Forfatter |
|
Budo111 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 20
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har købt 2 scanspeak 2010 diskanter og 2 scanspeak 18w 8545 bas mellemtoner, og jeg mangler et mål på kabinettet og eventuelt, en ide til et delefilter, jeg har i forvejen lavet et stander kabinet (25L), men det lyder meget mærkeligt det er ligesom om at mellemtonen er død, og jeg har lidt på fornemmelsen at den bas jeg har skal have et kabinet som er i gulv højtaler størrelse eller i hvert fald flere liter, kan nogen hjælpe mig.
|
Til top |
|
|
Fresko Forum Bruger

Bruger siden: 01 Februar 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 72
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diskanten er magen til ProAc 2.5 Klonen, og bassen ligner meget 8535 enheden. Jeg vil umelbart tro at du kan bruge delefilter fra klonen. vedr. kabinet, kan du bruge WinISD til at beregne.
http://www.geocities.com/diyproac25/partslist.htm
Mvh Michael
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at bruge winisd men det er kun en beta og dataen til min bas passer ikke med d-s-t.com. Jeg ved ikke helt hvor mange liter den skal have for på d-s-t.com står der at den skal have 48 liter men på audioclone bruger de den i et 30 liters kabinet. jeg fatter det ikke helt, og alt det med udregninger ud fra enhedens data, der står jeg fuldstændig af. Jeg har prøvet at kigge på proacen og jeg har også tænkt på at lave den, men jeg skal bare være helt sikker på at den bas også går i det kabinet inden jeg begynder.
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror dit kabinet er for stort. Lav et kabinet på mellem 19 og 22 liter, hvis du vil have bas, eller 12-15 liter hvis det er lyden der tæller. Kabinettet skal dæmpes med egnet materiale på alle flader på nær frontbaflen. Der skal monteres en basport som er trimmet efter ønsket frekevens.
Delefilteret kommer du automatisk til, når du har bygget kabinettet - start med det fra Speakerbulder refernce monitor, så er du ikke helt ved siden af.
Brug kabinetberegningsfunktionen fra www.audiotechnology.dk. Den viser dig alt hvad du skal bruge til kabinettet. __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.audiotechnology.dk er da kun til udregning af C-Quenze og Flexunits, eller også er det bare mig der ikke kan finde ud af at bruge siden. Jamen hvad betyder "Vas" er det ikke den anbefalede liter størrelse til enheden eller hvordan skal man forstå det. Det kabinet som er inde på audioclone er jo lige så mange liter som det jeg allerede har. bare lidt andre mål. Mine spiller også "fint" men de mangler et eller andet i midten af mellemtonen de lyder meget flade, hvad kan det være.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Den udregner på Flexunits side virker fint med andre enheder. Du taster bare parameterne ind og beregner på dem istedet for at vælge en fra listen.
Vas er en parameter på enheden for dens ækvivavilente (sikkert for mange vi'er) volumen. Den er opgivet for enheden på dst's hjemmeside.
Det er lækkert at se ens program bliver brugt. Hvis i har spørgsmål, må i endelig spørge løs. Det er mig der har lavet siden til Per S.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, nej, 'Vas' er den såkaldte ækvivalente volumen - det volumen luft som enhedens ophæng er lig, eller ækvivalent, med. I langt de fleste tilfælde bliver det volumen man skal bruge i praksis betydeligt mindre end 'Vas'!
Vil prøve at grave din enheds parametre frem og regne på dem! 
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - den enhed jeg har ladet Linearteams online regner kalkulere på er 18W/8545-00. Vas = 48 liter, resonans 28Hz, Qt 0,27.
Refleksboks: 12,75 liter, tuning 42Hz, -3dB ~50Hz
Lukket boks: 8,2 liter, resonans & -3dB punkt ~73Hz
Men, vi mangler lidt info om hvad du vil bruge dem til(?) Så kunne vi bedre gi' dig råd! 
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde tænkt mig at bruge den til en stander højtaler, det er den som er vist i mit icon. men jeg har jo nu et kabinet på 25,5 liter som jeg så åbenbart er for meget. Jeg kunne godt tænke mig nogle mål på et kabinet udregnet til præcis denne bas/mellemtone og så scanspeaks 2010 diskant, men jeg ved ikke en gang om de kan spille sammen eller hvad, og så er der jo delefilteret, jeg har delt ved 3600hz hvilket hvad folk fortæller mig er alt for meget, de fleste siger jeg skal dele ved omkring 2000hz, men inde på d-s-t.com står der at den anbefalede crossover skal ske ved 4000hz ved både diskant og mellemtone, men jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.
|
Til top |
|
|
Frede1977 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1916
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit første højtalerprojekt var netop med den nævnte enhed i 26 liter, med samme resultat som du nævner.
Find nøgledata for enheden (www.d-s-t.com), tast dem ind i den ganske udemærkede kabinetberegner på AudioTechnology's hjemmeside, specificer kabinetvolumen og prøv dig frem med forskellige voluminer og portfrekvenser. På den måde kan du nogenlunde forudsige frekvensforløbet.
Hvis du gerne vil blive ved med at bruge det kabinet som du har lavet allerede, kan de anbefales at montere en kunstig (indvendig) bund, som skråner bagud (og opad). Volumenet over skulle gerne svare til det ønskede, og rummet under kan med fordel bruges til delefilter.
Avance bruger en enhed der minder en del om 8545 (andet ophæng og membren, eller det samme) sammen med 2010 - så det kan sagtens lde sig gøre. Jeg vil anbefale en delefrekvens omkring 2,2khz (2. ordens). __________________ AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaster man et blik på de to enheders frekvenskurver, ser det ud til at et godt sted at dele ville være 2,5 - 3kHz. Personligt ville jeg nok ikke gå meget længere ned med en 19mm dome. Jeg tror jeg ville satse på 2,8kHz, 18dB/okt. højpas filter. Bas-mellemtonens deling kunne måske klares med en enkelt seriespole - den lovbefalede ligger vist omkring 0,4mH, men der skal nok bruges en betydeligt større, måske over 1mH (for at kompensere for baffel-step og andre viderværdigheder).
Hvis du vil have en ordentlig bas, kommer du nok til at reducere dit volumen - du kan jo bruge det overskydende til ekstra afstivning. Enheden kan jo faktisk komme pænt langt ned som refleksladet - til 50Hz, ikke ringe for en boks på små 13 liter. Skal boksen være tæt på bagvæg/hjørne, kunne du godt have et lidt større volumen - vil forbedre impulsgengivelsen en anelse, og placeringen vil kompensere for det lidt reducerede bas-output.
Du må ikke give op, jeg tror du kan få en fin lyd med disse enheder! Men du må nok regne med lidt eksperimenteren.
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige hvis jeg reducer mit kabinet så det bliver omkring 13liter, og laver et højpas 18db filter med første serie kondensator på 4,7, parallel spole på omkring 3,4 og den sidste serie kondensator på 14,2 og ved lavpas bare en enkelt spole på 1Mh< så skulle det virke.
Og lige en ting mere, når man regner liter mål ud så er det uden dæmpnings materiale, hvor tykt skal sådan noget egentligt være, og hvilken type er bedst, jeg bruger rockwool lige nu, det har jeg hørt er godt.
Indtil videre mange tak
|
Til top |
|
|
guitarplayer Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 138
|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ca. 17L og 6db filter , evt med sugekreds hvis du ikke kan leve med 8545 opbrydning omkring de 5Khz....
vh.
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt mig at lave et nyt kabinet på H,B,D 31,22,19 indvendige mål "ca 13ltr, men så skal refleksen sidde bagi, men er det lige meget hvor den sidder eller hvordan er det. Jeg har også prøvet at regne på hvor bred og lang refleksen skal være men jeg får bare nogle sindsyge tal ud af det og det er når jeg bruger linearteams vent calculator, så skal jeg have en port på Ø6.2 og 30cm lang hvilket ikke rigtig kan lade sig gøre i et 13 liters kabinet.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens lade refleksrøret munde ud på bagsiden. Jeg tror du kan klare den med et rør på 50mm Ø, output vil næppe blive så voldsomt at der kommer vindstøj. Mht dæmpning, brug ikke for meget! Så vil reflekssystemet ikke virke korrekt. Et lag placeret strategisk på bagpladen bag bas/mellem enheden må kunne gøre det. Husk at inkorporere pladst til enheder, port og afstivning i dit volumen!
Med et rør 50mm Ø skal porten være 220mm lang - så du kommer nok til at lade den munde ud i bunden, der skulle så være plads i højden i boksen. Så skal du bare sikre dig at portmundingen ikke kommer i karambolage med standeren. Du kan købe 50mm rørpost rør på posthuset .
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal porten være så lang, jeg syntes det er lidt meget. jeg kan desværre ikke lade den udmunde i bunden for standerens top plade fylder den meste af højtalerens bund. Nu ved jeg ikke helt hvad du mener med inkorporere, men jeg tror du mener at da porten og enhederne også fylder i kabinettet så skal volumen være et par liter højere end tretten, så det alt i alt bliver en 15liter uden port og enheder, er det rigtig forstået
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er rigtigt forstået! Hvor meget det så er blir' tildels et slag på tasken. Heldigvis er bas/mellemenheden nok ret tolerant i kraft af dens lave Q.
Jeg forstår godt hvad du mener mht. porten. Det er og blir' et problem for små bokse med en dyb tuning/afstemning. I nogen tilfælde løses problemet ved at porten 'knækkes' eller bøjes - så kan den munde ud på for- eller bagside og stadig udnytte boksens højde for at få længden. Det er desværre lidt tricky at regne på, for ikke at tale om den praktiske udførelse.
Problemet kunne løses med en slaveenhed, men jeg ved desværre ikke hvordan man får fat i en der passer i dit system . Ellers kunne du lave en knækket port i træ - hvis du ikke kan finde passende stumper plastrør til formålet i et byggemarked.
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja det kunne jeg, men hvor meget luft skal porten have fra fra pladen til starten af porten inde i kabinettet, for jeg har regnet på at hvis jeg laver kabinettet 15 liter så bliver det 23cm dybt indvendige mål. og porten 18cm fra ydersiden af kabinettet så det bliver en syv centimeter jeg har at kører på inde i kabinettet, men er det nok
|
Til top |
|
|
Budo111 Forum Bruger

|
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo og så lige en anden ting, hvad er Q helt præcis, for det står alle steder menjeg ved ikke hvad det er. Er det til at forklare.
|
Til top |
|
|