| Forfatter |
|
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Jeg har efterhånden fået en del hjælp her fra forum'et, så jeg prøver igen... d:-)
Jeg er nu igang med at bygge 2 aktive subwoofere, som skal spille med til surround og også til musik, når der holdes abefest.....
Jeg har besluttet mig for at bruge 15" enheder, monterede i lukkede kabinetter, for at opnå speed og slam. Men jeg har også overvejet at lave Linkwitz korrektion, især nu da jeg planlægger at købe et sæt af LC Audio's aktive delefiltre, hvor korrektionen sidder på printet i forvejen. http://www.lcaudio.dk/index.php?page=13 (Jeg benytter en 500w monoblok til at drive enheden, så jeg burde have effekt nok, også til at lave korrektionen).
Men hvordan regner man hævet og frekvensen ud, når ikke man kender Q'et på sit samlede system ?
Enheden er på 3,2 ohm, fs 28hZ, Qts 0,57, Qms 7,6, Qes 0,61, og Vas 100 liter.
Jeg regner med at montere den i et kabinet på ca. 80 liter. (Et eksisterende kabinet, så jeg er lidt "låst" her).
Nogen goe forslag ?
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensby
kig på Linkwitz' hjemmeside www.linkwitzlab.com - der kan du med garanti finde svaret. Han har bla. nogle Excel regneark liggende, hvor du blot skal fylde dine egne parametre i.
__________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Ja, jeg har kigget på disse 2 sider.
Den første kræver man kender Q'et, for at bruge Duelund's beregning. På den anden kan jeg ikke finde regneark om lige netop dette emne...
Mvh Jensby
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
|
Hejsa!
Ja, jeg har kigget på disse 2 sider.
Den første kræver man kender Q'et, for at bruge Duelund's beregning. På den anden kan jeg ikke finde regneark om lige netop dette emne...
Mvh Jensby
|
|
|
Du skal kende Qt desværre. Nu bor jeg desværre lidt langt fra dig, ellers kunne
jeg have lavet målingen. Der må findes en bamhjertig sjæl med måleudstyr i
midtjylland.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Erik K Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 06 Juli 2004 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 04:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Q'et blir' 0,85 i en boks på 80 liter - resonans ~42Hz, -3dB ~35Hz. Boksen er små 6dB nede ved 30Hz, godt 12dB ved 20Hz.
Det sir' WinISD's online beregner i hvert fald! 
Og jeg er lige ved at spørge: Hvorfor bruge Linkwitz-Grainer her? Når boksen klarer at gå så langt ned af sig selv, kan en simpel EQ'ing/kompensation vel klare jobbet?
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mollecon,
Tusind tak for hjælpen! Det vil forsøge at bruge som grundlag for mine beregninger.
Omkring hvorfor, så har jeg lige "stjålet" nedenstående fra LCAudio: " Med andre ord skærer de signaler væk, som alligevel ikke bliver til lyd i højttaleren. Det betyder at membran bevægelserne reduceres væsentligt, og højttaleren nu faktisk kan tåle en markant højere effekt tilførsel. Så ud over dybere bas, får man også ekstra lydtryk. "
Jeg har jo ikke interesse i at skulle have enheden til at spille væsentlig længere ned, men synes det lyder spændende, hvis man kan kontrollere membranens bevægelser med korrektionen.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 07 Juli 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, det er skam osse en fin ide! Det er vist, hvad andre kalder et subsonisk filter - og det er en integreret del af ethvert fornuftigt bas-korrektionssystem, inklusive dem som findes i typiske plate-amps til subwoofere. 
Særligt revolutionerende er det næppe. Men, jeg tror at din Linkwitz-Grainer korrektion vil fungere udmærket, såmænd. Den vil måske endda være lidt mere 'skræddersyet' end andre...
|
| Til top |
|
| |