Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 20:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 130cm fransk hunkøn (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej.

 

Jeg har i et stykke tid fornøjet mig med at læse artikler i dette forum, men nu må tiden så være til at jeg selv bidrager med noget.

 

Jeg er for tiden i gang med mit hidtil største højtaler projekt. Jeg har gennem de sidste år eksperimenterede med forskellige 2vejs systemer. Primært har jeg benyttet mig af Vifa M18wh08-08 og deres xt diskant. M18’eren har jeg syntes om lige fra dag 1. den er nem at arbejde med og et godt resultat opnås relativt nemt. Derimod har xt’eren  aldrig været min kop te, bare den får lidt ”gas” begynder den at vise tænder og det føles som om at den aldrig helt lukke op for lyden.

 

Derudover har jeg også rodet rundt med lidt forskellige perless, vifa og coral enheder.

 

Men for ca. et år siden begyndte jeg at søge lidt andre veje, jeg ville have MERE??

Denne vej fandt jeg gennem et højtaler projekt som jeg lavede i samarbejde med et andet aktivt medlem fra dette forum.

 

Højtaleren opbygning:

 

Startende fra bunden. 1stk 10” Focal bas (10C5411/DB) i et refleks kabinet på 45L med en port dia. på 6,5cm og ca. 19cm lang. Mundingen på røret vender nedenud af kabinettet med en let vinkling forud. Kabinettet er lavet i 22 mdf på nær fronten som er i 30mm mdf. Kraftigt afstivet og fuld af skæve vinkler(bund, front og bagplade er alle vinklet). Filteret på bassen bliver højst sandsynligt et akustisk 18-24db passivt filter. Kabinetterne er skåret ud men mangler at blive samlet. Finish bliver med fransk nøde finer på siderne og læder på front, top og bund. Str. H:80cm B:30cm og D:43cm

 

Mellemtone og diskant enhederne er placerede i eget kabinet. Som mellemtone bruger jeg 2 Audax 13MH130C0 med en Focal(TC90TDXB) diskant i midten. Hver Audax sider i 5,5L og Focalen i 0,35L. Pt. Har jeg enhederne til at sidde i et kabinet, men jeg bliver desværre nød til at lave et nyt. Der er ”alt for mange” vibrationer i dem, Heldigvis nåede de aldrig at blive færdig beklædt med finer. (Det er altid en god ide at høre lidt på sine nye projekter inden man bruger en mindre formue på finish) Mht. finish så bliver siderne også beklædt med fransk nød, fronten og toppen med lys birke finer. Filteret bliver/er selvfølgelig også passivt og igen cirka sammen stejlhed i filterne. Str H:41cm  B:20cm  D: 28cm.

 

Når engang kabinetterne er færdige skal der selvfølgelig laves diverse beregninger og udmålinger og så kommer det rigtige sjove først… fin tuning. Der skal selvfølgelig også leges lidt med nogle mundorf caps i diskant og mellemtonen, Men først når et helt færdigt filter er klart.

 

Planen er så at lave en center i samme stil. Har købt enheder til det. Men ”nøjes” dog med to M18wh08-08 til basser i den. Men det ligger nogle måneder ude i fremtiden.

 

Hvis der er nogen som sidder med en tanke omkring projektet er de meget velkommen til at skrive. Man skal jo aldrig være for god til at lære noget nyt.

 

      MVH.

 

 "SNEDKEREN"

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 2201
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Snedker.

Lyder som et godt projekt.

Sjældent man ser audax enheder benyttet til selvbyg herhjemme.

Det kan godt undre lidt da priserne på enhederne er yderst fonuftige.

glæder mig til at se billeder..



__________________
Mvh Lennart

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er meget tilfreds med kvaliteten/lyden fra dem, men har hørt at de måske stopper salget til "ikke producenter" omkring nytår???

 

Der kan ikke sættes billeder ind under "selvbyggeri"??? eller kan der???

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 516
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Heyza Snedkeren...

Jeg har lige et ganske kort spørgsmål: Hvor har du fået fat i træfinér henne??
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejder ofte med finer i mit firma. det er ikke nemt at få fat i som privat. men hvor meget og hvad skal du bruge??
Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1595
Sendt: 07 Juni 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Prøv at kontakte Frederikshavn Nye tømmerhandel. De sælger træfiner.

Mvh Michael

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Kunne man lokke billeder ud af dig.... De siger ofte mere end ord
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
Micker
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Hi-Fi Klubben

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 461
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Kunne man lokke billeder ud af dig.... De siger ofte mere end ord

Enig, det lyder spændende

Til top Vis Micker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Micker
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Bare en lille tanke! Tænk dig godt om før du laver port mundingen ud under bunden! det kan have en fordel hvis du tuner den rigtigt, og på den måde vil udnytte den resonans du får mellem gulv og loft. jeg har brugt meget tid på at lave højttaler med porte i bunden. du vil altid få en resonans, som kan være ok at lytte til. Personligt ville jeg sætte den konservativt bag på kabinettet.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg kan godt sætte billeder og tegninger ind.. har bare ingen ide om hvordan. kan det gøres her under selvbyggeri eller skal det være i mit Hi-fi/surround???

 

Mht relfeks røret, så er det jo ikke så galt at flytte røret hvis det ikke kommer til at virke. men har nu en ret god fornemmelse for at montere røret i bunden.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Coolzone
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 246
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

 

Det skal sættes ind under dit hi-fi/surround før du kan bruge det i forummet.

Ellers skal du ligge dem et sted på nettet og så linke til dem

 

 

Til top Vis Coolzone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Coolzone
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Okay. Har et par billeder og tegninger jeg kan lægge ind..
Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 4790
Sendt: 08 Juni 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved at bruge "Mit hifi/surround"-forummet er, at du kan up-loade billeder direkte til forummet - så behøver man keller ikke tænke på server-plads og brugs-begrænsning og den slags ondskab. Du kunne eventuelt lave et link til tråden med billeder herfra. Men direkte links til billeder er da osse fint .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3704
Sendt: 09 Juni 2004 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Hvis du har lyst, kan du få en sektion på min hjemmeside:
www.loudspeaker.dk, som du selv kan bruge som du vil.
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes