Forfatter |
|
sonnya Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 147
|
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg var nede og teste min forstærker hos en gut på Fyn. Så vidt så godt, den spillede ihvertfald op til en I200 (Advantage) hvis ikke mere .. lidt mere luft og detaljer.. Hvilket jeg er meget tilfreds med.
Men hans spørgsmål var om han kunne erstatte min film cap i parallel med Panasonic FC cap med en enkelt blackgate. Hvilket jeg var et svar skyldig på.
Forstærkeren er meget bredbåndet og er derfor afhængig af en stiv forsyning lang op til 50 - 100MHz.
Gennem de fattige datablad jeg har kunnet finde på nettet, som jelmax selv har udgivet i deres salgsmateriale ... Skulle de jo være perfekte, men jeg synes det er lidt for godt til at være sandt... At de skulle have stadig faldene impedans op efter... Det passer ikke helt med min lærdom.
Er der nogen der har målt det????
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa,
Argh... Hvis jeg nu kunne huske hvor jeg så den test.. Et sted på nettet havde en gut testet en mængde forskellige kondensatorer.
Konklusionen var blandt andet at BlackGate absolut ikke er pengene værd, og de havde specs som lå bemærkelsesværdigt tæt på en anden og mere almindelig kondensator. Faktisk så meget at tanken om en anden plast-wrap-around var nærliggende.
Testens vinder var Sanyo OsCon sammen med .. Erhmm... Hvad nu den anden... suk.. Senil demensen kommer tidligt nu om dage. Problemet med OsCon er så at det ikke er så nemt at finde dem i en 10.000uF/100V type :-)
Jeg skal se om jeg kan finde den igen.
Hilsen Johnny JJAZ
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://diyparadise.com/cap/dare_to_compare.html
Men hvis han har 2 BGer, du må sætte i, så prøv det dog. Jeg er død nysgerrig efter at høre, om I to kan høre forskel. __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville også lade det komme an på en lytter - og er også meget nysgerrig. Hvad med en blindtest ? - her også med den Panasonic FC alene : ) Eller de nye Rubycon :) - det skal jo være så billigt som muligt !
Jeg ville i øvrigt være meget forsigtig med de type målinger af lytter. De er meget følsomme for måleteknik, og sammenhængen kondensatoren går i, skal også tages i betragtning. Når det er sagt skal jeg sparkes bagi hvor at smække bg i, for mig at se stinker det lidt for meget af markedsføring. Men det er måske bare allergi :)
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 18 Maj 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt kan jeg godt lide følgende billige løsning:
1 stk. Panasonic FC med en 100nF (eller 1uF) 1206 SMD keramisk på bagsiden af printet midt mellem benene på FC-lytten. Men, det er jo faktisk også lidt a'la det en foreslår i "summary" på nævnte test.
Hygge JJ JJAZ
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

|
Sendt: 19 Maj 2004 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, så er der ikke andet for at teste i en blindtest.
Selvom linket : http://diyparadise.com/cap/dare_to_compare.html
Fortæller rigtig meget.
JJAZ, det er også mine favoriter.. Altså OSCON og PANASONIC FC...
Jeg tror desværre ikke vi kommer til at se OSCON i højere spænding end 25 - 35VDC 
Er det forresten de komplette ICEPOWER med SMPS onboard at du bruger? =O)
MVH
Sonny
|
Til top |
|
|
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Konklusionen var blandt andet at BlackGate absolut
ikke er pengene værd, og de havde specs som
lå bemærkelsesværdigt tæt på en anden og mere almindelig
kondensator. Faktisk så meget at tanken om en anden plast-wrap-
around var nærliggende. |
|
|
Rubycon laver jo også
kondensatorer i mange forskellige prisklasser, så der er nok at tage
af
Jeg har hørt nogen brokke sig over at BG'erne er flade og livløse,
men at det bliver bedre når de har spillet et par hundrede timer. Så
kan man jo selv bestemme hvad man vil give for det indtryk
/U.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 20 Maj 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
CarrotMan skrev:
JJAZ skrev:
Konklusionen var blandt andet at BlackGate absolut ikke er pengene værd, og de havde specs som lå bemærkelsesværdigt tæt på en anden og mere almindelig kondensator. Faktisk så meget at tanken om en anden plast-wrap- around var nærliggende. |
|
|
Rubycon laver jo også kondensatorer i mange forskellige prisklasser, så der er nok at tage af Jeg har hørt nogen brokke sig over at BG'erne er flade og livløse, men at det bliver bedre når de har spillet et par hundrede timer. Så kan man jo selv bestemme hvad man vil give for det indtryk
/U. |
|
|
Det er min klare erfaring med lytteindtryk, at hvis tingene skal have tid til at lyde godt, så er det et klart eksempel på, at man har gang i noget forkert.
Tingene skal lyde godt lige fra starten og fra kold af. Hvis du tænder din dac, forstærker og den lyder lækkert fra starten (efter få minutter) har du fat i den lange ende.
|
Til top |
|
|
sonnya Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
både ja og nej.
Man skal give tingene 5 - 20min. til at stabilisere sig.
I forstærkere vil der typisk gå 5 - 20 min. før alle tomgangsstrømme er på plads.
Det gælder også for klasse D.
Tag en reference i en SMPS .. en SG3524. Den reference vil ændre spænding under den naturlige opvarmning af kredsen
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Maj 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja - det er rigtigt, men erfaring ligger også omkring de 15-20 minutte før det er helt på plads. Jeg siger bare at det kan være et godt tip, hvis det umiddelbare indtryk er godt.
|
Til top |
|
|