| Forfatter |
|
blink Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg står med en højtalerenhed og intet kender til den, hvad for måleudstyr skal jeg så have fat i for at kunne begrene et kabinet ?
evt. hvor kan det købes, og hva er prislejet ?
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er så dyrt, at du vil kunne købe et nyt sæt komplete højtalere fra en af de store high end'ere til samme pris!
|
| Til top |
|
| |
musifix Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
blink skrev:
|
Hvis jeg står med en højtalerenhed og intet kender til den, hvad for måleudstyr skal jeg så have fat i for at kunne begrene et kabinet ?
evt. hvor kan det købes, og hva er prislejet ?
|
|
|
Har du slet ingen information - ingen labels på enheden - no nothing?
Der findes jo nogle relativt prisoverkommelige PC-baserede løsninger på markedet (f.ex. Clio systemet), men der er man jo et stykke henne i processen når man tager det i anvendelse - og ikke helt på bar bund. __________________ / Morten
|
| Til top |
|
| |
blink Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt jeg det ikke er det rigtige sted at sig det, men på helt bar bund er jeg ikke, har bygget bilstereo for folk i snart 12 år,(nej ikke alle anlæg er johnnybrian anlæg med masse bas). Jo det er et sæt 12" mcintosh ms469, men det er ikke lykkes mig at finde nogle data på dem nogle stedder.
Hvis det skulle lykkes at finde data, er det jo heller ikke sikkert at de stemmer helt overens med enhederne.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 22 Juli 2004 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
blink skrev:
evt. hvor kan det købes, og hva er prislejet ? |
|
|
Du skal bruge et ohmmeter, en tonegenerator, et millivoltmeter (der kan måle AC fra 0  til 1kHz) og et kabinet med kendt volumen. Hvert apparat kan erhverves fra ca. 500.- pr. stk. og opefter - alt efter kvalitet (som altid). Det kan købes i alle elektronikforretninger, eller de kan bestille det hjem: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html
Og SVJV er det nok at måle og beregne sig frem til enhedens resistans, resonnansfrekvens, Qt og ækvivalent luftvolumen.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Ganske som Boholm skriver.... for idéen er, at du måler impedansen med enheden i fri luft. Ud fra impedanskurven kan du meget let se og beregne Fs (egenressonans) og Qt (totale Q).
Derefter sætter man enheden i et kendt volumen - og ud fra ændringen i Fs kan man beregne VAS.
En anden metode, som er fin til store basenheder, er at klæbe lidt vægt (15 - 20 % af membranvægten) på enheden. Igen kan man beregne VAS ud fra ændringen i impedanskurven.
Jeg plejer at bruge lærerens tyggummi (blue tak) - der let kan tages af membranen uden at sætte mærker.
Er der nogen der kender en hjemmeside med alle formlerne ? - Jeg har glemt dem efter jeg har fået CLIO 
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 23 Juli 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen
Jeg tror jeg har et lille program skrevet af Claus Futtrup i 1991 - DriverCalc.
Jeg har ikke prøvet det på Windows 2000 - men der er tekstfiler med beskrivelser af opstilling og alverdens formler.
Blink
Hvis du skriver din email-adresse til mig under private beskeder - så kan jeg sende det til dig.
HIlsen
NØrd
|
| Til top |
|
| |