levere ca. 10-15VRMS i en belastning på 47K//1,5nF og have et gain på omkring 20dB (10gg).

Jeg har forsstillet mig et ECC82 i en jordet kathode kobling, men måske ville en SRPP kobling være bedre? Eller førstnævnte efterfulgt af en kathodefølger?

Nogle med tips?

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg skal bruge et rør-trin som spændingsforstærker i et effekttrin. Det skal kunne levere ca. 10-15VRMS i en belastning på 47K//1,5nF og have et gain på omkring 20dB (10gg).

Jeg har forsstillet mig et ECC82 i en jordet kathode kobling, men måske ville en SRPP kobling være bedre?

En ECC82/12AU7 som jordet katode vil give de værdier som du ønsker, men udgangsimpedansen vil nok være rigelig høj, med mindre du bruger den anden triode del som katodefølger. Som du selv nævner kan du evt vælge en SRPP eller Mu stage, som byder på flere fordele, bl.a lavere udgangsimpedans fordi du tager outputtet fra katoden fra den øverste triode der sidder som et aktivt anode load for den spændingsforstærkende del. Ulempen er at gløden skal hæves over stel, da katoden på den øverste triode vil ligge over værdien for isolationen.

Men jeg ville stadig vælge en mu stage, jeg har efterhånden lavet nogle forskellige af dem, og de er, hvis du spørger mig og er lavet korrekt, bedre end stellet katode.

Eller førstnævnte efterfulgt af en kathodefølger?

Nahhh, så heller en Mu/SRPP. Evt kan den laves med en parallel dobbelttriode og en fet som aktivt load. Eller hvis du vælger et andet rør end ECC82, feks 5687 eller ECC99 kan du sagtens med en parallel koblet stellet katode få en udgangsimpedans på omkring mindre end 1K, vel at mærke uden katodefølger.

Tubeman

Nogle med tips?

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er ikke så mange på noval som kun har gain på ca. 20. Men, nu jeg ikke ved hvad du skal drive osv er det svært at sige meget, men kun at lige præcis en ecc82 er det dårligst lydende af alle de noval rør jeg har testet. Og jeg har prøvet stort set alle exotiske 82'ere. Tlf e802cc er vel det eneste der er værd at tale om, men det koster i den rette udgave.

Prøv en Tlf e801ccs i stedet. Den er fabelagtig. Jeg er selv på triode koblede rammegitre pentoder nu. Men her er gain højere. Men de er yderst velspillende og billige. Du får lav udgangsimpedans, men de lyder godt med en katode følger. 12B4 er vellydende.

5687, e80cc og et par stykker mere som jeg har glemt. Begge er glimrende.

Men som med alt gælder det om at matche trinene og det er sværere en så med det rette gain forhold.

Tadman

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=tadman]

Hej

Der er ikke så mange på noval som kun har gain på ca. 20.

En gain på 20-22dB kan snildt laves med ECC82, 5687, 6SN7,ECC99, 12BH7 for blot at nævne et par stykker.

Men, nu jeg ikke ved hvad du skal drive osv er det svært at sige meget, men kun at lige præcis en ecc82 er det dårligst lydende af alle de noval rør jeg har testet. Og jeg har prøvet stort set alle exotiske 82'ere. Tlf e802cc er vel det eneste der er værd at tale om, men det koster i den rette udgave.

Her er jeg ikke enig. Jeg mener at du kan få virkelig god lyd ud af stort set alle rørtyperne, hvis bare du designer kredsen korrekt. Men jeg ved at ikke alle er lige begejstrede for novaltyper, og ECC88 samt ECC83 er særligt forhadte.

Prøv en Tlf e801ccs i stedet. Den er fabelagtig.

En ECC81 som jordet katode vil give noget mere end 20dB gain, medmindre man bruger katodefølger og feedback.

Jeg er selv på triode koblede rammegitre pentoder nu. Men her er gain højere. Men de er yderst velspillende og billige.

Jeg har også lavet forskellige linietrin med triodekoblede pentoder, deriblandt EF184, E80F, EF86, EF94. Det var også en vej frem. Men der kræves lidt mere viden at begynde at arbejde med pentoder.

Du får lav udgangsimpedans, men de lyder godt med en katode følger. 12B4 er vellydende.

Misforstår jeg dig her? 12B4 er da ikke en pentode, men en triode..... 12B4 er også fin som stellet katode, men du får ikke de 20dB gain der ønskes, til gengæld er udgangsimpedansen lav for sådan en kreds.

5687, e80cc og et par stykker mere som jeg har glemt. Begge er glimrende.

Har aldrig prøvet E80CC.

Men som med alt gælder det om at matche trinene og det er sværere en så med det rette gain forhold.

Med en parallelkoblet 5687 som jordet katode, vil han kunne få hvad han stræber efter, selvom gain nok vil være 3-4dB højere end de ønskede 20dB. Men jeg foretrækker stadig mu followers frem for jordet katode.

Tubeman

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Tubeman

HMM, 6SN7 er på oktal, var det ikke noval der blev ønsket.

Ja, det var 12bh7 som jeg ikke kunne huske. Ja, e801cc har lidt mere gain, men den ikke så langt fra og den er stadigvæk noget af det bedste i mine ører.  Det er kun 82'eren jeg ikke kan lide. Det var det eneste af novalrørene der ikke var "glat"....!!! Ja, jeg ved da godt at en 12B4 er en enkelt triode. Jeg bruger den efter første trin som katodefølger. Egenligt unødvendigt, men det lyder lidt bedre i mit system. E80cc er også meget vellydende. En større karl. Oktalrørene springer jeg over. De er ikke glatte nok i mit system. Men ofte større i klangen. Smag og behag. På en alm. dome kan man nok ikke høre forskel alligevel. Der er de store rør måske at foretrække.

Tadman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej Tadman,

HMM, 6SN7 er på oktal, var det ikke noval der blev ønsket.

Jo, det var bare for at beskrive rørvalg. Men du har selvfølgelig ret.

Ja, det var 12bh7 som jeg ikke kunne huske. Ja, e801cc har lidt mere gain, men den ikke så langt fra og den er stadigvæk noget af det bedste i mine ører. 

Ja, 81 er god, men desværre ses de ikke så ofte som 82,83 og 88. Har du prøvet ECC99? Det er nok min absolutte favorit, også selvom det er et nyt rør. Problemet er bare at Cag er høj ligesom på 6SN7 og 5687, så miller kapacitansen kan gøre sig gældende.

Det er kun 82'eren jeg ikke kan lide. Det var det eneste af novalrørene der ikke var "glat"....!!! Ja, jeg ved da godt at en 12B4 er en enkelt triode. Jeg bruger den efter første trin som katodefølger.

OK, jeg misforstod dig udfra hvad du skrev.

Egenligt unødvendigt, men det lyder lidt bedre i mit system. E80cc er også meget vellydende. En større karl. Oktalrørene springer jeg over. De er ikke glatte nok i mit system. Men ofte større i klangen. Smag og behag. På en alm. dome kan man nok ikke høre forskel alligevel. Der er de store rør måske at foretrække.

Jeg ved det ikke. Jeg er som sagt selv ret glad for ECC99, og i en af mine hjemmelavede forstærkere (6V6GT push pull med concertina fasevender) bruger jeg 12BH7 som spændingsforstærker og fasevender. Valget faldt på 12BH7 efter at have prøvet med ECC81,82,88 samt 6SN7. Men jeg mener stadig at 82 kan lyde fabelagtigt. Men smag og behag som du siger.

Mvh Tubeman

Tadman

[/QUOTE]

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Maj 2004 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene....

Hvad vil gain /udgangsimpedansen være på et ECC82 i SRPP kobling?

Forslag til anodespænding og hvordan løser jeg sagen med potentialeforskel imellem glødetrådene?

Har i evt. links til nogle gode konstruktioner?

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Tak for svarene....

Hvad vil gain /udgangsimpedansen være på et ECC82 i SRPP kobling?

Typisk vil gain være omkring 22dB, med en udgangsimpedans på omrking 800 ohm. Det er cirkaværdier, de kan selvfølgelig variere.

Forslag til anodespænding og hvordan løser jeg sagen med potentialeforskel imellem glødetrådene?

Forsyningsspændingen kan variere, men typisk 250-300V B+ er fint. Gløden kan hæves omkring +90V over stel, vha en spændingsdeler fra B+.

Har i evt. links til nogle gode konstruktioner?

Bruce rozenblit designede en der blev publiceret i Glass Audio, og kan også findes i hans bog "beginners guide to tube audio design" Jeg kan lige tjekke om jeg har artiklen liggende på min PC, og sende den til dig. Den han har desinet er der både output fra den øverste triodes katode samt fra den spændingsforstærkende triodes anode. Den er fin og prisbillig at gå i gang med, og den lyder rigtig godt. En man altid kan arbejde videre med, hvis det er det man ønsker.

Tubeman

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej Tubeman

Hmmm, jeg kender ikke ecc99. Der er stadig rigtig mange rør der er velegnet til audio derude. Jeg købte nogle rusiske ecc83 lignende rør med anden benforbindelse for et stylle tid siden. De var da også ok. Prøv evt www.tubes.ru

Har iøvrigt et par Tango PP traffoer på 8K hvis du er interesseret???? Hvad med et par Tamura STU 5K interstage???? De er virkelig vellydende, men jeg foretrækker en russisk teflon cap til 35kr som overførsel.

Ha det, Tadman

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

Hej Tubeman

Hmmm, jeg kender ikke ecc99. Der er stadig rigtig mange rør der er velegnet til audio derude.

Ja, man kan blive overrasket. Som du selv er inde på, med pentoder der er triodekoblet, så er der ofte særdeles meget vellyd til færre penge end med de mere kendte trioder. Ecc99 har stort set samme data som 5687, men benforbindelser er som ECC81,82,83. Lidt data:

mu=22, gm 9.5mA/V, Rp 2.3 Kohm, Cag 5.1pF, glød 6.3/0.6 eller 12.6/0.3A.

Jeg købte nogle rusiske ecc83 lignende rør med anden benforbindelse for et stylle tid siden. De var da også ok. Prøv evt www.tubes.ru

Det er nok 6n2p? Det er vel kun glødeforbindelsen er er lidt anderledes?

Har iøvrigt et par Tango PP traffoer på 8K hvis du er interesseret???

Nahh, jeg har så mage trafoer, og jeg vil lige have færdiggjort nogle af de mange igangværende projekter først.

Hvad med et par Tamura STU 5K interstage???? De er virkelig vellydende, men jeg foretrækker en russisk teflon cap til 35kr som overførsel.

Jeg har prøvet de russiske teflon caps for et par år siden, men jeg plejer nu mest at holde mig til Wima FKP1 som jeg finder ret god.

Tubeman

Ha det, Tadman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes