Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 11:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: selvbyg ESL-højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Er der nogen derude, som har erfaringer med selvbyg af elektrostatiske højttalere?

Er i gang med et projekt, som forhåbentlig hen over sommeren kommer til at give lyd fra sig. Jeg har blandt andet købt materialer hos Rob Mckinlay i Australien. www.eraudio.com.au

mange hilsner

Jørn

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 07:56 | IP-adresse registreret  

Hej Medum

Jeg har ingen erfaring med selvbyg af elektrostater.

Men det lyder spændende, hold os endelig underettet om hvordan projektet skrider frem.

velkommen til forumet, altid rart med en DIY mere 

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Tak for interessen Lennart

Jeg havde håbet på denne måde at møde andre danskere, der har prøvet at lave ESL'er, så endnu engang - kom ud af busken.

Både i Holland, USA og UK er der en del der har prøvet at lave sådan nogle "spændende" højttalere. Se fx

http://www.quadesl.com/index.shtml

Denne her gut både reparerer og laver selv ESL'er!

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Kendte en for ca. 12 år siden der havde bygget sine egne elektrostater. De var desværre defekte pga. opbevaring i en fugtig kælder så jeg har aldrig hørt dem.

I de gode gamle dage da hifi og elektronik afholdt mesterskaber i højttalerbyg, var det et par stykker der vandt med en elektrostathybrid. Måske nogle kan hjælpe medum med et eksemplar (jeg har desværre smidt mine ud).

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Maj 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

........ Måske nogle kan hjælpe medum med et eksemplar (jeg har desværre smidt mine ud).

Jeg har sikkert selv det eksemplar - jeg husker svagt (alderen, du ved) at jeg har set det, og jeg ved jeg har købt de fleste numre af bladet. Tak fordi du minder mig om det.

Jørn

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

medum skrev:

........Jeg har sikkert selv det eksemplar - jeg husker svagt (alderen, du ved) at jeg har set det, og jeg ved jeg har købt de fleste numre af bladet. Tak fordi du minder mig om det.

Jørn

Har fundet bladet  (HiFi og Elektronik efterår 91 eller 92 - husker det ikke helt her på arbejde). Det var ret fancy, de der hjemmebyggede elektrostater, men lidt små. Der var en KEF B139 i bunden, og der må have været lidt småproblemer i overgangen mellem en decideret basgengiver og et forholdsvis lille ESL-panel. I hvert fald når jeg sammenligner med andre ESL-hybrider. Men de var flotte.

:-) Jørn

ps: sorry Kim Olsen, men jeg sneg mig åbenbart lige ind foran dig

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 13:45 | IP-adresse registreret  

jeg mener det er et HF fra 84,85 eller 86.

der er både teninger, illustrationer og endda billeder af skønhederne. artiklen er relativt udførlig.

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Så er der nogle halvfabrikata på vej fra Rod Elliot i Australien:

http://sound.westhost.com/project105.htm

prisen kendes ikke endnu, og det ser ud som om man skal bruge mindst 2 paneler pr side for ikke at skulle frekvensdele for højt oppe.

Jeg mener at man helst skal ned på 500 Hz for at få den store lydmæssige fordel af at bruge elektrostater.

Umiddelbart holder jeg fast ved min egne hjemmebyggede paneler med størrelsen 124 x 24 cm (brutto) - 120 x 20 (netto).

Det er min ide at placere panelerne på en ramme 145 x 50 og med en dynamisk 5,25 Monacor SPH 135-C placeret midt oppe på panelet i den ene side af baflen. Har endnu ikke afgjort om kabinettet hertil skal være TL, basreflex eller lukket.

Jeg har kun behov for at nå ned til ca 80 Hz, da min "sub"-woofer tager over herfra.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke at du vil gå fra bånd til elektrostater. Det jeg mener er at

lyden fra en elektrostat skal fise ud af en masse små huller, og man

har en trafo siddende i serie med båndet.Med neodymiummagnter kan

man opnå en dynamik jeg ikke har hørt fra elektrostater.Og en dele-

frekvens på mindre end 500 hz er ikke noget problem med bånd.

Jeg er spændt på at høre om skiftet fra bånd til elektrostater var bedre.

Du skal være velkommen til at høre mit bånd, hvis du en dag skulle

komme til københavn.

MVH    

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

medum
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Maj 2004 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Jeg forstår ikke at du vil gå fra bånd til elektrostater. Det jeg mener er at

lyden fra en elektrostat skal fise ud af en masse små huller, og man

har en trafo siddende i serie med båndet.Med neodymiummagnter kan

man opnå en dynamik jeg ikke har hørt fra elektrostater.Og en dele-

frekvens på mindre end 500 hz er ikke noget problem med bånd.

Jeg er spændt på at høre om skiftet fra bånd til elektrostater var bedre.

Du skal være velkommen til at høre mit bånd, hvis du en dag skulle

komme til københavn.

MVH    

Hej Andre

Jamen det forstår jeg da sådan set heller ikke helt selv - og alligevel.....

Mine La Folia er 20 år gamle, er lidt nussede, malingen skaller af og stoffet er støvet. Med min sub, som jeg lavede for et par år siden er der endelig kommet rigtig bund under lagkagen. Egentlig er jeg osse midt i et andet projekt, som består i at lave batteriforsynet preamp/x-over og oven i alt det kom jeg så ind på www.diyaudio.com og fik ad den vej kontakt med Rob Mackinlay fra ER Audio i Australien. Hans kits har fået kanonanmeldelser i bl.a. engelske tidsskrifter, og det har jeg stor respekt for.

Derudover blev min interesse for rigtig hi-fi vakt sidst i 60'erne, da jeg hørte Quad ELS 57 hos en lokal hi-fi forhandler i Horsens. Det står stadig for mig som det reneste klareste kildevand og med et perspektiv og en dybde, som i hvert fald dengang slog alt.

Siden har jeg hørt Apogee Caliper (La Folias forbillede) og jeg oplevede igen noget der lignede, men - og her kan hukommelsen sagtens drive gæk med mig - alligevel syntes jeg dengang at ESL-erne var de bedste.

Så det er altså nysgerrighed, der først og fremmest driver værket. Kan jeg lave dem selv? Kan man overvinde alle faldgruberne: arcing, opspænding af membranen osv osv. Derudover skal man ikke glemme, at membranen på en ESL er langt lettere end på en båndhøjttaler. Jeg har såmænd osse overvejet at lave en hybrid med magnetostatisk bas/mellemtone og elektrostatisk diskant.

Trafoer er der jo diskussion om. Man kan ikke entydigt sige, at trafoer kun er til det negative i lydgengivelse, men det må jo komme an på en prøve, om hvad der er det bedste - for mig!

Designet bliver for mig at se mere moderne, og det spiller jo osse en rolle - højere og slankere end La Folia, og så ofrer jeg noget ægte birketræ på rammen, så der ikke skal males denne gang.

Tak for invitationen. Gælder selvfølgelig osse den anden vej!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Maj 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Nej glæden ved at bygge selv skal man ikke kimse ad. Du skal herfra

have held og lykke med projektet. Og det kunne være sjovt at høre

dem en dag.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 September 2005
Sendt: 18 September 2005 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej Kære Elektrostat-nydere

Som ved alle højttalere skal man gøre sig klart hvilken changre musik man vil bruge dem til og ikke mindst om man har behov for at kunne blæse naboens vinduer ud. Når det så er sagt så vil jeg også sige at man går aldrig galt i byen ved at investere i et par elektrostatiske højttalere. Måske kan det være lidt farligt endda, da de er yderst vanedannede og man efter har haft dem en tid nok aldrig mere vil kunne nyde musikken fra et par dynamiske højt. mere.

Jeg har nu bygget adskillige elektrostater i mere 20 år og har fået meget dybdegående erfaring i teknologien. Ikke for at skuffe jer i forumet, men det er ikke ligetil, hvis du også gerne vil ha´ at der skal være rimeligt akustisk ouput fra dem. Jeg anbefaler jer at læse bogen ELS-CookBook fra Roger Sanders inden i giver jer i kast med det - Og tænke jer godt om, da det er forbundet med livsfare pga. de meget spændinger.

Jeg søger desuden folk, som kunne have interesse i at starte et koncept op omkring min nye opfindelse, som jeg har et par prototyper kørende af. Et fuldtone elektrostatisk panel, med motion feed-back i en og samme enhed.

Det er blændende flot og forvrængningsfrit det der kommer ud af dem. Kolossale mængder af detaljer, så uanstrengt og med en meget dyb bas at det har slået alt det jeg indtil i dag har lyttet til. Hvis nogen har interesse så skriv endelig til mig hansen@helpline.dk  

Til dem som gerne vil vide mere om at bygge dem selv er jeg villig til at give jer gode råd og jeg formidler også de komponenter, som skal bruges for at i kan komme i gang.

Mvh

Thomas

Til top Vis Electrostatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Electrostatic

Hackenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej elektrostatbyggere.

Chek hjemmesiden www.shackman.de for info om ELS-selvbyg og køb af materialer.

De oprindelige Shackmanelektrostater til mellemtone/diskant blev lavet i England i 80'erne og importeret til DK af Audiopower ??? på Amager. Konstruktion (useriøs) i HF & Elektronik no. 1 '81. Produceres nu i Tyskland af RAE og er videreudviklet til Eslab 1500 med langt højere kvalitet. Forslag til konstruktion af direkte koblet rørefekttrin findes også på siden.

Jeg vil gerne tage færtige kits med trafo eller rørforstærker hjem fra Reiner Römer til listeprisen hvis der er interesse.

mvh Hackenberg.

Til top Vis Hackenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hackenberg

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hej Kære Elektrostat-nydere

Jeg må på det kraftigste pointere for jer at en elektrostat har sin styrke i hele frekvensområdet (hvis vi ser bort fra den naturlige Front/Back Canselering -3 dB pr. Oktav). Derfor skal der kompenseres for det og det er også derfor der kræves op mod 20.000 Volt signal (Ja 20.000 Volt i spidsværdi) for at kunne kompensere for den stejle frekvensgang i de dybere oktaver. MEN det er så absolut nødvendigt fordi en elektrostat SKAL spille fuldtone, hvorfor igen indføre delefiltre og resonanser i kabinetter, når nu det hele kunne spille med en utrolig lav forvrængning (Ikke interharmonisk forvrængning fra forstærkeren, men den typisk ca. 20% forvrængning, som en typisk dynamisk højttaler yder - Det er jo derfor de ikke lyder ens, fordi de selv tilfører musikken noget, som ikke er der) - Sådan er det ikke med elektrostater, de forvrænger typisk kun ca. 0.4% i deres typiske arbejdsområde.

Derfor vil jeg på det kraftigste anbefale at i bygger fuldtone paneler frem for mellemtone og diskant - De er sværere at lave som fuldtone, men jeg tror i vil blive skuffet, hvis i vælger en hybridløsning.

Mvh

Thomas

Til top Vis Electrostatic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Electrostatic

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 September 2005 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Man bygger dem vel så store som man orker, og vil have stående i stuen?!

Så håber man at de duer til bas - og gør de ikke, så laver man en bundkasse til, og kalder dem hybrider.

Så kan man jo altid fortælle gæsterne at man har bygget nogle hybridhøjttalere, selvom det ikke var meningen fra starten.

Martin Logan har vist 6000 volt på deres største modeller, som biasstrøm.

Hvor mange volt der så kommer på gitrene, afhænger af hvor kraftigt man har dimensioneret stepup-tafoen, og hvor kraftig ens effektforstærker er.

Laver man stor afstand imellem gitrene, for at muliggøre stor membranvandring, og dyb bas, mister man effektivitet og dynamik.

Har man stort areal, bør man også dele membranen op i flere stykker med afstandsstykker, og evt. lave membranen bredere forneden, for at fordele fejlresonanser fra membranen.

Et byggesæt med allerede gennemprøvet elektronik, er et rigtig godt udgangspunkt.

Så ved man at trafoer og elektronik passer til membranstørrelsen.

Det er også vigtigt at hullerne i gitrene er lige ud for hinanden, imellem for og baggitter, men det er vist ikke alle konstruktører der retter sig efter det.

Bygger man selv gitrene, er det svært at få hullerne 100% ud for hinanden, så derfor ville jeg nok vælge et byggesæt, hvor gitrene også er isoleret imod arching (gnister der brænder hul i folien).

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer
Det med at du siger man bygger dem så store man orker er ikke helt rigtigt - Du har ret i at jo større de er jo større lydtryk kan de teoretisk give fra sig. Men det med bunden er du mis-informeret om. Output i bunden bestemmes dels af resonansen på filmen og hvor store udsving man kan tillade sig inden der sker et overslag (Arching - Som abslout ikke behøver at brænde et hul i filmen)

Ligeledes er isolationen på statorene vigtig for netop at forhindre at der sker et gennemslag i filmen.

Men jeg vil mene at dem som bygger deres egne elektrostater ikke skal bygge dem så store som de orker og så håbe på at de kan spille bas - De SKAL kunne spille bas inden man bygger dem.

Men lad mig også sige til alle andre - Elektrostater vælter ikke en bygning, men de spiller den bas som nu mediet eller musikken indeholder, hverken mere eller mindre.

Det du beskiver som at gitrene skal have deres huller overfor hinanden kan du have til dels ret i  - Men det gælder kun for de producenter, som laver deres statorer, som pynt i samme funktion (F.eks. Martin Logan) - De anvender typisk statorer, hvor lysningen er alt for høj, men det ser pænere ud og ved denne konfiguratioen er det væsentligt - Trods det i forvejen er en dårlig løsning de bruger. Men det er nok det med den WAF-Faktor, som er med i det samlede billede (Kan det spille bare sådan nogenlunde og er konen tilfreds, så er alt godt)

- - Godt min kone selv er bagi af en elektrostat :-)

Men dog som sagt så har jeg set rigtige Hifi-Nørder tabe kæben over den dybbas et par rigtigt konstrueret elektrostater kan give fra sig - Og jeg taler virkelig og dybbas, som ikke er tilstede på større dynamiske højttalere (Ja måske kan man høre noget som minder om bas eller noget der rumler på de dynamiske - men det er ikke musik ihvertfald)

mvh

Thomas

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Mine Martin Logan CLSII måler på papiret ned til 35Hz, men papir er taknemmeligt.

Vis mig et rum og en forstærker der kan få dem til at spille dybbas, så er jeg imponeret.

Der skal en af de største Krell til for et de siger bare lidt i bunden, så de må have hjælp under 80Hz for ikke at det går galt.

Du fjerner desuden en del dopplerforvrængning ved at skære den aller dybeste bas væk fra panelerne, og får ca. 6dB højere samlet output fra dem.

Resonansen på filmen ændrer sig med alderen, og det gør det tricky med bas hvis ikke højttalerene spiller helt ens.

Hardcore elektrostatejere varmer folien op med en varmepistol i kanten, når de mister spændstigheden, men man bør nok lade en trænet tekniker udføre dette, for ikke at overdrive det.

Har du ikke tilstrækkeligt areal, får du heller ikke meget output i bassen, da den kortslutter til bagsiden af panelet. Der skal virkelig store membraner til.

Hvordan ved man iøvrigt om de kan spille bas før man har bygget dem?

Vel kun hvis en anden har bygget et sæt lige magen til før, eller du bygger på andres erfaringer?

Glem alt om dybbas fra fuldtonepaneler.
Det magter de ikke, grundet akustisk kortslutning.

Sætningen: 'De skal kunne spille bas inden man bygger dem' lyder lidt sjov.

De kan ikke sige et pip før de er bygget færdig.

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Også lige det med de StepUp-Transformatorer

De er også meget kritiske, fordi hvis de skal kunne behandle lavere frekvenser, så skal deres kerner være større (tænk dig bare en 50-60 Hz. Trafo - Kontra en switsmode Trafo) Og jo større kerne jo dårligere egenskaber i den høje ende, så det hele er jo en kompromis. En elektrostat bidrager ikke med en Ohmsk belastning, men den udgør en lille kapacitet som der skal tages højde for når trafo, impedans og egenresonans skal beregnes. Det er derfor det er meget vigt at transformatoren er konstrueret sammen med panelerne. Netop derfor er det muligt at lægge egenresonanser- og impedansændringer i et område, hvor de ikke har den store indflydelse på det hørbare område..

Når du beregner dine trafoer anbefaler jeg på det kraftigste at du ikke udfører din primære vikling, som den skal "kigge" ind i 8 Ohm.  Læg hellere denne impedans meget højere oppe - 40-100 Ohm. - - Derved vil du få en langt bedre egenskab fra den forstærker du bruger, da den slet ikke bliver kørt ud i torvene - og slewrate bliver fænominal selv på billige forstærkere under 20.000,-  - - Du vil miste lidt af omsætningsforholdet i din trafo - Men laver du din elektrostat korret er den rigelig følsom nok til at kunne spille selv et stort rum op.

Alternativt er en god løsning også at anvende flere transformatorer, hvor omsætningsforholdet er mindre i hver enkelt trafo - Ligeledes kan man også anvende en mindre kerne og derved få en bedre frekvensgang i det høje område. (men det gør det en del mere økonomisk belastende, for trafoerne er dyre i forevejen)

Husk også at ødelægge Q-faktoren mellem ugangstrin primær-viklingen på trafoen (Det er jo en svingningskreds!) - Det kan være en lidt langhåret opgave at lave det - Så hvis nogen har brug for at vide mere om emnet, så sig´ endelig til.

mvh

Thomas

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 18 September 2005 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

@Electrostatic

Hvis du har et sæt hjemmebyggede som du er rigtig tilfreds med, vil jeg meget gerne høre dem spille, og naturligvis gerne se fotos!

Du mener at Martin Logan går på kompromis med lydkvaliteten til gengæld for designet?

Jeg har nu ikke oplevet nogen elektrostat der spillede bedre, og så højt!

Ja, de større modeller kan faktisk spille pænt højt, målt i dB.

Blot er forvrængningen jo lav, og det virker måske ikke så højt som det er.

Electrostatic
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Hej Spencer

Du Har ret i at hvis du virkelig taler om en bas, hvor det hele ryster og man får åndenød, så er elektrostater absolut ikke det rigtige valg - Ihvertfald ikke som fuldtoner. Så kunne man bygge en hybrid og leve med de´fejl, som det vil give. Som du selv er inde på, så er en membran på måske 12-18" jo langt fra nok(sammenlignet med en dynamisk enhed, som kan bevæge sig op til flere cm. - og deraf også kolosale dobblereffekter) - Elektrostaten skal bevæge sig så lidt som muligt og derfor er det store areal på membranen jo vigtig, netop fordi man helst ikke skal have for meget bevægelse, for at at få det samme output. Men du har som sagt ret i at den vil ikke lave den samme rumlen og brummen i et rum som en 12" kan. Men de kan spille musik - Nogen er jo nok til det ene og nogen er til det andet.. -

Det skal jo være plads til det hele..

Mvh

Thomas

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes