Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Erfaringer: Scanspeak 26W8861 og 25W8565 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CarstenScan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2004
Status: Offline
Sendt: 22 August 2004 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen, der har erfaringer med Scanspeaks 10"-enheder (26W8861 og 25W8565)?

Jeg har p.t. nogle selvbyggede højttalere med Scanspeaks 18W8531 bas/mellemtone og 2905/9700 diskant. Højttalerne er transmissionslinier med en kanal-længde på 2,20 meter. Inspirationen til disse højttalere stammer både fra www.aos-lautsprecher.de model TL42 og samtale med en ansat hos Dansk Audio Teknik. Jeg må nok indrømme, at det er imponerende hvad 18W8531 formår: Stram, tør og dyb bas fra en lille enhed. Disse højttalere har kostet mig under 7000,- for et sæt og de spiller noget bedre end mine tidligere færdig-højttalere (B&W Matrix 803, Snell D og E4, Audiovector 4 og 5).

Nå, men mere vil jo have mere og jeg går og roder med planer om at lave en storebroder til disse højttalere, hvor jeg vil genbruge enhederne + delefiltrene (passive) fra mine nuværende højttalere og supplere med en 10" Scanspeak enhed i bunden.

Rent praktisk skal dette ske ved at lave et separat baskabinet til 10"-enheden: Et transmissionslinie kabinet med en kanal-længde på 2,55 - 2,70 meter. Dette kabinet vil få følgende ydermål: Højde: 90-95 cm, bredde: 35 cm, dybde: 40 cm. Selve transmissionslinien bliver foldet et par gange.

Ovenpå baskabinettet vil jeg så bygge mine nuværende enheder i en asymmetrisk pyramidestub med en højde på ca. 35 cm og et indre volumen på ca. 10 liter.

Jeg regner med at benytte et aktivt delefilter fra LC-Audio mellem bas og mellemtone og (som sagt) genbruge mit nuværende delefilter mellem mellemtone og diskant. Delefrekvenser: 200-300 Hz og 2500 Hz.

Jeg benytter p.t. en ZapPulse 2.2SE forstærker (som jeg er meget tilfreds med) og regner med at bygge en ekstra til basdelen. Er det mon nok at købe 2.2 standard-modul (ikke SE-modulerne)? Jeg tænker her på at fordelen ved SE-modulerne skulle primært være ved de højere frekvenser og hvis den blot skal spille op til f.eks. 300 Hz må standard-modulerne vel være OK (og 500 kr. billigere).

Men spørgsmålet er nu: Kan det svare sige at købe 26W8861 fremfor 25W8565? De er, trods alt, ca. 3000 kr. dyrere for et par. Og er der andre mærker jeg bør overveje?

Mit budget vil passere de 10.000 kr. hvis 26W8861 skal benyttes (og det er vel og mærket blot for en udvidelse af nogle udemærkede højttalere).

Hvis I har andre kommentarer (f.eks. til det aktive delefilter fra LC-Audio eller at I synes det er hul-i-hovedet med mine planer), så meld venligst tilbage.

MVH

Carsten

Til top Vis CarstenScan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarstenScan

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 August 2004 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

De ser jo godt nok lækre ud, de nye 26W..

Men når man sammenligner 25W og 26W`s data, så er de jo 90 % identiske..

Tror den største forskel er at 26W kan klare noget mere power.. 170Watt mod 100Watt vedvarende.. Det er en stor forskel..

Ellers sjovt at se, du har brugt de samme enheder som jeg også har leget en del med.. Det jeg lavede var dog basrefleks og med en 21W/8555-01 til at hjælpe under 100 Hz. Har du fået hævet som stater ved 800 Hz på 18W`en væk i det samlede system..?

Tror jeg ville vælge 26W.. Ved ikke hvor meget bedre den er, men den ser sej ud.. Og så kan den nok også noget mere ved høje niveau`er..

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 22 August 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaringer med 8565 i TLS, men en kammerat har to
stk. i hver sit lukkede kabinet (Qt = 0,7 - volumen er vist omkring 70
ltr netto.) som supplerer et par to-vejs med 18W8546/9700.
Basmodulerne er desværre ikke helt færdige (filteret er ikke helt
trimmet endnu), men det jeg har hørt har været meget lovende. Hvis
ikke jeg selv havde andre planer havde jeg nok kopieret projektet.
26W8861 har jeg desværre ingen erfaringer med.

Skulle jeg foreslå andre enheder som var værd at kigge på (til
"almindelige" kabinetter - jeg ved intet om TL-systemer ), så må
det være seas 10" med alumembran (L26RFX/P) eller seas excel 10"
med magnesiummembran (W26FX001).

Uanset havd alle andre i øvrigt måtte mene om aktiv filtrering, så
tror jeg at det er det rigtige at gøre her. Jeg tror i øvrigt også at du
skal overveje at trække delefrekvensen endnu længere ned (100
-150 Hz) selvom du ikke bør få de store integrationsproblemer med
et baskabinet under hver højttaler. Jeg ville ihvertfald
eksperimentere med frekvenser i området 100-300 Hz. og så lytte
mig frem .
Jeg tror også at du uden problemer du kan bruge den almindelige
Zappulse til basserne. Så vidt jeg husker er prisforskellen primært
pga. black gate kondensatorerne i udgangen på SE-udgaven og det
kan ikke gøre den store forskel ved så lave frekvenser.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

CarstenScan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Til Neeper:

Det gør ikke så meget om den maximale vedvarende belastning er 100 W eller 170 W.

Jeg har også overvejet 21W8555 eller 22W8851, men bør nok op i en 25W eller 26W for at få et ordentligt hop fra mine 18W'er. Men hvad er dine erfaringer med 21W8555? Hvis jeg går ned til en 21W eller 22W vil bashøjttalernes grundmål kunne ændres fra 35 cm gange 40 cm (bredde/dybde) til ca. 28 cm gange 35 cm - dvs. en noget mindre bastant udseende højttaler (ikke helt uvæsentligt).

Og jeg har set 22W'eren hos DAT: Den ser ret lækker ud...

Til Carrotman:

Vedr. andre enheder: Jeg har overvejet Seas. Hvad med "Eton"? De skulle lave nogle OK basser.

Vedr. aktiv filtrering: Ja, det bliver jo hurtigt ret dyrt med et passivt filter, hvis komponenterne blot skal være af nogenlunde kvalitet, så hvorfor ikke tage skridtet ud og hoppe på den aktive bølge. Jeg har i forvejen en strømforsyning liggende til en ekstra ZapPulse, så jeg vil for ca. 5000 kr. kunne købe 2 styk ZapPulse 2.2 + aktivt filter + 2 kabinetter. Og så vil jeg også være godt rustet til fremtidige DIY-projekter. Det kan godt være at delefrekvensen skal ned til det du foreslår (men det er jo simpelt at ændre med et aktivt filter). Hvad skal stejlheden mon være? 2. ordens? 4. ordens?

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2004 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Carsten

Vedr. Eton så ser de ret lækre ud, men jeg ved ikke om de sælges i
DK (så hedder det Tyskland i stedet). Prøv evt. at snuse lidt rundt på
http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=25 der har
været et par konstruktioner med eton-enheder

Mht. flankestejlheden så gætter jeg på at over 150-200 Hz. skal du
bruge 4. ordens, men at du måske får en bedre integration med
siderne hvis du istedet bruger 2. orden og en lavere frekvens (men
det er altså kun et gæt ).

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2004 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

CarstenScan skrev:

Jeg har også overvejet 21W8555 eller
22W8851, men bør nok op i en 25W eller 26W for at få et ordentligt
hop fra mine 18W'er. Men hvad er dine erfaringer med 21W8555?
Hvis jeg går ned til en 21W eller 22W vil bashøjttalernes grundmål
kunne ændres fra 35 cm gange 40 cm (bredde/dybde) til ca. 28 cm
gange 35 cm - dvs. en noget mindre bastant udseende højttaler (ikke
helt uvæsentligt).

Jeg tror også du skal op på 10" for det rigtigt batter noget. Hvor langt
går dine 18W'ere ned? 45 Hz eller deromkring?

/U.

CarstenScan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Hej Carrotman

Jeg har forsøgt med en sinusgenerator på mine 18W'ere, men jeg har intet mikrofon-måle-setup. Ud fra det bedste jeg kan vurdere (med ørerne) er der et rimeligt output (dvs. måske -3 el. -6 dB) ved omkring 35 Hz. Til gengæld er der et dyk omkring 45 Hz (måske -10 dB). Disse værdier er i forhold niveauet ved 80-100 Hz. Transmissionslinien er afstemt til knap 40 Hz, så det lyder nok sandsynligt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes