| Forfatter |
|
Lar5 Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 116
|
| Sendt: 30 Juli 2004 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at bygge et (nyt) kabinet til min subwoofer (med slaveenhed). I den forbindelse har jeg kikke en del på andre konstruktioner.
Placeringen af enhederne er jeg lidt i tvivl om. I de fleste kontruktioner er bassen placeret lodret.
Jeg har en idé om at lade den aktive enhed pege ned ad og den passive op. Inspireret af SVsubwoofers
Er der noget der taler imod at lave en sådan konstruktion?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 30 Juli 2004 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sålænge den nedadpegende enhed har afstand nok til gulvet (mindst 8-10 cm), vil det betyde meget lidt rent akustisk. Subwoofere arbejder med så dybe toner, og dermed lange bølgelængder, at de er totalt rundstrålende i deres område, og de 'ser' omgivende rumflader stort set på samme måde ligegyldigt hvor i boksen de er placeret - i hvert fald i en boks af bare nogenlunde rimelig størrelse.
Visse enheder med tunge membraner og bløde ophæng kan få problemer med, at membranen/ophæng bliver trukket ud af midtpunktet pga. tyngdekraften - men om det kan blive et problem med de enheder du benytter ved jeg jo ikke .
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 30 Juli 2004 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er det for en enhed? Nogen enheder har for blødt et ophæng til
at du kan montere dem vandret. Du risikerer også at subben
kommer til at lyde væsentligt anderledes end den plejer pga.
releksionerne fra gulvet. Jeg ville nok i første omgang montere
enhederne lodret.
/U.
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det drejer sig om en Peerless XLS 12" incl. en tilhørende slave. Og der er eksta vægt på slaven.
Den med tyngdekraften havde jeg ikke lige tænkt på. Grunden til jeg gerne ville have siderne fri for enheder, var at det var en let måde at beskytte dem på samt muligheden for lidt anderledes design.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juli 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt at de pågældende enheders ophæng er stift nok til at hindre utilsigtede bivirkninger ved vandret montering - prøv at spørge hvor du har købt dem.
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm... jeg rodede lidt vidre og fandt denne side.
Jeg synes det ser ud til - iflg. den side - at Peerless'en er fin til at vende ned ad. Hvis da ellers Xmax er 24mm (?)
Nogen der kan kontrollere regnestykket?
Desuden fandt jeg også denne side hvor XLS10'eren bruges i et "downfiring" kit.
Så mon ikke er okay? Jeg er for utålmodig til at vente på et svar fra DAT.
Jeg vil gerne til at save og lime hurtigst muligt
XLS12
XLS12 slave
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden for professionel lyd har jeg aldrig set downfiring brugt. En konstruktion hvor enheden arbejder med uens belastninger ved frem og tilbage bevagelse har indlysende ulember. Du arbejder med tyngekraften pa vej ned og imod den pa vej op. Ved standart lodret montering er der ikke den uenshed. Kan ikke se hvorfor nogen ville onske at lave downfiring, udover det designmessige statement.
Jeg er ogsa sterk modstander af slavekonstruktioner, men den diskussion kan vi altid have  __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
Lar5 Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Definér "professionel lyd". Er det noget som ikke skal stå i en stue, hvor der er begrænset plads? Måske har det også noget med tradition at gøre (?)
Og Hasselhof. Det med slavekonstruktionen er jo et kompromis. Jeg vil nemlig ikke have et ventileret kabinet og heller ikke et der er alt for stort. Så det bli'r med slave
Jeg er godt med på at tyngdekraften ikke normalt belaster membranen i bevægelsesretningen, men hvis ellers ophæng og magnet er stærk nok, burde den vel have styr på det.
Jeg fik - overraskende hurtigt - svar fra DAT. Dog ikke et jeg kunne bruge til noget.
Jeg har regnet mig frem til at enheden vil synke 0,75 mm når den vendes på hovedet. Det er vist inden for de 5% af Xmax.
( Hvad er Xmax værdien egentlig for XLS 12'eren?)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Juli 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen, altså - prøv dog! De der enheder er jo udviklet fra enheder til bil-brug, så de er nok ret tolerante...
|
| Til top |
|
| |