Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Den perfekte subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Der har været utallige spørgsmål vedrørende subwoofere herinde, og derfor vil jeg gerne samle lidt op på emnet, og give min mening til kende...

Mit mål for en subwoofer er som følgende:
- Den skal kunne spille fra 20 Hz til 90 Hz +-3dB.
- Den skal fylde mindst muligt.
- Den skal kunne forbedre/spille sammen med, et eksisterende stereosystem.
- Den skal kunne levere et moderat lydtryk.

Nu kommer så en lang række kompromiser, jeg har indset, var nødvendige at indgå.
Jeg har bedst erfaring med lukkede kabinetter, og mener de vil kunne gengive den mest præcise basgengivelse. Et lukket kabinet giver mulighed for mindre kabinetter, og kan hjælpe til at holde den fysiske størrelse nede på et minimum. Jeg har ikke selv behov for 120dBs lydtryk, og langt de fleste almindelige højttalere, kan levere rigeligt lydtryk til såvel stereo som til film.

At finde en enhed, der kan gå ned til 20Hz, uden korrektion har ikke kunnet lade sig gøre. Behovet for at gå så dybt er også minimalt, og langt de fleste vil stille sig tilfreds med 40-50 Hz +-3dB.
Et lille kabinet kræver typisk en speciel subwoofer enhed, der er specielt lavet til små kabinetter. Nogle gange kan evnen til at spille i et lille kabinet, sænke følsomheden, hvilket det har gjort i mit tilfælde.

Ud fra disse betragtninger, har jeg fundet to løsninger, begge med udgangspunkt i samme enhed:

Scan Speak 23W/4557T00 (ca. 3500 kr/stk) og tilhørende slave Scan Speak 23W/0-00-00 (ca. 1100 kr/stk).

Løsning 1:
Et styk Scan Speak 23W/4557T00 i et lukket kabinet, med et internt volumen på 27 liter.
F3 = 34 Hz, F6 = 25 Hz
Dette kunne f.eks. udmunde sig i et kabinet i 22mm MDF på 36x36x36cm i udvendige mål, med stærke indre afstivninger.

Løsning 2:
Et styk Scan Speak 23W/4557T00 og to styk 23W/0-00-00 i et lukket kabinet, med et internt volumen på 35 liter. (volumen kan med fordel forøges op til 45 liter, men her ses på størrelsen/ydelse).
F3 = 22 Hz, F6 = 18,5 Hz
Dette kunne f.eks. udmunde sig i et kabinet i 22mm MDF på 39x39x39cm i udvendige mål, med stærke indre afstivninger.

Desværre for enheden, er følsomheden meget lav; 80-84dB, hvilket vil kræve en del effekt for rigtigt at kunne levere et stort lydtryk. Men 105dB skulle kunne opnås.

- Nu er jeg så interesseret i at høre andres betragtninger om subwoofere. Evt. til lignende løsninger, gerne med samme udgangspunkter; dybt, småt og godt.

Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

audiopro laver en løsning med en ekstra slave enhed, og så er der altså to mindre enheder, således at den ikke fylder så meget.

jeg foretrækker at integrere subwooferen i stuen frem for en lille der skjules.

men det er jo så smag og behag

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Jeg er mest til en mikrokasse, der kan skjules. Jeg har set MEGET få subwoofere, der ligefrem har været kønne at kigge på.

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Har du set på sunfire ??

Det er ikke gør-det-selv, men de fylder intet og spiller meget dybt, den store ned til 16hz.

Der er aktiv rumkorrektion på den store heller ikke dårligt.

HER er et link.

2700watt kan du ikke lave som hjemmebygger.

Rene
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels

Vær opmærksom på at en slavekonstruktion som sådan er en åben konstruktion. Slaven er sådan set bare en lidt mere avanceret løsning på en basport. Dvs. i praksis vil den opføre sig som en reflekskonstruktion, og ikke rumme alle fordelene fra en lukket konstruktion.

Blot lidt input

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hej  Daniels

Jeg har længe haft en idé til en billig subwooferløsning - der kan klare nogle af dine krav - og er let at lave for alle.

Den er ikke teoretisk "ideel" - men jeg er sikker på, at det vil fungere i praksis.
Har brugt metoden i andre sammenhænge med rigtig gode resultater.

Den tager udgangspunkt i en noget billigere enhed end du har tænkt på - til gengæld kan du så bygge to til samme pris - og to subwoofere er i 80% af tilfældende bedre end en.

Enheden er Peerless CSX 257 H der en 10" enhed med følgende parametre.

• Fe = 23 Hz
  • Qt = 0,35
  • VAS = 144

Placeret i et 35-40 liters lukket kabinet - vil spille rigtig pænt ned til ca. 35 Hz i et almindeligt rum.
Placerer du den så i et hjørne (hvor den bør være) så har du bas ned til ca. 30 Hz.
For at få yderligere bas sætter du nu et lavpasfilter på bassen med en stor spole (8 - 10 mH !?) og måske en impedanskorrektion. Herved skærer du bassen opad så den er 3 - 4 db nede ved 70 Hz.
Du mister herved lidt effektivitet - men når niveauet skrues op - har du lige pludselig en bas, der når ned til ca. 25 Hz.

Det betyder selvfølgelig at du ikke skal spille tordende højt - men højt nok i de fleste lejligheder

Subwooferne sluttes til en brugt 2-kanals effektforstærker med niveauregulering (f.eks Denon POA 2400) - der så sluttes til LFE-udgangen på snurrerundt recieveren.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

De perfekte subwoofere laves vel af REL acoustics:

Deres Studio III har en f6 på 9 Hz!!

Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Madhouse skrev:

De perfekte subwoofere laves vel af REL acoustics:

Deres Studio III har en f6 på 9 Hz!!

Endelig én der har forstået det !!!  Smag og behag er forskellig, men der er ingen der i den grad formår at lave subwoofere der ikke høres. Og forresten , 50 hz minus 3 db er egentlig ikke subbas, men rummets gain hjælper jo også en del.  Man kan diskutere Bag End osv., men REL har 2 indgange der skal bruges begge i et hjemme bio seup, plus, det alt afgørende, den har separate gain kontroller.  Deres gamle Strata II, med 60 watt er én af verdens mest roste subs, og det værste er at få kender den !!  Rel har som regel også delefrekvensen justérbar ned til 25 hz.  Beklager, men fri mig for 50 hz som mindste delefrekvens og boom-boom kasser.  Jeg bestiller forresten snart min egen REL...

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hey,

Ville gerne at folk hentede de sinustoner der er under download på www.bilstereobladet.dk og hørte hvor dybt 40Hz-60Hz egenlig er. Det med 9Hz, 16Hz osv er fuldstændig unødvendig. Ren reklame stunt.

Syntes bestemt ikke den Scan-Speak skal i mere end 25 liters kabinet. GroupDelay bliver hurtig alt for høj.

Buttom line... Lad være med at fokusere på frekvensresponse, for det kan ikke bruges til en jart. Lyt hellere med ørene og kig på andre kurver end lige frekvensresponsen. Den bliver alligevellet f*cked up af rummet.

Scan-Speak basenheden spiller utrolig musikalsk. Og musikken er jo det vigtigste.

Et billigere alternativ til Scan-Speak enheden er XLS fra peerless også med slaver.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Indrømmet, men jeg vil gerne have en "subwoofer" der i det mindste lever op til ordet, og i mit tilfælde er det ikke for at hente mere dybbas information, men for at underbygge det der er i forvejen og fordele det jævnere i rummet, med andre ord, stik det modsatte af 98 % af "subwoofer"-ejere.  50 hz er ikke dybt, du hører jo ikke meget af musikken så !  Nede i de nedre regioner ligger rum informationen og illusionernes verden, men har man ikke hørt det savner man jo ingenting, bare 60-80 hz pumper derudaf´.   Enya´s "Long Ships",  Pink Floyd "Dark side of the moon" og Jennifer Warnes "Joan of Arc" går alle ned til 27 hz, og der er et hav af plader der går længere ned.  Jeg indrømmer at ikke alle vil have det, kan have det eller af andre grunde er "nevrotiske", men ikke sig at det er en reklamestunt og totalt unødvendigt, hvorfor skal du da have diskanter der går til 20000 hz , eller op imod 30000 hvis du hører sacd, du kan jo sikkert ikke høre over 16 khz alligevel.  Med et par monitorer der spiller stramt ned til 50 hz og en high-end subwoofer der virkelig kan integrere med monitorerne, da har du et super system. 

Undskyld DANIELS hvis mit indlæg er lidt off-topic....

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

byg dipol eller IB subs
Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2004 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

@Niels Nielsen
Det er ok med lidt debat. Og det er skam ikke off-topic det du snakker om.

@Nørd
Jeg vil da lige prøve at kigge på en Peerless løsning igen. Syntes bare de gange jeg har haft fat i Peerless, så er jeg ofte endt med store kasser, og "kun" halv-gode resultater. Men jeg kigger en gang til.

@troelskn
Jeg har netop siddet og kigget en del på Sunfire subwooferne. Men... de er ret kostbare i forhold til min hjemmelavet løsning. Desværre har jeg hørt et par negative bemærkninger om Sunfire's musikalitet - men på hjemmebioløsningen, bør de give et godt resultat.

Jeg har før haft alen lange diskussioner om hvor dybt en subwoofer bør gå. Jeg tager udgangspunkt i en subwoofer til et eksisterende HiFi system, og almindelige GODE HiFi højttalere spiller som regel dybt nok til de fleste. Men hvis man skal lave en subwoofer, så mener jeg bare at man netop bør have "sub" som målet. Altså en højttaler, hvis speciale netop er at varetage "sub" området. Om der reelt er en gevinst under 30 Hz, kan så diskuteres.

- Ingen med konkrete løsninger?

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juli 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hey,

Niels Nielsen > Self er der informationer i det helt dybe, men prøv og se hvad der sker med kvaliteten når du strækker en sub så dybt. Kig på GroupDelay.

Jeg har skam hørt en sub der går helt ned og ved hvad man får extra, men jeg mener bare jeg har hørt langt bedre løsninger, der ikke går så dybt. Netop fordi GroupDelay smadre alt informationen. GroupDelay er jo en funktion af Fasen, og hvis den ikke er iorden er det jo ligemeget hvor dybt du spiller.

ScanSpeak enheden må ikke få mere end 20-25 liter, for ellers går GroupDelay helt amok, og det kan klart høres.

Husk musikalitet, ikke kun frekvensområde. Informationer der er mudret finder jeg ikke interessante.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Juli 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@Niels Nielsen 
@Nørd
Jeg vil da lige prøve at kigge på en Peerless løsning igen. Syntes bare de gange jeg har haft fat i Peerless, så er jeg ofte endt med store kasser, og "kun" halv-gode resultater. Men jeg kigger en gang til. 

Hej

Ja - prøv nu at s..... højt og flot på teorien - og idéen om, at dyrt er godt.

Det er jo sjovt at se, at REL ikke anvender vilde enheder eller megaforstærkere - og alligevel er de bedst !!! - så der er måske noget andet der er vigtigt !
Jeg har hørt deres allermindste (og den er ikke stor) forbedre bassen fra et sæt VanderSteen - imponerende !

Hilsen

NØrd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 Juli 2004 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Hey,

Syntes nu ikke man skal kimse af teori, bare man lære at bruge den rigtig. En frekvenskurve siger ikke ret meget om en højttaler andet end hvor højt den spiller ved hver frekvens. Sammenhængen imellem tonerne findes i fasen og groupdelay. ConeExcursion fortæller noget om mekanisk belastbarhed. Man kan ikke nøjes med at se på én af disse grafer, men skal tage dem alle med i sin beregning. Og så skal man lave en masse test inden man vælger enheder, som f.eks. at lytte til dem.

Mit SCP på www.softica.dk kan beregne frekvens, fase, groupdelay og coneexcursion kurver, samt lidt andet. Og det er gratis.

Når man så skal have filter lavet, er det en nødvendighed med noget måleudstyr. Alt andet er gætværk. Jeg købte mit for 2500kr, DLSA pro. Hardware box og cal. mic. Fint til hobby brug.

Det er rigtig man kan få lavet en rigtig fin højttaler uden at skulle købe dyrer enheder, som f.eks. scanspeak. Men jeg vil mene det bare ikke er det samme. Man får nogle ting ved de dyrer enheder som de billige bare ikke kan. Hvis man bruger lidt tid på at lytte, kan enhver hører forskel, og jeg vil tro faktisk alle ville vælge den dyrer.

Jeg har lavet højttalere med vifa og peerless enheder og fået rigtig gode resultater, men må sande at en scanspeak højttaler bare lyder bedre, hvis ellers den er lavet ordenlig.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har rodet en del med Vifa, Peerless og lidt Focal, men har altid vendt tilbage til Scan Speak da de er en tand bedre. Det har jeg måtte sande efter 10 års byggerier og utallige konstruktioner. Jeg syntes nu ikke Scan Speak normalt er så dyrt, for 1000-1500/enhed er overkommeligt, hvis man skal parre højjtalerne med andet HiFi udstyr, hvor selv kablerne koster en mindre formue. Der er kommet en del nye enheder, der er ret dyre, blandt andet den jeg nævner. Spørgsmålet er så, om hvor stærkt disse nye enheder står i forhold til pris/ydelse.

Teori og praksis kan være helt forskelligt, derfor skal man heller ikke basere alt udelukkende på teori. Men man er nødt til at bruge T/S som guide når enheden skal vælges, ellers famler man jo helt i blinde.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Nørd, jeg har bygget bandpass-subs med den Peerlessenhed du nævner. Boksen er på 80 liter (35/45 front/bag), klarer 28 - 75Hz -3dB i enderne af bandpass'et. +/- 3dB er den snarere 24 - 85Hz. En ret stor kasse, men fordelen er at den er rimeligt følsom og klarer sig uden EQ'ing - hvilket netop var hensigten. Min fætter og jeg har hver en, og vi er ret godt tilfredse .

Jeg tror jeg vil smide Jennifer Warnes på CD-spillen. "Joan of Arc"? Har ikke tænkt på det med bassen på det nummer... Forøvrigt kan hele dette album, hvor Warnes 'covers' Leonard Cohen sange, stærkt anbefales! Albummet hedder "Famous Blue Raincoat", er fra midt-firserne.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes