Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 01:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Ændring i delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

I et par hjemmebyggede 2-vejs højttalere har jeg problemer med at den øvre mellemtone (går jeg ud fra det er) er for høj. Det blev meget tydeligt, da jeg skiftede diskant - den nuværende Vida d26tg-67 går noget dybere end den gamle, og der er nogle frekvenser, der er alt for kraftige.

Meget høje kvindevokaler, "filterlyde" og "claps" er for kraftige. (Ja, jeg hører mest elektronisk musik - håber det giver mening).

Problemet er ikke at jeg har vendt faserne forkert, det er tjekket.

Bassen lyder for mig til at blive dæmpet helt fint ved de nævnte lyde/frekvenser. Kan jeg prøve at ændre "diskant-delen" i delefilteret? Lige nu sidder der en 6,7 uF i serie og en (vist nok) 4,8 mH spole parallelt. Den skulle dele ved 2800 Hz. Diskanten er i forvejen dæmpet 4-5 db med 2 modstande. Kan man bare sætte en større kondensator på?

Øvrige informationer, der måske kan være til hjælp for jer, der ved noget:

27 l kabinet, Monacor sp-170 A/D bas, filteret beregnet som 2. ordens butterworth med baffelkorrektion. Tidligere diskant: Vifa d25-ag (mener jeg den hedder.. aludome) havde ikke samme problem i så høj grad, men var meget skarp helt i toppen.

Håber nogen kan hjælpe, det ville jo være lækkert at kræse lidt om projektet i weekenden :-).

Mvh Anders

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Mit eneste bud er at delefrekvensen er for høj - selvom det kun er en 6½" bas.

Jeg ville nok dele ved omkring 2200-2500 HZ.

Såvidt jeg kan se, er en dæmpning på 4-5 db rigtig nok, og 6,7 UF og 4,8 mH er også rigtig nok - til en deling ved 2800 Hz.

Prøv at læse denne artikel http://www.aarhushifi.dk/mjht.htm der er gode råd fra miju

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Muligvis større spole i serie med bas/mellemenheden - muligt at det du hører er et for kraftigt output i den øvre del af dens arbejdsområde.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej

For det første så håber jeg ikke det er 4,8 mH parrallelt . men 0,48 mH.

For det andet så er man noget ude på herrens mark uden målinger !!! - så det efterfølgende er tæt på det rene gætteri.....

Den nye diskant er så vidt jeg husker 1 - 1½ dB mere følsom end D25AG - så en lidt større modstand vil måske være en løsning.

MEN jeg ville starte med at vikle lidt (5 - 6 omgange) af spolen på tværs af diskanten. Lad være at klippe noget af - så kan du altid vikle på igen, hvis det ikke giver det ønskede resultat. Blive ved med at vikle af hvis det lyder bedre.

Jeg tror ikke kondensatoren skal være større - måske tvært imod. Men igen.. det er svært at sige uden målinger og et højttalersimuleringsprogram

God weekend

Nørd 

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

LazyA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Juli 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar!

dytti:

Jamen hvis enhederne ellers har en flad frekvenskurve, burde det så kunne være problemet?

mollecon:

Burde jeg så ikke have haft problemet i samme høje grad med den tidligere diskant?

Nørd:

Ja, det var en tanketorsk. Den er 0,48 mH. Jeg synes det lyder som en interessant ide, og det vil jeg lige afprøve først i morgen.

Det ville ganske rigtigt være rart med nogle målinger... men jeg kender ikke nogen her i nærheden, der har udstyr til den slags.

Mvh Anders

Til top Vis LazyA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LazyA

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes