Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Rørlinie trin (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 August 2004 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har fundet følgende i kælderen:

2 Noval chassis sokler

Chassis med volume pot og bøsninger

PSU dele til glød (12VAC) og Højspænding (300VDC)

Jeg mangle "bare" 2 rør og en konstruktion...så kan jeg få afprøvet rørlyden i mit setup.

Følgende muligheder overvejes:

-SRPP med ECC8x

-EF86 single JK trin kobling

-ECC8x single JK trin efterfulgt af KF

-Balanceret (BAT ligende) trin

-Andet?

Hvis nogle kunne anbefale konstruktioner de selv har prøvet vill det være top, både pros and cons.

Den skal drive en JLH 20watter med 100K input og kilden er udelukkende CD....

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 August 2004 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Hej Groove,

Groove skrev:

Jeg har fundet følgende i kælderen:

2 Noval chassis sokler

Chassis med volume pot og bøsninger

PSU dele til glød (12VAC) og Højspænding (300VDC)

Hmm, det ville nok være rart at vide hvor meget strøm den kan levere. Man behøves dog ikke så meget, du kan lave et skide godt linietrin der trækker omkring 6mA men også noget mere.

Jeg mangle "bare" 2 rør og en konstruktion...så kan jeg få afprøvet rørlyden i mit setup.

Følgende muligheder overvejes:

-SRPP med ECC8x

SRPP/Mufollower er en af nmine favoritter, men for at disse trin skal virke efter hensigten (som konstantstrømsgenerator), er de meget afhængige af det load som de skal drive.

-EF86 single JK trin kobling

EF86 er en god pentode, og meget støjsvag efter pentodestandarder. Desuden nem at få fat på. Hvis man laver den som ren pentodekoblet, vil gainen være umenneskelig høj,og udgangsimpedansen vil være ubrugelig uden en katodefølger. Hvis man laver den som triodekoblet, kan du lave et extremt vellydende trin der giver omkring 24dB gain, og med en anstændig (ikke lav) udgangsimpedans.

-ECC8x single JK trin efterfulgt af KF

Hmm, så hellere en parallel dobbelttriode som jordet katode. En 5687 som parallel jordet katode, det vil give en gain på omkring 24dB og en udgangsimpedans på omkring 900 ohm. Ufatteig nemt at lave og kan udbygges med fets eller pentoder eller andre trioder som et aktivt load så man derved får en mu follower.

-Balanceret (BAT ligende) trin

Ingen erfaring.

-Andet?

Hvis nogle kunne anbefale konstruktioner de selv har prøvet vill det være top, både pros and cons.

Jeg lavede engang en linieforstærker til Rene Jensen med Ecc82 som mu follower. Den var fakrtisk ret vellydende, jeg skal se om jeg har en kopi af diagrammet endnu. Men ellers vil jeg nok sige at du bør prøve EF86 som triode eller en parallel dobbelt triode som JK.

Den skal drive en JLH 20watter med 100K input og kilden er udelukkende CD....

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2004 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, du virker som om du har styr på det meste

Jeg har egentlig ikke brug for gain, så det er ikke en vigtig parameter.

Er SRPP og mu follower det samme? Skal loaden vær volumepotmeteret, elelr skal det være før trinnet?

Min volume er på 20K....

Hvad med strømforsyningen? Regureret, filtreret, etc?

AC eller DC glød?

Gerne nogle fif til en hurtig start og mulige videre trin

Et diagram ville være fint....

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 August 2004 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hej Groove !

Din voluepotmeter skal side før trinnet, angående ECC8+ vil jeg bruge E81CC modelerne det har jeg haft god arfaring med men lyt dig frem til hviken mærke dine øre kan lig  men en god pasiv er da nemmer at bygge det har jeg god arfaring med.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2004 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har pt. en passiv og vil prøve en kvalitets pre med rør (evt. også med halvledere).

Årsagen er tråden hvor Nørd fortalte om vigtigheden af pre'en. Og at denne er aktiv er der omtalt tidligere som vigtigt for at bibeholde dynamikken og livet i musikket....hvad ved jeg? Men nu skal der prøves

I hvilken kobling foretrækker du ECC81?

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 August 2004 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hej Groover !

Jeg har selv en pasiv, og har prøvet nogle rør agtive forforstærker jeg har forbedret med bedre komponenter det blev også godt men pasive syntes jeg er bedre det kommer også an på vilken dele man bruger, det er jo smag og behag jeg kan bare sige at jeg mangler ikke noget dynamik og live i musiken.

Det med rørene kan jeg ikke helt svare på, men da jeg brugte rør forforstærker fortræk jeg E81CC det er udmålte rør det er det samme som ECC81 forskælen er bare ar når der står E81CC er de udmålt det gæller også 82 og 83 de rørforf. jeg har haft var føt med ECC82 jeg håber du forstår vad jeg skrev.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 August 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt lige et par ECC82 af ukendt støbning og to helt nye ECC83, den ene en Golden Dragon type (??).

Måske ville to stk. ECC82 som kathodefølgere gøre sagen (hver kolbe parallel koblet)....

Forsyningsspændingen bliver ca. 320V og der er 2x1000uF filtering.

Hvordan skal kathodemodstanden dimensioneres? Skal der ligge 1/2 forsyning over kathoden? Skal der kondensator imellem volumepot og gittermodstand?

Når rørene parallelkobles, skal det så gøres direkte (pin-pin) eller skal der modstande imellem som ved halvledere?

ogle betragtninger omkring layout? Et seperat PSU kabinet? Alle komponenter bliver hard-wired sammen på soklerne og loddebukke.

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2004 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Jeg fandt lige et par ECC82 af ukendt støbning og to helt nye ECC83, den ene en Golden Dragon type (??).

De rør kan sagtens bruges til et linietrin.

Måske ville to stk. ECC82 som kathodefølgere gøre sagen (hver kolbe parallel koblet)....

Øhh, en katodefølger har ingen gain, det virker udelukkende som et buffer trin. Hvis du udelukkende laver en katodefølger, vil du med et input på 1V i trinnet, have cirka 0.9V ud. Katodefølgeren bliver kun brugt som et buffer trin for at mindske udgangsimpedansen.

Forsyningsspændingen bliver ca. 320V og der er 2x1000uF filtering.

Jeg antager at det er en 220-240V trafo? Så ville jeg lave (som en start) en enkel forsyning med diodeensretning (jeg ved ikke om du har centerudtag på højspændingen, derfor skriver jeg dioder frem for rørensretning)- 100uF- drossel 10-20Hy- 220uF- R- 220uF. Evt. bare en modstand istedet for drossel. Så vil du have en god stiv forsyning der med en 220-240V trafo vil give omkring 320V og nedefter alt efter ønsker. de 2 stk 1000uF lytter er overkill, og absolut ikke ønsværdige i et trin der måske ender med at trække under 10mA.

Hvordan skal kathodemodstanden dimensioneres? Skal der ligge 1/2 forsyning over kathoden?

Du skal kigge på loadlinierne på rørets datablad, og regne dig frem derfra. Spændingsfald over katode er lig med rørets bias hvis gitter er på 0V.

Skal der kondensator imellem volumepot og gittermodstand?

Jeg regner med at du mener  på indgangen? Hvis din kilde er CD, er der ikke DC på udgangen, og så er den ikke ønsket. det er de færreste kilder der har DC på udgangen, så hvis du ikke er sikker, er den nok rar at have. Hvis du er sikker, så undlad den.

Når rørene parallelkobles, skal det så gøres direkte (pin-pin) eller skal der modstande imellem som ved halvledere?

Nej, der skal ikke modstande imellem. Bare nogle ledninger/jumpere fra pin til pin.

ogle betragtninger omkring layout? Et seperat PSU kabinet? Alle komponenter bliver hard-wired sammen på soklerne og loddebukke.

Lav gløden DC, og hold glødeledningerne snoet i chassisets kant. Skærmet input, trafo i den ene side, signal og kredsløb i den anden side. Ikke nødvendigt med separat kabinet. Brug "grid stoppers" på hver gitter (100-1K ohm) og ellers er der ikke så meget i det. Til at starte med, skal du bare købe ganske almindelige modstande, kondensatorer med videre, der skal sikkert eksperimenteres inden du finder det du ønsker.

Jeg havde på et tidspunkt kontakt med en der var ved at bygge en kopi af Audio Note 7 preamp, men har mistet kontakten, da vi skrev over hotmail, og jeg har ikke min hotmail mere. det er en kreds der en meget meget nem at lave, og er særdeles vellydense.

Jeg har lige prøvet at tegnet en hurtig kreds, med en parallel 12AU7/ECC82. Jeg har ikke prøvet den i praksis, men den er optimeret til lavest mulige forvrængning (mest lineære spændingssving).

Den er som følger: Forsyning 300V, jordet katode parallel ECC82/12AU7. Anodemodstand(pin 1+6) 12K/2W, grid stopper (pin 2+7) 1K, katodemodstand (pin 3+8) 670R parallel med minimum 47uF minimum 10V. output kondensator 470nano forbundet fra anode (1+6) til output, fra output til stel 100K modstand.

Den kreds giver dig en gain på 22dB, udgangsimpedans på 2.8K, den trækker 10mA pr. side, og som altid med jordet katode vender den fasen. Spænding på anode bør være 180V og bias målt fra gitter til katode skal være 6.5V.

Det er da en start, om du så vil være interesseret i at bruge det er op til dig

Tubeman

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 August 2004 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Mange tak for et seriøst bud....det skal prøves....

Men angående gain har jeg faktisk ikke brug for noget, så en kathode følger ville være ok.....

Det ville jo være fristende at flytte de 12K ned på kathoden, men hvad så med bias?

DC-glød tænker jeg at lave med en LM317 regulator...men vil 6.3V eller 12.6V være optimalt, eller er det ligegyldigt? Måske endda 25.2V??

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Har leget lidt med et kathodefølger trin på "papiret":

ECC82 med begge halvdele i parallel, to serie forbundne kathode modstande på 820ohm + 4K7ohm. Midtpunkt af disse til gitter via 1M. Godt 5mA anodestrøm pr. halvdel (10mA total).

Forsyning +270V

Dette skulle give følgende data: Rout=240ohm, gain=0,90gg og effekt 1,1W pr. rørhalvdel...

Har du nogle kommentare til denne konfiguration?

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Mange tak for et seriøst bud....det skal prøves....

Men angående gain har jeg faktisk ikke brug for noget, så en kathode følger ville være ok.....

OK, men du er klar over at du mister lidt signal med udelukkende en katodefølger?

Det ville jo være fristende at flytte de 12K ned på kathoden, men hvad så med bias?

Jeg prøver lige at kigge på en katodefølger.

DC-glød tænker jeg at lave med en LM317 regulator...men vil 6.3V eller 12.6V være optimalt, eller er det ligegyldigt? Måske endda 25.2V??

Ja en 317 kan snildt bruges, hvis du vel at mærke har en 9V vikling som du vil bruge til 6.3V, eller hvis du har en 12V kan den godt bruges til 12.6V med 317. Et andet alternativ er en 7805 med 2 stk 4001 dioder i serie til stel, som så giver 6.2-6.4V eller en 7812 med en enkelt 4001 til stel. det er underordnet om du kører røret på 6.3 eller 12.6V. Jeg regner med at når du skriver 25.6V vil du køre både højrer og venstre kanal i serie? Ikke en god ide, forbind dem parallelt på 6.3 eller 12.6V.

Tubeman 

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2004 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Har leget lidt med et kathodefølger trin på "papiret":

ECC82 med begge halvdele i parallel, to serie forbundne kathode modstande på 820ohm + 4K7ohm. Midtpunkt af disse til gitter via 1M. Godt 5mA anodestrøm pr. halvdel (10mA total).

Forsyning +270V

Dette skulle give følgende data: Rout=240ohm, gain=0,90gg og effekt 1,1W pr. rørhalvdel...

Har du nogle kommentare til denne konfiguration?

Du kan jo prøve den og se hvad du synes. Men jeg vil nok sige at hvis du ikke har brug for gain, så ville jeg nok bare beholde den passive som du allerede har, den ville jeg mene ville være mere korrekt end sådan et trin. Men selvfølgelig, det er dit valg

Alternativt kunne du lave et linietrin med for eksempel 6AS7/6080. Ud over det ville se extremt godt ud med så store flasker, ville du kun have en gain på omkring 6dB samt en udgangsimpedans på under 250 ohm. Men det kræver selvfølgelig også at din trafo kan klare det samt en lille udskrivning.

Tubeman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes