| Forfatter |
|
Klabo Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er ide'en i at montere flere enheder i en højtaler når een enhed kan dække området. Jeg ved godt at små enheder reagere hurtigere end store, men er det den eneste grund?? Jeg skal til at bygge front højtalere, jeg har sub's, men det skal være nogle kraftige nogle(surround) Jeg havde forstillet mig en 10" og et horn(JBL THX kopi) men er der nogen ide i at sætte en 6-8" i også, når 10" sagtens kan overlappe op til hornet frekvens mæssigt??
Og hvad er jeres erfaring med horn diskanter, er det noget der duer til hifi eller er det kun til pro.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er sikker på at 10" eren og hornet overlapper hinanden
tilstrækkeligt meget (en oktav eller så), så er der ingen ko på isen,
men de fleste 10" siger ikke så meget på den anden side af 1-1,5
kHz og hvis du deler diskanten så lavt kan den ikke tåle ret meget
effekt.
Der er så vidt jeg ved intet i vejen med hornprincippet som sådan,
men de horndiskanter der er på markedet er normalt beregnet til PA
og ikke til hifi.
/U.
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL knækker deres 15" ved 1k hz, derefter tager hornet over, jeg overvejede det samme men mon ikke det ville være en ide at lægge en mellemtone ind??
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL mener jeg bestemt knækker ved 700 Hz ved deres 15" bas med 2" horn, med 1" horn skal det nok passe med 1000 Hz.
Der findes mange hifi konstruktioner med horn, også seriøse high end konstruktioner.
|
| Til top |
|
| |
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
| Sendt: 24 Maj 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ummidelbart mene det vil være langt bedre at få fx en 6.5" og en diskant til at spille godt sammen - end en 10" og et horn 
Hvorfor skal det lige være en 10" enhed ? Du kan jo evt suplere med en subwoofer hvis det bliver nødvendigt 
Om horn er gode til hi-fi - har jeg ingen ide om, har kun hørt/set PA konstruktioner med horn... __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går ud fra at det er en JBL 8340 du vil kopiere..Den deler 10 tommeren ved 2.2 khz. Den er nok noget af det ypperligste inden for surround højtalere, men forvent ikke at kopiere den med bare hvilken som helst 10 tommer og horn, begge enheder er lavet specielt til den konstruktion.
og små enheder er ikke "hurtigere" end store enheder sålænge det bruges/laves rigtigt. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Morten Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 311
|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2004 kl. 07:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu ikke en surround højtaler jeg ville lave(endnu ), men en front, den hedder 3678 og der sidder en 15" i, men jeg har store 18" subs så jeg ville mene man kunne slippe godt fra en 10-12" som "mellemtone" i 30 m/2 rum
men jeg er mere interresseret i at høre om jeres erfaring/ lydindtryk fra horn diskanter, kaster de lyder for langt? De jbl horn jeg har hørt spillede godt nok klart og skarpt....men det er jo også store steder man kan opleve dem....
|
| Til top |
|
| |
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 15 Juli 2004 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså mine afaringer med horn er ikke det store, jeg har da bygget et par stykker med horn, og en bas enhed, men jeg vil nu sige at et lille horn og en mellem tone er noget bedre, end bare et stort horn... Hifi messigt synes jeg lidt at et horn lugter da de som regel er meget hysteriske og dåse agtige, men på den anden side, skal det bare være vild surround, så er det jo centeren og sub'en der er vigtigst...
|
| Til top |
|
| |
Klabo Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Juli 2004 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yhde skrev:
| Altså mine afaringer med horn er ikke det store, jeg har da bygget et par stykker med horn, og en bas enhed, men jeg vil nu sige at et lille horn og en mellem tone er noget bedre, end bare et stort horn... Hifi messigt synes jeg lidt at et horn lugter da de som regel er meget hysteriske og dåse agtige, men på den anden side, skal det bare være vild surround, så er det jo centeren og sub'en der er vigtigst... |
|
|
Det var faktisk den slags svar jeg ledte lidt efter, jbl synthesis one kobler hornet ud og mellemtonen ind ved HIFI stereo og omvendt ved surround så det bekræfter vel din filosofi...jeg hælder til bio lyd så jeg må vel hellere tænke lidt videre over det horn???eller kombinationen?? tak
|
| Til top |
|
| |
Yhde Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 15 Juli 2004 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lidt.. jeg ville smække en vild 10" i og et kæmpe horn, og så bare fyre godt op... hehe.. det skal nok blive vildt...
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 17 Juli 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Såfremt man vælger de rette enheder kan man godt få et vellydende system ud af en kombination af en 10" + horn. Men enheder der er 'kvalificerede' er ikke gratis!
|
| Til top |
|
| |
FHL123 Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 17 Juli 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|