Forfatter |
|
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
Sendt: 11 Juni 2003 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået et par gamle "Dali VI". De ser rigtig godt ud men jeg er bange for at enhederne har udtjent deres værnepligt da enhederne er ved at gå i opløsning. Dog ville jeg meget gerne poste lidt penge i dem og gøre dem til nogen rigtig gode stereo højttalere (10-15.000Kr). Jeg har en udemærket surround-opsætning men kunne altså godt tænke mig dedikerede stereohøjttalere... Nu kommer spørgsmålene så. Hvor meget skal man regne med at slippe for indmad og nye enheder? Er det noget man kan kaste sig ud i, selv uden at have den store erfaring? F.eks. kan jeg se at der ikke er mulighed for bi-wirering, er det så noget man kan bygge ind eller er det et helt håbløst projekt man skal overlade til proffesionelle? Hvor dyrt er det i såfald?
Vh, Mikkel
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sandsynligvis stadig få de originale enheder, eller original reconing, det vil være det nemmeste. Helt andre enheder kræver en ekspert. Det er ikke det helt store problem at lave Bi-wiring, hvis man kender lidt til delefiltre og kan tyde den printudlægning der måtte være. Filteret er parallelt, dvs. et filter pr. enhed (evt. hvis den er med 2 basser er der et filter der dækker begge bas enheder). Du skal så bare finde ud af at sparere filtrene, så lidt ekspert skal man nok være.
|
Til top |
|
|
stjalke Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 255
|
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Køb dig et par nye Dali højttalere i stedet Mikkel. Jeg kan varmt anbefale dig et sæt Dali Evidence 870 -- 14.000 kroner sættet.
- Thomas Angelbo
|
Til top |
|
|
ekko Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
stjalke skrev:
Køb dig et par nye Dali højttalere i stedet Mikkel. Jeg kan varmt anbefale dig et sæt Dali Evidence 870 -- 14.000 kroner sættet.
- Thomas Angelbo |
|
|
Dem har Thomas nemlig selv købt... __________________ ekko
- dokumenteret klogest og sjovest
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
|
Til top |
|
|
mikkelp Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hm... Ja, jo... Men det jeg gerne ville var jo at strække pengene mest muligt så jeg kunne få et signifikant bedre stereosæt end hvis jeg gik hen og købte et færdigbygget sæt Dali evidence til de samme penge. Hvis ikke det er muligt at få mere for pengene, hvorfor så lave selvbyg??
|
Til top |
|
|
stjalke Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ekko
Du er til grin jo
|
Til top |
|
|
stjalke Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2003 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel
Men det jeg gerne ville var jo at strække pengene mest muligt så jeg kunne få et signifikant bedre stereosæt end hvis jeg gik hen og købte et færdigbygget sæt Dali evidence til de samme penge.
Kan jeg sagtens forstå -- Jeg tror bare man skal være pænt hardcore, hvis man skal bygge en højttaler som f.eks. kan sammenlignes med Dali's dyre højttalere, billigere eller til samme pris.
Der er jo tusind ting som spiller ind -- beregninger i stride strømme, materialer, delefilter, enheder, afsteming af basport, og så har Dali nok også en del erfaringer i baglommen.
- Thomas Angelbo
|
Til top |
|
|
mikkelp Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2003 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg hører dig sige er altså at det ikke kan betale sig (i kroner og ører) at lave selvbyg? Er der nogen der er uenige i det, eller er det mig der har misforstået pointen med selvbyg fuldstændigt?
|
Til top |
|
|
Undertaker Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 34
|
Sendt: 19 Juni 2003 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil til enhver tid købe mine højtalere og ikke lave dem selv. Der er sikkert en del at hente ved selvbyg, men det kræver også at man bruger rigtig mange timer på at sætte sig ind i tingene.
|
Til top |
|
|
Ørstrøm Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 394
|
Sendt: 19 Juni 2003 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
stjalke skrev:
- Thomas Angelbo |
|
|
Det kunne ikke siges meget bedre end det, eller hvis du ikke er klar på sådan en investering, dens lillebror 47o'eren. Der er edermame meget vellyd for pengene.
__________________ My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
|
Til top |
|
|
DonJensen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1465
|
Sendt: 19 Juni 2003 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg håber virkelig at jeg snart får råd til Evidence 470, som jeg lyttede på i sidste weekend......for søren da den spiller godt. Jeg kan kun forestille mig at ´870´eren spiller ligeså godt, om bedre.
Alternativet er at få nogen til at bygge en højtaler for dig. www.danskaudioteknik.dk gør det f.eks. Jeg har en nørdehifi kollega, der har købt et sæt derfra, som virkelig spiller/lyder som et 40k+ selvom han "kun" gav 18k.
|
Til top |
|
|
stjalke Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juni 2003 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
DonJensen skrev:
Jeg håber virkelig at jeg snart får råd til Evidence 470, som jeg lyttede på i sidste weekend... for søren da den spiller godt. Jeg kan kun forestille mig at 870´eren spiller ligeså godt, om bedre. |
|
|
Det gør den, er du helt tosset :) -- Der er mere drive i 870´eren, dybere, men stadig lige så hurtig bas som 470´eren. 870´eren har også et luftigere og mere tranperant lydbillede, og så er jeg vild med mellemtonen ... Den kræver dog godt med plads for virkelig at yde sit bedste, i mindre rum er jeg klart "for" 470´eren.
- Thomas Angelbo
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 21 Juni 2003 kl. 00:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Selvfølgelig skal man have forstand, men hvordan får man det uden at turde starte.
Man kan bygge bedre lyd for de samme penge (under forudsætning at vide hvordan) når man selvbygger. Prøv blot at se Mike J.
Kontakt evt. en HIFI i din nærhed, de bygger helt sikkert og giver gerne råd til enhedr og filtre og kabinet forbedringer.
Gli
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm,
Hvis man ikke selv skulle kunne tjene penge på selvbyg - hvem betaler så arbejdslønnen på ham der skruer enhederne i ??
Der foruden er der omkostninger til: Udvikling, butiksareal, reklame, fortjeneste osv osv
Hvis det er så anerkendt et mærke som DAli du vil sætte nye enheder i, burde enhver seriøs forhandler kunne hjælpe dig...
Har en kami der skiftede sine enheder ud - det spiller bare...
Hør evt. frequence, DAT eller Q-sound 
|
Til top |
|
|