2½ vejs har den fordel over 2 vejs at der ganske enkelt er en ekstra enhed til den dybeste bas!.. dette aflaster hørbart den enhed der også skal dække hele mellemtonen op til diskanten..
Der bør generelt deles ret lavt i et rent 2½ vejs system for at opnå optimal homogenitet.. hvilket vil sige mellem 100 & 150 Hz. passivt... og dette kan kun realiseres hvis man lader "mellemtone" enheden arbejde i et lukket kammer der er afstemt til at akustisk rulle af ned efter så der kan krydses over nede ved de før omtalte 100 til 150 Hz. uden at der opstår for meget niveau..
Lukket kammer til mellemtonen giver også klart den mest precise og velkontrolerede samt dynamiske gengivelse så dette er kun en klar fordel..
Basrefleks bør her aldrig anvendes da det er helt unødigt!! og lukket kammer (trykkammer) er dette klart overlegent hvad angår impuls gengivelse og kontrol..
En rigtig god løsning er så basrefleks til en bas under 100 - 150Hz. og lukket opefter...
Basrefleks rækker også så dybt ( mellem 35 - 40 til 50 Hz. alt efter størelse og enhed ) for at rulle en bas af opefter her omkring kræves alt for store komponenter.. (omkring 50 Hz. kræver i mange tilfælde over 22 mH. ) ligeledes går lidt af fidusen også væk, hvis den enhed der vartager mellemtone skal spille så langt ned alligevel!.. ( den aflastes ikke på samme måde som hvis der delse OVER 100 Hz. )
Skal man dele til et 2 vejs basrefleks system under 100 Hz. med en sub. kræver det aktiv deling / afruldning af bassen.. ( så kan man lige så godt lave et aktivt delt 3 vejs system og alligevel dele højre oppe, med klare lydmæssige fordele!..)
Så fidusen ved 2½ vejs er at anvende en god "fuld" tone ( ned efter) bas / mid enhed i et lukket kammer til mellemtone, og få denne til at rulle af omkring 200 - 150 Hz. og lade en decideret BAS komme stille og roligt glidende ind til hjælp ved 100 til de 150 Hz. så der bliver en "smooth" og fin homogen overgang her nede hvor netop en sådan overgang ikke er særlig hørbar.. ( øret er noget mindre følsomt for overgang fra en enhed til en anden under 200 - 300 Hz... 300 Hz. er nok lige den øvre grænse.. 200 Hz. er mere sikker og 150 Hz. & under er HELT sikker!! her går det som regel altid godt!..
Fordelen er også at man undgår store dyre og lyd kompromiterende komponenter i signalvejen på mellemtonen samt de fasemæssige problemer og påvirkninger højre oppe dette potencielt giver hvis man deler 3 vejs.. dette gør det meget næmmere at realicere sucessfuldt ( især for DIY. ) mellemtonen ruller bare af akustisk af sig selv styret kun af kabinet volumen..
En ekstra bas, måske endda en bedre egnet enhed til decideret bas eller måske også en støre enhed? kan så hjælpe til hvor den ellers fine mellemtone bliver for svag eller måske endda i sig selv har en svaghed.. dette kan så gøres med alm. basrefleks hvorved man kan samtidig opnå en god bas dybde, men med det lukkede systems hurtighed og fordele i det krittiske mellemtone og aller øverste bas område som mellemtonen stadig vil dække lidt af..
Anders D :
Der er ret beset 2 gangbare muligheder mht. 2,5 vejshøjttalere.
1: Den ene basenhed afskæres ved en meget lav frekvens hvor den således kun giver ekstra niveau i dybbassen. Altså der hvor bas/mellemtoneenheden (og basenheden selv) ruller af i bassen.
Se hvad jeg skriver om lukket syatem og akustisk afruldning..
Dette vil give dybere bas men der er en stor risiko for at bassen bliver mudret, da der skal bruges en STOR seriespole til enheden som derfor vil have ret høj impedans ved enhedens egenfrekvens og derfor forøges Q-værdien væsentligt.
Kun hvis der deles alt for dybt!! der bør deles ved omkring 150 til 100 Hz. og ikke under men heller ikke over!!..
En 10 - 15 mH. spole der her anvendes kan fås med en serie modstand på under 0,25 ohm.. ( Torobar ringkærner eller traffo spoler ) hvilket er stor set det samme som de fleste spolers modstand der anvendes på mellemtonen.. ( eller ikke ret meget mere!) så spolen / filtreringen er reelt ikke noget problem!!
Derudover bliver filteret til bas/mellemtoneenheden mere komplekst da der skal korrigeres for baffelsteppet.
Dette er ganske simpelt!..
Det gøres blot med en spole der har en lidt støre værdi... eks. delefrekvens 2,2 kHz. impedans 6 ohm. teoretisk en spole på 0,44 mH.
Med 22 cm. baffl : ( 22 cm. = 8,6") - 4560 / 8,6" = 530 Hz. ( baffl frq. ) = 1,8 mH.
Dette er rent teoretisk! der skal måles og lyttes lidt ind og måske justeres lidt nogle decimaler af mH. værdien skal der altid ændres før det summere helt rigtigt!!.. ( det skal der dog så sandelig også ved den første beregning af de 0,44 mH. og uden baffl step korigering!!)
Altså formlem for baffl step beregning eller rettere baffl frekvens er : 4560 / baffl bredte i tommer = Hz.
Spolen beregnes : 159,15494 * Z / F. = mH.
2: Den anden mulighed er at benytte den ekstra basenhed til at korrigere for baffelsteppet. Der ruller man denne enhed af hvor baffelsteppet træder i kraft. Dette giver flere fordele: Højere følsomhed (6dB teoretisk), simplere filter (baffelsteppet skal ikke korrigeres på mellemtoneenheden), mindre forvrængning i basområdet og den notorisk dynamikstjælende seriemodstand i diskantfilteret kan gøres meget mindre eller helt elimineres. Til gengæld får du ikke umiddelbart dybere bas men bassen bliver noget mere magtfuld når der spilles højt.
Dette er ganske korekt!! men det kan hær være svært at få enhederne til at summere uhørbart og homogent!... MEN! det kan gøres ganske fornuftigt og er altid et forsøg værd!.. det kan realiseres med en deling et sted mellem 200 & 300 Hz. ( igen med et lukket kammer på mid. ) og det er lige i det område hvor det faktisk godt kan gå godt rent 2½ vejs!!...
MEN! det er helt sikkert lidt svære at få til at fungere optimalt for DIY. uden måleudstyr!!.. her er den løsning med baffl step korigering og en deling under 150 Hz. mere tilgivende!..
Generelt er de mest homogene og velspillende højtalere jeg har hørt af 2½ vejs typen ( med mindre der deles aktivt!!??)...
mvh.
__________________
M.