Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Højttaler-beregninger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 August 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er stødt på et par begreber som jeg ikke har set nogen steder hvordan man beregner.

1. Baffel-hældning. Som jeg forstår det, er det for at få enhedernes fase til at stemme. Hvor dan beregnes denne hældning eller er det noget der skal måles?

2. Baffel-hæv. Hvad er det og hvordan beregnes det (hvis det kan).

Desuden Har jeg set flere forskellige filter-typer. Linkwitz, Bezzel. Er der nogen steder en samlet oversigt over de forskellige filtertyper og deres beregninger?

Pft.
Brian

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 August 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

Baffelhælningen bruges ganske rigtigt til at afstemme enhederne fasemæssigt - beregninger må du spørge andre om!

Baffelhæv hentyder formodentlig til det faktum, at frontbaffelens bredde er bestemmende for hvornår højtaleren bliver direktiv, dvs. sender al lyden fremad i stedet for 'rundt'. Dette sker ved den frekvens hvor en halv bølgelængde svarer til baffelbredden, og medfører teoretisk et hæv på 6dB over denne frekvens.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 August 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Hey Brian

1. Grunden til at man hælder bafflen er, at diskantens akustiske center (det sted hvor lyden opstår i enheden) typisk sidder længere fremme mod lytteren, end bassens akustiske center. Derfor hældes baflen typisk 10-15 grader tilbage, så centrene kommer til at ligge på linje.

2. Man korrigerer typisk kun 3 dB, da lyden altid vil blive reflekteret tilbage fra vægge m.m.   En større spole i bas-filtret hjælper på problemet

Mvh. Lars

Til top Vis Lars E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars E

Brisse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 August 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg har kunne læse mig til, så plejer man at forskyde enhederne for at får deres akustiske center til at ligge i samme plan. Altså f.eks. ved at "ligge en plade" under bassen og f.eks forskyde frem i forhold til diskanten.

Jeg har også læst et sted, at nogle filtre rent akustisk skulle "spille nedad" og man derfor skulle vippe bafflen bagover for at kompenserer for dette.

Er det helt i skoven?

Jeg har bl.a. set på Miju's 2½vejs konstruktion, og der angiver han ret præcist nogle vinkler for bafflen. Kunne være sjovt at høre hans forklaring og evt. beregning. (Miju, hvis du ser det her, så giv lyd )

Mht. den større spole i bassen, vil det så sige at man faktisk deler ved end lavere frekvens den man rent faktisk ønsker? Og hvordan finder man så frem til denne "nye" delefrekvens?

Ja, ja, mange spørgsmål. Men det er jo meget rart at vide hvad man roder i, før man går i krig

Mvh. Brian

Til top Vis Brisse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brisse

Lars E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 August 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Ja man kan jo selvfølgelig flytte enheder fysisk ved f.eks. at lægge en plade under bassen.  Andre kompenserer for afstanden ved at bruge et filter af højere orden til diskanten end bassen, hvorved man kan tidsforsinke diskanten (altså en elektronisk måde at løse problemet på).

Hældningen kan du regne ved at sige:

arctan ( horisontal afstand / vertikal afstand imellem enhedernes centrum)

f.eks. arctan ( 4 cm / 15 cm )  = 15 grader 

Jo større spole i bassen medfører lavere delefrekvens ved et 1. ordens filter, men hvis du gør det med et 2. ordens filter, forbliver delefrekvensen ca. den samme.  Herefter skal det så huskes at diskanten skal dæmpes yderligere!

Til top Vis Lars E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars E

holmer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juli 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 01 September 2004 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

med hensyn til baffel hældning

er det nu også fasen man ændre   Wink

uden på nogen måde at være ekspert ( og ret mig gerne hvis jeg tager fejl ) efter at have læst følgende link.

http://www.drkrupp.se/hifi/      fordrojning      og     fasgång

http://www.libinst.com/tpfd.htm

så er det vel begrebet forsinkelse vi har gang i ellers er jeg enig med Lars E

og så til det store spørgsmål hvordan finder man en enheds akustiske centrum

da forskellige frekvenser åbenbart opstår forskellige steder i enheden    Confused

Til top Vis holmer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af holmer

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 September 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Øh ja, men forsinkelse indebærer jo osse en faseforskydning, stigende proportionelt med frekvensen.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes