Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 01:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: højttaler driver og box tweakning (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Kamp mod vindmøller ?

Med (igen) fare for at bliver opfattet som idiot, kommer jeg her med nogen punkter, som jeg mener skal tages med i overvejelser vedr. Ht’er tweakning/ tuning.

Jeg har nu fulgt med i et par tråde, vedr. hvad nogen gør ved højtalere, og drivere, for at forbedre dem.

Man skal jo selvfølgelig gør alt, hvad man kan, for at opnå selv små forbedringer. Men man skal fra tid til anden standse op, og klappe hesten.

Der er desværre nogen parametre, som betyder langt mere end, f.eks. om en driver (den ikke bevægelige del) vejer 10 eller 50 kg.

Fugt:

Luftens fugtighed procent, har meget stor indflydelse på hvorledes en enhed opfører sig = hvordan dens parametre er.

Der er større forskel på hvordan den spille på en tør vinter dag, kontra en fugtig (den kunne være ”sommeren” 2004), end på om der er klistret 10 kg dødvægt bag på enheden.

Temp: temperaturen (jeg taler her om den omgivende) spiller ligeledes ind på hvordan den er karakteret. Det er ikke ligegyldig om den spille i 15 eller 30°. Heldigvis er vores stue temp. her i landet ikke så svingede. Men den indre (den temp. som driveres motor system er bygget op af) temp. er langt mere indflydende end om ens kasser vejer 50 eller 100 kg.

Temperaturen i motoren (spole, magnet, jern (hvis der er noget)) kan blive meget høj. Og alt efter hvor meget den stiger i forhold til start temp. ændre dens parametre sig.

Løsning:

1. flere delefiltre !!! flere der er tunet efter fugtigheds grad, flere efter tempen i motoren. Det er ikke ligegyldig om man spiller koncert højt i flere timer, eller om man lytter seriøst i flere timer. Den vil opføre sig forskelligt i de to tilfælde. Man kan jo lave filtret efter en normal drifts temp. Men hvis der skal tages højde for fugt ændringer, skal der flere filtre til.
  2. Den elektroniske ! som B&O f.eks, der måler på enhedens temp. og derefter ”retter” på det tilførte signal. (de justere bla. lab 5 efter den har stået 24 timer i klima skab, så alle fugt, temp. osv. parametre er fastlåst/ kendt) inden de ”justerer” den enkelte højtalers karakter. Hvis de så også målte på fugtigheden i omgivelserne, så er man nok tæt på en konstruktion der i princippet, ville opføre sig langt mere ensartet, end de løsninger man/ de fleste anvender i dag.

Skal man bare kaste håndklædet i ringen ?

NEJ, selvfølgelig ikke, man skal jo forbedre hvad man kan. Men man skal måske forholde sig til om man forbedre det man kan forbedre, fordi det hjælper af H’ til, eller fordi man KAN forbedre på det parametre.

Det er jo unægtelig lettere at lime vægt på en enhed, end det er at lave temp. og fugt målinger, for derefter at rette på de tilførte signaler. Alt efter hvad man måler.

Det er IKKE ment som et angreb på tweakere (det er jeg selv i stor stil) men når man ser konstruktioner, hvor en tweeter med 2g bevægelige masse, sidder i et tude grimt (min mening) 50 kg beton-flise-byggemarked kabinet, så hopper kæden. De sidste 30 kg, har nok mikroskopisk indflydelse i forhold til at den dome spiller i alt fra 30 – 80% fugtighed, og at motoren arbejder med temp. fra 50 – 150°

Jeg er ude efter ekstremerne, -ikke sund fornuft J

dette behøver ikke være oplæge til andet end at sætte lidt ting i perspektiv.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes