Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juni 2025 | 13:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Surround som bi-amp (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nustrup
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 August 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2024 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Som en passioneret hi-fi-entusiast har jeg længe haft et ønske om at optimere lyden i mit 2-kanals setup. Jeg har altid været glad for min
Yamaha DSP-A1 surround-forstærker, som jeg synes leverer fantastisk lyd i et 2-kanals setup. Men idéen om at prøve bi-amping har ulmet i
baghovedet i et stykke tid. Forstærkeren har flere udgange, som normalt kun aktiveres i surround-tilstand, så jeg spekulerede på, om disse
kunne bruges i et 2-kanals bi-amp-setup.

Efter at have studeret brugermanualen blev det klart, at der ikke var nogen direkte konfigurationsmulighed for dette. Det virkede umiddelbart
umuligt. Men jeg gav ikke op der! Ved at dykke ned i service-manualen og diagrammerne opdagede jeg, at main- og rear-udgangene i
forstærkeren faktisk er fuldstændig identiske. Det betød, at rear-forstærkerne blot skulle modtage det samme input som main-forstærkerne.
Så tænkte jeg: Hvor svært kan det være?

I teorien var det simpelt. Det handlede om at løfte to modstande og trække to ledninger til nogle RCA-bøsninger. Men udfordringen lå i
udførelsen. Uden det rette udstyr som en god loddekolbe, en lup og, ærligt talt, lidt yngre øjne, blev det lidt af en udfordring. Alligevel, med
lidt tålmodighed og meget stædighed, lykkedes det mig at få det til at fungere.

Resultatet? Et klart løft i lyden. Det var en fantastisk oplevelse at se en gammel surround-forstærker, som egentlig ikke var designet til bi-
amping, nu fungere præcis som jeg ønskede i mit setup. Det har ikke bare forbedret lyden, men det har også været en virkelig sjov og
tilfredsstillende udfordring!

Bare lidt inspiration til at tanke lidt ud af boksen

Til top Vis Nustrup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nustrup

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes