Hej Lgrau
Efter en lang men lærerig (tror jeg da) tur på nettet er jeg kommet frem til at mit spørgsmål nok er lidt forkert formuleret. Det er ikke kun støj jeg vil måle, men især forvrængning.
Grunden til at det var svært for mig at stille spørgsmålet var at jeg simpelthen vidste for lidt om hvad det var jeg skulle spørge til. Uvidende mennesker som mig har det altså heller ikke for nemt. :-)
Men lad mig starte ved begyndelsen. Jeg skal i gang med at bygge Lars Nielsen DAC. Til dels fordi min dvd kunne have bruge for en bedre DAC, men også for at komme i gang med elektronik igen efter mange års pause.
Det gode ved DIY er at man kan lave det selv, det dårlige (nogen vil mene charmerende) er at ingen DIY-konstruktion lyder ens selvom de er lavet efter samme reference. Det er selvfølgelig helt naturligt, men jeg er interesseret i at kunne måle på DAC’en når den engang står færdig.
Ikke så meget for at kunne sige at den laver lyd til 9 med pil nedad, men mere for at have bedre muligheder for at optimere og for nemmere at finde ud af hvor der reelt er brug for optimeringer.
Jeg læser om mange begreber herinde når lyd skal beskrives, og endnu flere, når ”mishandlet” lyd beskrives. Jeg er interesseret i at få lidt praksis ind i de begreber i stedet for, med fuldt udslåede ører, at famle mig frem til noget jeg ikke rigtig ved hvad er.
Jeg bilder mig selv ind at når jeg forstår ”fejlene” i en konstruktion, så kan jeg nemmere høre dem, fordi jeg så ved hvad jeg skal lytte efter. Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men det vil tiden vise. Uanset hvad tror jeg næppe tiden er spildt.
Puha, det var en lang forklaring, men det korte og det lange er altså at jeg vil måle begreber som ” frequency response”, ”linear gain”, ”dynamic range”, ” Signal-to-noise ratio” ”Transient Intermodulation” , ”THD+N” og ”Noise floor”
Det virker væsentligt mere overkommeligt nu hvor jeg mere om hvad de begreber egentligt indebærer. Det var fx lidt at en aha-oplevelse at læse om ”Noise floor” da jeg pludselig forstod hvad folk mente med at du lytter til strømforsyningen…
Anyways, der er stadig meget at lære, men det virker overkommeligt lige bortset fra en enkelt ting: Måleinstrumentet!
Jeg har ikke set andre måder at måle ovenstående begreber på, end med en spectrum analyzer. Det siger sig selv at målingerne ikke kan blive mere præcise end mit måleredskab tillader, så det skal være af en ”rimelig” kvalitet, hvad det så end måtte være.
Jeg har noteret mig at der findes flere pc-baserede løsninger, hvilket er tiltalende da jeg tvivler på at jeg har råd til en hardware-løsning. Jeg formoder at det er her dit lydkort kommer ind i billedet, og det er så det jeg er i gang med at undersøge lige nu.
Hvis du (eller andre) har nogen indspark er du mere end velkommen.