|
Jeg fandt lige et par ECC82 af ukendt støbning og to helt nye ECC83, den ene en Golden Dragon type (??).
De rør kan sagtens bruges til et linietrin.
Måske ville to stk. ECC82 som kathodefølgere gøre sagen (hver kolbe parallel koblet)....
Øhh, en katodefølger har ingen gain, det virker udelukkende som et buffer trin. Hvis du udelukkende laver en katodefølger, vil du med et input på 1V i trinnet, have cirka 0.9V ud. Katodefølgeren bliver kun brugt som et buffer trin for at mindske udgangsimpedansen.
Forsyningsspændingen bliver ca. 320V og der er 2x1000uF filtering.
Jeg antager at det er en 220-240V trafo? Så ville jeg lave (som en start) en enkel forsyning med diodeensretning (jeg ved ikke om du har centerudtag på højspændingen, derfor skriver jeg dioder frem for rørensretning)- 100uF- drossel 10-20Hy- 220uF- R- 220uF. Evt. bare en modstand istedet for drossel. Så vil du have en god stiv forsyning der med en 220-240V trafo vil give omkring 320V og nedefter alt efter ønsker. de 2 stk 1000uF lytter er overkill, og absolut ikke ønsværdige i et trin der måske ender med at trække under 10mA.
Hvordan skal kathodemodstanden dimensioneres? Skal der ligge 1/2 forsyning over kathoden?
Du skal kigge på loadlinierne på rørets datablad, og regne dig frem derfra. Spændingsfald over katode er lig med rørets bias hvis gitter er på 0V.
Skal der kondensator imellem volumepot og gittermodstand?
Jeg regner med at du mener på indgangen? Hvis din kilde er CD, er der ikke DC på udgangen, og så er den ikke ønsket. det er de færreste kilder der har DC på udgangen, så hvis du ikke er sikker, er den nok rar at have. Hvis du er sikker, så undlad den.
Når rørene parallelkobles, skal det så gøres direkte (pin-pin) eller skal der modstande imellem som ved halvledere?
Nej, der skal ikke modstande imellem. Bare nogle ledninger/jumpere fra pin til pin.
ogle betragtninger omkring layout? Et seperat PSU kabinet? Alle komponenter bliver hard-wired sammen på soklerne og loddebukke.
Lav gløden DC, og hold glødeledningerne snoet i chassisets kant. Skærmet input, trafo i den ene side, signal og kredsløb i den anden side. Ikke nødvendigt med separat kabinet. Brug "grid stoppers" på hver gitter (100-1K ohm) og ellers er der ikke så meget i det. Til at starte med, skal du bare købe ganske almindelige modstande, kondensatorer med videre, der skal sikkert eksperimenteres inden du finder det du ønsker.
Jeg havde på et tidspunkt kontakt med en der var ved at bygge en kopi af Audio Note 7 preamp, men har mistet kontakten, da vi skrev over hotmail, og jeg har ikke min hotmail mere. det er en kreds der en meget meget nem at lave, og er særdeles vellydense.
Jeg har lige prøvet at tegnet en hurtig kreds, med en parallel 12AU7/ECC82. Jeg har ikke prøvet den i praksis, men den er optimeret til lavest mulige forvrængning (mest lineære spændingssving).
Den er som følger: Forsyning 300V, jordet katode parallel ECC82/12AU7. Anodemodstand(pin 1+6) 12K/2W, grid stopper (pin 2+7) 1K, katodemodstand (pin 3+8) 670R parallel med minimum 47uF minimum 10V. output kondensator 470nano forbundet fra anode (1+6) til output, fra output til stel 100K modstand.
Den kreds giver dig en gain på 22dB, udgangsimpedans på 2.8K, den trækker 10mA pr. side, og som altid med jordet katode vender den fasen. Spænding på anode bør være 180V og bias målt fra gitter til katode skal være 6.5V.
Det er da en start, om du så vil være interesseret i at bruge det er op til dig
Tubeman

|