Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Servo styret subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CKNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Synes det er ret sjovt, at se hvad andre folk har gang i derhjemme og vil derfor også gerne bidrage lidt. Jeg er pt. i gang med at lave en servo styret subwoofer med en digital reguleringssløjfe. Indtil videre har jeg fået lavet subben og accelerommeter printet.

Enheder er en 12" Perless XLS monteret i et lukket kabinet. Af accelerommeter faldt valget på en ADXL150 fra Analog Device, der kan måle op til +-50g. Er dog i dette projekt skaleret ned til +-25g.

Subben set forfra

Subben set bagfra

Godt med uld i kassen

Set bagfra med bagpladen skruet på

Accelerommeter printet

Sub og accelerommeter print

Accelerommeter printet bliver efterfølgende limet direkte på enheden, men så langt er jeg ikke kommet endnu....

Det var alt lige for denne gang.

Claus

Til top Vis CKNK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CKNK

madskruse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... for hvad er et accelerommeter? Det har nok noget med enhedens hastighed af gøre, men hvad gør det?

MVH
Mads
Til top Vis madskruse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madskruse

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Ja forklar lidt mere teknisk. Hvad med delefilter? Hvad med amp.?

Mvh.

Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

madskruse skrev:
Hej

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige... for hvad er et accelerommeter? Det har nok noget med enhedens hastighed af gøre, men hvad gør det?

MVH
Mads

Det måler enhedens bevægelser man kan så sammenligne enhedes faktiske bevægelser med signalet og dermed styre membranens udsving.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke rigtig på ideen.... Der vil typisk være en tidsforsinkelse mellem det påtrykte signal, og enhedens udsving. Desuden tvivler jeg på, at du kan lave tilstrækkelig præcis måling af bevægelserne, til at kunne korrigere.

Så mit bud er, at det enten går i selvsving grundet tidsforsinkelsen, eller at resultatet bliver ringere end uden den særlige anordning... Hvad med at prøve noget med en mikrofon i stedet??

Sorry... ikke for at være negativ, men min erfaring med udvikling a elektronik siger mig, at dette er et dødsdømt projekt! Men held og lykke alligevel.... Tænk på alle de ting der aldrig havde set dagens lys, hvis ikke folk turde prøve noget totalt vandvittigt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Jeg tror ikke rigtig på ideen.... Der vil typisk være en tidsforsinkelse mellem det påtrykte signal, og enhedens udsving. Desuden tvivler jeg på, at du kan lave tilstrækkelig præcis måling af bevægelserne, til at kunne korrigere. Hele iden med at lave tilbagekoblings styrring! ER netop at kunne korrigere for enhedens fejl udsving? Der er mange firmaer der med stort held har lavet højttaler med denne løsning, nævnes Infinity, BM, Velodyne, T+A. at få elektronikken til at følge med er ikke det store problem.

Så mit bud er, at det enten går i selvsving grundet tidsforsinkelsen, eller at resultatet bliver ringere end uden den særlige anordning... Hvad med at prøve noget med en mikrofon i stedet?? Det er også prøvet nogle gange. Jeg husker high-fidelity engang havde en artikel hvor en diskant enhed blev brugt som mikrofonen.

Sorry... ikke for at være negativ, men min erfaring med udvikling a elektronik siger mig, at dette er et dødsdømt projekt! Men held og lykke alligevel.... Tænk på alle de ting der aldrig havde set dagens lys, hvis ikke folk turde prøve noget totalt vandvittigt! Giver dig ret!?.. Nye ting kommer ofte fra vanvittige ideèr

PS: Engang da jeg var på udstilling på vegne af Infinity i Japan! Husker jeg en gut der, kom for tæt på den ene højttaler med en mobiltelefon i lommen! Det trak samtlige 8 enheder ud af gabet, og sendte dem direkte i døden??!! så husk lige på at indstråling kan være farlig.

hilsen

peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Hurtig skrev:

Jeg tror ikke rigtig på ideen.... Der vil typisk være en tidsforsinkelse mellem det påtrykte signal, og enhedens udsving. Desuden tvivler jeg på, at du kan lave tilstrækkelig præcis måling af bevægelserne, til at kunne korrigere. Hele iden med at lave tilbagekoblings styrring! ER netop at kunne korrigere for enhedens fejl udsving? Der er mange firmaer der med stort held har lavet højttaler med denne løsning, nævnes Infinity, BM, Velodyne, T+A. at få elektronikken til at følge med er ikke det store problem.

Så mit bud er, at det enten går i selvsving grundet tidsforsinkelsen, eller at resultatet bliver ringere end uden den særlige anordning... Hvad med at prøve noget med en mikrofon i stedet?? Det er også prøvet nogle gange. Jeg husker high-fidelity engang havde en artikel hvor en diskant enhed blev brugt som mikrofonen.

Sorry... ikke for at være negativ, men min erfaring med udvikling a elektronik siger mig, at dette er et dødsdømt projekt! Men held og lykke alligevel.... Tænk på alle de ting der aldrig havde set dagens lys, hvis ikke folk turde prøve noget totalt vandvittigt! Giver dig ret!?.. Nye ting kommer ofte fra vanvittige ideèr

PS: Engang da jeg var på udstilling på vegne af Infinity i Japan! Husker jeg en gut der, kom for tæt på den ene højttaler med en mobiltelefon i lommen! Det trak samtlige 8 enheder ud af gabet, og sendte dem direkte i døden??!! så husk lige på at indstråling kan være farlig.

hilsen

peter

Jeg ved godt, at meningen er at man kan korrigrefor enhedernes langt fra perfekte egenskaber. Og jeg tror heller ikke det bliver et problem at få elektronikken til at følge med... problemet bliver nok nærmere transduceren....

Men lad os nu se hvordan det går.... vi kan jo altid sætte en kold fad på højkant...

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Hej CKNK,

Med det kraftige kabinet du har fået lavet! Tror jeg at du skal prøve at klæbe en lille smugle uld på siderne kun!? at fylde kassen på den måde, dræber enhedens amplityde, og den enhed du har, er jo lidt på den sløve tunge side i sig selv?

En anden løsning kunne være at læse lidt om www.audiopro.com `s ACE-BASS system som er en lidt smart måde at få kontrol over bassen.

Peter

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
CPH-R skrev:
Hurtig skrev:

hilsen

peter

Jeg ved godt, at meningen er at man kan korrigrefor enhedernes langt fra perfekte egenskaber. Og jeg tror heller ikke det bliver et problem at få elektronikken til at følge med... problemet bliver nok nærmere transduceren....

Men lad os nu se hvordan det går.... vi kan jo altid sætte en kold fad på højkant...

Nu skriver CKNK ikke noget om hvad han er for en!? og jeg har prøvet at lave tilbagekobling mange gange, sågar haft studerende til at lave opgaver i det!?.. Så en kold fad... nixen-bixen-karen-blixen.

Man kan gå helt kold på et sådan projekt.

Peter

CKNK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Først lidt om kabinettet. Kabinettet er lavet i 19mm MDF og består af en "kasse i en kasse", skåret i smig, limet og samlet med kiks. Dette giver et fuldstændigt lufttæt kabinet og overflødiggør afstivninger i selve kabinettet. Enheden er undersænket og derefter "limet" med silikone i kabinettet og derpå skruet fast.

Subwoofere kan groft inddeles i 3 kategorier. Passive, aktive (dvs. med forstærker indbygget) og servo styret. Den sidste kategori er som lasse skriver en metode hvor man måler enhedens bevægelser hvor man så sammenligner enhedes faktiske bevægelser med signalet og dermed styre membranens udsving. Dette er som med alt muligt andet forbundet med en masse problemer, da man ikke får noget foræret i denne verden  og som Hurtig ganske rigtigt også er inde på, men men men rolig nu selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Idén med en servo styret subwoofer er at koble signalet tilbage til indgangen og sammenligne det med indgangssignalet. Udgangssignalet måles i dette tilfælde med et accelerommeter, monteret direkte på enheden (kunne også måles med feks. en laser eller ultralyd for den sags skyld). Når accelerationen kendes kan man finde positionen ved lidt integration, hvilket udføres digitalt i en 32 bit floating point processor, der udover dette også kompensere for delayet i løkken, som Hurtig så rigtigt var inde på. Måden der kompenseres for delayet på foregår vha. en matematisk model for systemet, der indbygges i et digitalt filter.

Alt sampling i A/D og D/A konverterne foregår i lynhurtige SAR konvertere, så filtret hele tiden har en fornemmelse af hvad der "sker". Filtret der bruges er et lidt specielt filter, kaldet en predictor, der på baggrund af foregående samples, kan forudsige hvad der vil ske i "fremtiden". I kender det måske lidt fra cdafspillere hvor metoden også bruges, hvis der skulle være et "hak" i cd'en.

Delefiltret laves ligeledes rent digitalt, så der kan kompenseres for alle tænklige rum og opstillinger.    

Claus

Til top Vis CKNK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CKNK

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

uha det lyder alt sammen meget interesant :) første gang jeg høre om servo i en sub hehe troede faktisk kun det var i biler.. men nå ja så har man lært det med 

det ser godt ud det du har lavet indtil nu

nu er jeg ikke ekspert men er det ikke lige lidt meget uld i den kasse ? eller er det mig der ikke ved ordentlig besked
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Juli 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

OK.... CKNK lyder måske som mandender kan få det til at fungere, hvis han altså har styr på DSP! Det kan være langthåret skulle jeg ilse at sige....

I øvrigt... hvilken processor kører du med... Jeg har selv arbejdet lidt med Analog og TI DSP'ere...

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Fint med et NYAXLS (Not Your Average XLS )-projekt. Har faktiskt
kigget langt efter ADXL'erne på AD's hjemmeside men jeg er bange
for der skal være 3 torsdage i en uge før jeg får tid til at rode med
sådan noget

Hvordan kobler du ADXL'en til transduceren og hvordan bruger du
outputsignalet fra ADXL'en til at korrigere transducerens bevægelser
(via DSP?)?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Hylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2004 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Hej CKNK,

Spændende projekt, Lad dig ikke bremse af negative røster!! Vi andre kan vel håbe det bliver tilgængelig for os ikke programører!! Keep up the hard work!

Til top Vis Hylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hylle

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

citat:

Først lidt om kabinettet. Kabinettet er lavet i 19mm MDF og består af en "kasse i en kasse", skåret i smig, limet og samlet med kiks. Dette giver et fuldstændigt lufttæt kabinet og overflødiggør afstivninger i selve kabinettet. Enheden er undersænket og derefter "limet" med silikone i kabinettet og derpå skruet fast.

Hvis der nu er lavet to kabinetter, hvorfor så ikke lave det "ultimative" i dæmpning: Sandwich med sand?

Meget er prøvet, men de målinger jeg har set tyder alle på, at det er sandkassen, der har den gule trøje .

Bare et lille hip  ellers så ser jeg frem til resten af projektet med spænding.

Hilsen Thomas - der selv har rodet lidt med en modificering af HighFidelitys gamle servo projekt

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Her er i øvrigt et link fra en der har lavet en servostyret sub:

http://www.danmarx.org/audioinnovation/servosub.html

Det er godt nok lidt enkelt, men det er da på nettet

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Rigtigt det med sand - men den blir' så tung!

Mht. dæmpningen i kassen - såfremt der er tale om et materiale med en ikke for høj massefylde og tæthed, vil det sikkert virke udmærket med henblik på at dæmpe eventuelle stående bølger og andre unoder. Jeg tvivler stærkt på at det skulle have negative konsekvenser for basenhedens opførsel. Og den er jo for øvrigt servostyret...

Servostyrede 'basser' blev først introduceret herhjemme sidst i 70'erne, af Philips og Jamo (der anvendte Philips' enheder), tror jeg. Iflg. de anmeldelser jeg så var det ikke uproblematisk - systemerne gav godt nok en forbløffende dyb bas i relation til boksstørrelse, men var i praksis ret gumbetunge i bassen, og kunne nemt overbelastes. Men det er lang tid siden, og med passende brug af den moderne teknik tror jeg nok, at man vil kunne lave en rigtigt heftigt, vellydende sub, baseret på den teknik.

Noget andet er så, at taler vi om de mere økonomisk tilgængelige subs, så tror jeg stadig at almindelig EQ'ing vil være det mest fordelagtige.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Cerberus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Det er spændende, meget endda.

Jeg har set flere projekter hvori det ikker er lykkes at lave denne slags løsning, men omvendt ved jeg også at den anvendes i stor udstrækning hos nogle af de professionelle. F.eks. benyttes løsningen in nogle af LINNs topmodeller.

Held og lykke

http://www.stereotimes.com/comm062003.shtm

Til top Vis Cerberus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cerberus

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

High Fidelity har lavet en artikel for nogle år siden om subwoofere. 3. og sidste del omhandle et print man selv kan fremstille og bruge som subwoofer-filter med en piezo diskant monteret på enheden. Det gav en noget dybere og mindre forvrænget bas >5%. Mener det link til artiklen kan findes på en Lc sub filter trådene.

Har selv rodet lidt med dette print og haft koblet en løs JamoD6-Sub enhed til og, det ser ud til at virke, men hvis man skruer for meget op for modkoblingen går den i selvsving (på samme måde som feedback ved en mikrofon).

Jeg har dog haft lidt problemer, med at den sinus kurve jeg sender ind bliver for "kortere", som om den er "klippet" omkring 0v over en af modstandene der føre over til summeringopkoblinger mm. . Dette bliver "udglattet" over de sidste opamps, men stadig ikke lige så pænt som på den anden side af modstanden.

Er der nogen der ved om det kan være meningen?

Glæder min til at høre mere om den digitale udgave.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes