Emne: Trafo, udskifte plastic isolation ? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
HPH Man Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 14:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRAFO

På jagten efter bedre lyd er jeg pånippet på at fjerne den yderste plastic isolering og bruge ægte læder som isolering i stedet så jeg kan lytte efter en eventuel forbedring. Den inderste isolering tør jeg ikke at pille ved.
På lytterne er der normalt en ganske hørbar forbedring efter fjernelse af plast, men hvad med trafoen ?
Er der nogen der har prøvet lignende ?
__________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HPH Man
De allerfleste ringkernetrafoer er i forvejen viklet med skadeligt lydende kaptonlakeret tråd ovenpå endnu et eller flere lag plasticstrimmel (der beskytter tråden imod at knække over kernen, der har et firkantet tværsnit) så det er der måske ikke den helt store fidus i, men jeg ved at fx.Sven Palvig har penslet trafoen i sin forstærker med linolie.
Tror jeg vil indskyde en disclaimer her:
At følge disse idéer i praksis er helt på eget ansvar!
Du skulle jo nødig blive DCA's første flamberede kunde!
Mvh. Jens/Modifix von DCA -der lige har tabt en stor klat jordbærsyltetøj ned i tastaturet.._Det_kan ikke anbefales!
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Modifix
" men jeg ved at fx.Sven Palvig har penslet trafoen i sin forstærker med linolie."
... efter at have fjernet den øverste plastic ?
" At følge disse idéer i praksis er helt på eget ansvar! " Ja, det er under denne forudsætning.
Jeg har i forvejen spurgt DCA, Frederik, om de har / sælger optimerede trafo´er, hvilket han svarede de ikke har.
Hvis der er den mindste lydforbedring og der ikke er forøget udstråling tror jeg jeg vil vove forsøget når jeg har fået en trafo hjem. Det skal ihvertfald undersøges. __________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HPH Man
Jeg har selv gjort det, som du selv foreslår. Dog har jeg brugt ca. 3cm bred 100% råsilke stof som så vikles om istedet for det yderste plastik.
Det hele bliver så påført jomfruelig linolie som tager en halv krig om at tørre, men det har den store fordel, at når den er hærdet, så både beskytter den kobbertråden yderligere, samt dæmper optagelse af vibrationer og fjerner statisk elekticitet.
Isoleringen fra de somregel 4 primær og sekundær "ledninger" er også fjernet, samt omviklet med råsilke, dog husk hvis dette gøres at holde styr på den oprindelige farve på ledningerne. Netledningen er der ikke gjort noget ved, men kan med fordel kortes af og Duelundkabel bruges i stedet, evt. kan den oprindelige plastik isolering påføres linolie.
Basil.
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HPH Man.
Jeg mener ikke at Sven har fjernet al plastic over tråden, det havde han ihvertfald ikke forrige onsdag.. Men du kan jo sende ham en privat besked
Det kan jo være at audio-optimerede ringkernetrafoer bliver en del af DCA-sortimentet en dag, hvem ved
Mvh. Jens/Modifix von DCA. -der stadig gør rent efter jordbærmarmelade..
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 16:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Hej HPH Man
Jeg har selv gjort det, som du selv foreslår. Dog har jeg brugt ca. 3cm bred 100% råsilke stof som så vikles om istedet for det yderste plastik. Det lyder spændende. Hvordan med udstråling ? Min oprindelige tanke var silke inderst (Lyd) og så ægte læder udenpå for at undertrykke udstråling.
Det hele bliver så påført jomfruelig linolie som tager en halv krig om at tørre, men det har den store fordel, at når den er hærdet, så både beskytter den kobbertråden yderligere, samt dæmper optagelse af vibrationer og fjerner statisk elekticitet. Hvor lang tid tager den halve krig, sådan ca. ? 
Isoleringen fra de somregel 4 primær og sekundær "ledninger" er også fjernet, samt omviklet med råsilke, dog husk hvis dette gøres at holde styr på den oprindelige farve på ledningerne. Det var også lige præcis den næste fase af delprojektet jeg har villet spørge om. Det er svar der kan bruges til noget, tak skal du have, super !
Netledningen er der ikke gjort noget ved, men kan med fordel kortes af og Duelundkabel bruges i stedet, evt. kan den oprindelige plastik isolering påføres linolie. Her tænker jeg på at prøve Analysis Plus Power Oval kabel.
Basil.
Jeg tror jeg skal have fat i noget linolie, måske har DCA noget på lager ?  ... og jagten på råsilke går igang ... |
|
|
HPH Man
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Basil.
Hvordan var lydforskellen / -forbedringen ?
Mere silkeblød lyd, øget opløsning, flere detaljer, bedre rumgengivelse, mere naturtro gengivelse, mere 3 dimensionalitet ? ( som med lytterne ). __________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Hej HGH Man.
Det kan jo være at audio-optimerede ringkernetrafoer bliver en del af DCA-sortimentet en dag, hvem ved
|
|
|
Jeg er næsten helt sikker på at de bliver det med tiden. Jeg kan endda forestille mig at man allerede p.t. har den første løsning klar, men til eget brug i første omgang. Sommetider har man en livlig fantasi.  __________________ Med audio-venlig hilsen
HPH Man
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej HPH Man
Basil skrev:
Hej HPH Man
Jeg har selv gjort det, som du selv foreslår. Dog har jeg brugt ca. 3cm bred 100% råsilke stof som så vikles om istedet for det yderste plastik. Det lyder spændende. Hvordan med udstråling ? Min oprindelige tanke var silke inderst (Lyd) og så ægte læder udenpå for at undertrykke udstråling. Hverken silke eller læder forhindrer magnetisk eller anden udstråling....desværre.
Det hele bliver så påført jomfruelig linolie som tager en halv krig om at tørre, men det har den store fordel, at når den er hærdet, så både beskytter den kobbertråden yderligere, samt dæmper optagelse af vibrationer og fjerner statisk elekticitet. Hvor lang tid tager den halve krig, sådan ca. ?  Syvårskrigen... Det kommer an på så meget, luftfugtigheden, hvor meget man putter på ad gangen o.s.v. Det gør jo heller ikke noget at trafoen ikke er gennemhærdet for man kan jo sagtens bruge den alligevel, det er mere lugten.
Isoleringen fra de somregel 4 primær og sekundær "ledninger" er også fjernet, samt omviklet med råsilke, dog husk hvis dette gøres at holde styr på den oprindelige farve på ledningerne. Det var også lige præcis den næste fase af delprojektet jeg har villet spørge om. Det er svar der kan bruges til noget, tak skal du have, super !
Netledningen er der ikke gjort noget ved, men kan med fordel kortes af og Duelundkabel bruges i stedet, evt. kan den oprindelige plastik isolering påføres linolie. Her tænker jeg på at prøve Analysis Plus Power Oval kabel. Ja, det skulle også lyde godt, på den anden side, hvorfor fjerne plastik for i stedet at bruge det et andet sted? Derfor mit valg af Duelunds.
Basil.
Jeg tror jeg skal have fat i noget linolie, måske har DCA noget på lager ?  ... og jagten på råsilke går igang ... Husk bare at linolien som sagt skal være 1. pres(jomfruelig) ellers hærder den ikke. Jeg købte mit 100% råsilke stof hos: Stof & Stil Peters Resthal A/S til ca 60kr meteren, hvor bredden er 110cm.
HPH Man Skrev:
Hej Basil.
Mere silkeblød lyd, øget opløsning, flere detaljer, bedre rumgengivelse, mere naturtro gengivelse, mere 3 dimensionalitet ? ( som med lytterne ).
Mere ro, renhed og luftighed, samt det dejlige fravær af plastikkens ekkoeffekt. Hvis dit kabinet er af jern, aluminium etc. så er der også noget at hente ved at påsmøre dettets indre, bedst er at udskifte det med et af træ, også evt. afskærme med kobberplade. Brug SD-fødder under alt, det virker.
Basil
| | |
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 09 Juli 2004 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Basil skrev:
Hej HPH Man
Jeg har selv gjort det, som du selv foreslår. Dog har jeg brugt ca. 3cm bred 100% råsilke stof som så vikles om istedet for det yderste plastik. Det lyder spændende. Hvordan med udstråling ? Min oprindelige tanke var silke inderst (Lyd) og så ægte læder udenpå for at undertrykke udstråling. Hverken silke eller læder forhindrer magnetisk eller anden udstråling....desværre.
Okay, så skulle silke være nok.
Det hele bliver så påført jomfruelig linolie som tager en halv krig om at tørre, men det har den store fordel, at når den er hærdet, så både beskytter den kobbertråden yderligere, samt dæmper optagelse af vibrationer og fjerner statisk elekticitet. Hvor lang tid tager den halve krig, sådan ca. ?  Syvårskrigen... Det kommer an på så meget, luftfugtigheden, hvor meget man putter på ad gangen o.s.v. Det gør jo heller ikke noget at trafoen ikke er gennemhærdet for man kan jo sagtens bruge den alligevel, det er mere lugten.
Vi har en forholdsvis tør luft heroppe. Lugten, det skal nok gå for der er højt til loftet der hvor jeg skal flytte ind.
Netledningen er der ikke gjort noget ved, men kan med fordel kortes af og Duelundkabel bruges i stedet, evt. kan den oprindelige plastik isolering påføres linolie. Her tænker jeg på at prøve Analysis Plus Power Oval kabel. Ja, det skulle også lyde godt, på den anden side, hvorfor fjerne plastik for i stedet at bruge det et andet sted? Derfor mit valg af Duelunds. Det er fordi jeg har særdeles god erfaring med deres bedste. Det eneste jeg kan gøre ved kablet er at fjerne den yderste plastisolering og bruge silke. Har du prøvet: Inderst: silke yderst: krympeflex ? Jeg gad vide om krympeflex´en giver en betoning selvom den ikke rører ved selve kablet ?
Basil.
Jeg tror jeg skal have fat i noget linolie, måske har DCA noget på lager ?  ... og jagten efter råsilke går igang ... Husk bare at linolien som sagt skal være 1. pres(jomfruelig) ellers hærder den ikke. Jeg købte mit 100% råsilke stof hos: Stof & Stil Peters Resthal A/S til ca 60kr meteren, hvor bredden er 110cm.
Super, tak for oplysningen, jeg prøver der.
HPH Man Skrev:
Hej Basil.
Mere silkeblød lyd, øget opløsning, flere detaljer, bedre rumgengivelse, mere naturtro gengivelse, mere 3 dimensionalitet ? ( som med lytterne ).
Mere ro, renhed og luftighed, samt det dejlige fravær af plastikkens ekkoeffekt. Hvis dit kabinet er af jern, aluminium etc. så er der også noget at hente ved at påsmøre dettets indre, bedst er at udskifte det med et af træ, også evt. afskærme med kobberplade. Brug SD-fødder under alt, det virker.
Jeg bruger p.t. isoleringen fra den for længst pensionerede Monster Z1 kabel, det giver en upåklagelig god afkobling.
Basil
| | | |
|
|
HPH Man
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Hej HPH Man
De allerfleste ringkernetrafoer er i forvejen viklet med skadeligt lydende kaptonlakeret tråd ovenpå endnu et eller flere lag plasticstrimmel (der beskytter tråden imod at knække over kernen, der har et firkantet tværsnit) så det er der måske ikke den helt store fidus i, men jeg ved at fx.Sven Palvig har penslet trafoen i sin forstærker med linolie.
Jeg går ud fra at du kender til eksperimenter med linolie (siden ... " ...flamberede ... " )? Jeg har købt (Borup) Rå Linolie og der står bl.a.: " Obs.: Klude anvendt til Rå Linolie er selvantændelige. Opbevar dem derfor i lukket beholder/dåse, eller afbrænd dem umiddelbart efter brug "
Har du eller andre oplevet selvantændeligheden på tæt hold ?
( det kunne måske egentlig være på sin plads at oprette en tråd med f.eks. Linolie, ... brugen af ) ?
Mvh. Jens/Modifix von DCA -der lige har tabt en stor klat jordbærsyltetøj ned i tastaturet.._Det_kan ikke anbefales! |
|
|
HPH Man
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Basil:
[QUOTE=Modifix]
Hej HPH Man
" ... men jeg ved at fx.Sven Palvig har penslet trafoen i sin forstærker med linolie.
Jeg går ud fra at du kender til eksperimenter med linolie (siden ... " ...flamberede kunde! " ? Jeg har købt (Borup) Rå Linolie og der står bl.a.: " Obs.: Klude anvendt til Rå Linolie er selvantændelige. Opbevar dem derfor i lukket beholder/dåse, eller afbrænd dem umiddelbart efter brug "
Har du eller andre oplevet selvantændeligheden på tæt hold ?
( det kunne måske egentlig være på sin plads at oprette en tråd med f.eks. Linolie, ... brugen af ) ?
Hvad med dig Basil, hvad siger du til dette ? Har du selv oplevet noget der er lidt for spændende undervejs ?
HPH Man
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
HPH Man skrev:
Hvad med dig Basil, hvad siger du til dette ? Har du selv oplevet noget der er lidt for spændende undervejs ?
Nej, hvis du tænker linolie på silke, så har det ikke været noget, der er blevet flamberet, selv ikke mine lyttere, der har små silke nissehuer på. Ren silke brænder heller ikke alene særligt godt, soder ligesom nærmest, men hvis uheldet er ude, så kan det meste i verden jo brænde.
Det er vel nærmest noget med at have en god luftcirkulation, så evt. dampe ikke kan blive fortættet. Nogle sættet evt. genstandene i en oven ved 50-60 grader i et par døgn, andre i et gammelt computerkabinet med et par ud og ind blæsere.
Ellers, så placer tingene på en bageplade som vel at mærke står på et ikke brændbart materiale.
Mvh Basil.
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 13:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
HPH Man skrev: Hvad med dig Basil, hvad siger du til dette ? Har du selv oplevet noget der er lidt for spændende undervejs ?
Nej, hvis du tænker linolie på silke, så har det ikke været noget, der er blevet flamberet, selv ikke mine lyttere, der har små silke nissehuer på. Ja, det var faktisk det jeg tænkte på. Okay.
Ren silke brænder heller ikke alene særligt godt, soder ligesom nærmest, men hvis uheldet er ude, så kan det meste i verden jo brænde. Enig.
Det er vel nærmest noget med at have en god luftcirkulation, så evt. dampe ikke kan blive fortættet. Nogle sættet evt. genstandene i en oven ved 50-60 grader i et par døgn, andre i et gammelt computerkabinet med et par ud og ind blæsere.
Ellers, så placer tingene på en bageplade som vel at mærke står på et ikke brændbart materiale. Ok, jeg lader fortsat den ganske almindelige sunde fornuft råde.
Mvh Basil.
|
|
|
Jeg har prøve-smurt en gammel stykke isolering med førnævnte rålinolie, men efter 9 timer er der ikke noget der tyder på at den langsomt hærder, hvis den slet ikke hærder, ryger den retur til byggemarkedet/butikken. Men når der er tale om et par døgn, har jeg nogle timer til gode før jeg skal checke igen. Efter ca. hvor lang tid kan du som regel mærke at den er begyndt at hærde ?
Heldigvis har jeg en trafo i forvejen jeg kan øve mig på inden jeg får en ny trafo hjem.
Efter at have kigget på Borup Kemi´s hjemmeside har jeg erfaret at der er noget der hedder Jomfru Linolie og Rå Linolie, og det jeg har købt er Rå Linolie, så jeg tror jeg skal aflevere den tilbage og købe Jomfru Linolie et andet sted da de ikke har den hjemme på vores lokale byggemarked.
Med hensyn til ZAP Pulse så har jeg spørgsmål på din indbakke.
HPH Man
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til HPH man
Desværre, den rå linolie er selvom man skulle tro det med navnet "rå" ikke den rigtige. "Linolien er udvundet af hørfrø, der er nænsomt presset ved lav temperatur. Ved koldpresning varmes frøene ikke nævneværdigt op, olieudbyttet bliver så heller ikke så stort, omkring 20-25% af frøvægten. Herved opnås en olie af høj kvalitet, der er lys og tynd med en lille molekyle størrelse, der trænger godt ind i træet. Hvor andre grundingsolier og malinger svinder ind ved tørring, fordi opløsningsmidlerne fordamper, sker der det modsatte med linolien: den udvider sig under optagelse af ilt til ca. 120 %. Det er bl.a. linolensyren (omega-3 fedtsyre) der hærder op til et fast stof (linoxyn) ved binding til et iltmolekyle. Udvidelsen har den fordel, at træets porer lukker til, og træet får en meget modstandsdygtig overflade.
Man skal ikke forveksle den koldpressede linolie med rå linolie eller linoliefernis, som man kan købe i byggemarkeder. En sådan olie er typisk fremstillet ved varmpresning, hvor frøene er forvarmet op til ca. 100 grader, og efterfulgt af en ekstrahering med benzin af hørfrøkagerne. Olien er tykkere og mørkere og trænger ikke så godt ind i træet."
Den skal hedde jomfruelig eller koldpresset lindolie, det skal altså være det første pres.
Hærdningsprocessen kan tage mange år, LÆS: inden linolien er oxideret og det gør det lydmæssigt ikke ringere, snarere tværtimod.
Silke gennemvædet med lindolie kan tage 14 dage til over en måned om at "hærde" (fortykke, danne en skorpe), men den trafoen kan altså godt bruges i dette tidsrum, hvis man er lidt utålmodig.
Læs evt. info om linolie oxideringsproces m.m. HER: http://www.horn-aps.dk/page.asp?id=6&p=7 samt evt. de andre sider.
Mvh Basil.
|
Til top |
|
|
HPH Man Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Basil skrev:
Til HPH man
Desværre, den rå linolie er selvom man skulle tro det med navnet "rå" ikke den rigtige. Den skal hedde jomfruelig eller koldpresset lindolie, det skal altså være det første pres. Det fandt jeg ud af da jeg surfede lidt rundt. Så derfor ryger Rå Linolien retur.
Hærdningsprocessen kan tage mange år, LÆS: inden linolien er oxideret og det gør det lydmæssigt ikke ringere, snarere tværtimod.
Silke gennemvædet med lindolie kan tage 14 dage til over en måned om at "hærde" (fortykke, danne en skorpe), men den trafoen kan altså godt bruges i dette tidsrum, hvis man er lidt utålmodig.
Læs evt. info om linolie oxideringsproces m.m. HER: http://www.horn-aps.dk/page.asp?id=6&p=7 samt evt. de andre sider.
Mvh Basil.
|
|
|
Det er en meget grundig information, tak for det.
HPH Man
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|