Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Dæmpning i delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har et teoretisk spørgsmål ang. dæmpning i delefilteret til basrefleks.

Hvis man skal lave et 2½ vejs system med basrefleks, og alle 3 enheder har en følsomhed på f.eks 89 dB. Vil basrøret så ændre følsomheden så meget, at bassen skal dæmpes med et par modstande i delefilteret?

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 24 Juni 2004 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Bas refleksen ændre ikke noget...

Det problem du har er at der er et 6 db.. baffl hæv / drop ( alt efter hvad vej man ser det!?).. hvilket betyder at du får for meget diskant og ovre mid samt ingen bas...

Du skal derfor kompencere for baffl hæv / drop.

Det gør du med den spole der deler mellemtonen.. den "barbere" som regel ca. 3 db. af følsomheden på bas/mellemtone enheden i forhold til diskanten.. dette udligner så baffl droppet / hævet en del..

For en mellem 20 & 24 cm. baffl ( der passer til de fleste 5 - 6½" enheder ) kræver det mellem 1,5 & 2,2 mH.

Derfor betyder det at selv om du anvender et par enheder der begge har 89 db. følsomhed, så ender du med at skulle dæmpe den ene og det er så diskanten ca. 3 db. og ender på en følsomhed på omkring de 86 db.

Her kan du så lade bassen komme til hjælp et sted mellem 100 & 200 Hz. hvor bas/ mellemtonen trods kompensation alligevel begynder at miste energi..

Du kan ved at lade bassen køre meget højt op, over 300 Hz.  ( mellem 300 & 400 Hz. ) her med denne kompencere for baffl droppet... og opnå en følsomhed på de 89 db.

Dette er dog ganske så tricky!! og ikke så lige til som det lyder!!...  det er så forbandet svært at få en passiv deling hvad enten den er 2½ vejs eller 3 vejs ( 3 vejs er sværest  dog!!) til at summere godt og homogent over 200 Hz...

Uden målegrej er det praktisktaget umuligt! da funktionen og  sammen smæltningen her er yderste krævende og krittisk og skal passe 100%...

2½ vejs med en deling ( indkørsel af bassen ) under 200 Hz. er noget mere tilgivende og nemt at have med at gøre.. og her opnås som regel et rimeligt godt resultat blot ved at lytte sig frem.. 

Her kan man køre bassen ind med mellem 8,2 og 15 mH. alt efter hvordan & hvor, bas/ mid. enheden ruller af ned efter, dette styres igen af enhedens parametre og dens arbejdes volumen og om det er lukket eller refleks system?

Køre bas/ mid enheden basreflesk rækker denne relativt dybt da bas porten hjælper med ned efter og kompencere for niveau faldet før omtalt, trods baffl kompensationen..  så skal der anvendes en lav delefrekvens ( under 100 Hz. ) og en stor spole mellem 15 & 20 mH.

Så regn med at du ik får meget mere end mellem 85 & 87 db. følsomhed med enheder der har 89 db. ( 86 db. er mest realistisk at forvente!)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Godt og uddybende svar - MEN

Hvis nu man har en baffl på 24 cm, så får man et 3dB fald ved 483 Hz.
Kan man ikke se bort fra dette fald, hvis man lader bassen rulle ind over den nedre mellemtone - en oktav fra dette fald?

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

For at "belyse" problemstillingen, har jeg lagt et billede af projektet, så man bedre kan få en fornemmelse af hvor jeg vil hen.

I midtersektionen skal der sidde to 5½" mellemtoner og 1 diskant, og umiddelbart over/under skal der sidde to 8" basser.
Og så bliver det interresant. Det er lavet så fikst, at volumen til basserne passer både på et lukket system (ved at lukke hullerne og fylde top/bund op med sand) og et reflekssystem.

Ideen er at jeg vil starte med et lukket system, og derefter et åbent - hvis det lukkede ikke går dybt nok.
Nu er det så at jeg bliver i tvivl, om et basrør i toppen og bunden, vil gi' så meget "boost", at jeg også skal ændre delefilteret (dæmpe bassen), i forhold til hvis det var et lukket system.

Håber ikke at det var for snirklet

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Juni 2004 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Nej, det vil du normalt ikke skulle! Som du selv har kalkuleret, skal reflekssystemet have et lidt større volumen - sammen med forstærkiningen fra refleksrøret medfører det blot, at bassen strækkes længere ned i det dybe frekvensområde. Frekvenser over 100Hz lades uberørt, så du skulle delefiltermæssigt kunne anvende med samme filter, hvad enten du 'kører' basenhederne i lukkede eller åbne (refleks-) bokse.

Desuden, at dæmpe basenheder i filteret er ikke 'god tone'. Man risikerer at smadre dæmpningsfaktoren, dvs. samspillet mellem basenheder og forstærker, med mudder-bas til følge.

Ser ud til at være et flot projekt, du har der! Ganske imponerende .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Juni 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil tro at en 2,2 mH. spole vil gøre jobbet med en baffl på 24 cm... (  "8"ohm. ) eller 1,1 mH. ( "4" ohm. )...

Til bassen vil jeg tro du skal bruge omkring 15 mH....( "8" ohm. ) eller 6,8 mH. ( 24" ohm. )

Når jeg skriver 8 eller 4 ohm og i "gåse øjne" er det fordi de fleste enheder lander omkring 6 - 7 ohm. reelt...  og når du bruger to  og hvis de parellel kobles halvere du impedansen her.. derfor de TO tal...

Parallel kondensatorenes værdier ( ved 2 orden som jeg bestemt anbefaler ) afhænger meget af enhedernes opførsel og det individuelle systems ditto.. her må man prøve sig frem.. ( hvis man ik kan måle !?)

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juni 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Jamen det glæder mig da, at jeg ikke skal til at fedde rundt med modstande.

Og tak for de rosende ord.
jeg ligger en tråd senere så interreserede kan følge med i projektet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes