Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: NETSTØJFILTER-DIAGRAM (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 09 September 2004 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogen der ligger inde med et diagram til et GODT netstøjfilter. Eller kan henvise til et site på nettet.

På forhånd tak.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 September 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Måske kan det her inspirere lidt...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 September 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Tak for diagrammet. Loddekolben er allerede varm.
Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2004 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Husk at bruge kondensatorer med de rigtige X/Y-godkendelser.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 September 2004 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Det viste diagram er kun til undertrykning af "ringninger" på nettet, det tager alle frekvenser over ca. 100hz!!! Sættes 2 VDR-modstande foran på 250 og 400volt undertrykkes kontaktprel (plop fra køle/fryseskab) også. Sætter man igen en DC-fælde foran disse to led; ja så har man stort set et Brinck netstøjsfilter til 125-150kr plus kasse og stik. Blot skal man huske at skifte de medfølgende 1N400x dioder ud med schottky-dioder til ca. 25kr/stk af typen SB 550 QTY!!! Jeg har et samlet netstøjfilter fra Brinck af ovennævnte type til salg for billige penge, det mangler bare en stump sort kabel og stik i hver ende, resten er samlet færdigt, send evt. en privat besked til mig!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Sendt: 16 Februar 2005 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Hey. Har længe tænkt på et støjfilter, men har ikke fået gjort noget ved det - endnu...

Skal lige sikre mig at jeg har forstået dette her korrekt. Hvis jeg køber et støjfilter fra Brinck, og så udskifter 1N400X-dioderne med schottky-dioder af typen SB 550 QTY, så har jeg et nice støjfilter?? eller??

Til top Vis Jesper001's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper001

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Februar 2005 kl. 08:22 | IP-adresse registreret  

Ja til pengene; 150-200kr er billigt i "hifi"-sammenhæng!!!

Filteret bruges bedst foran CD-afspiller, tuner og evt. TV. Aldrig foran en forstærker, så vil den lyde flad og ueffen!!! God fornøjelse!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke ekspert på dette område, så grin nu ikke ad mig!

Men hvad hjælper det egentlig at sætte støjfilter på CD-Afspiller og TV hvis der stadig kan komme støj ind igennem forstærkeren?

Forstår du hvad jeg mener eller er det mig der er galt på den?

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

HOV!!

Nu har jeg lige snakket med Brinck elektronik for at forhøre mig om disse shottky-dioder. Og jeg har fået at vide at der ikke er nogen mening med at udskifte dioderne til shottky-dioder. Faktisk tvært-imod! Spændingfaldet over de medfølgende silicium-dioder er 0,7V. Spændingsfaldet over en shottky diode er mindre og samtidig er den hurtigere. Da spændingsfaldet er mindre risikerer man at filteret ikke snupper kun snupper meget små spændingsspidser og fra nettet!!! De siger faktisk at det er en ulempe!!! Og da det kun er 50Hz det drejer sig om så er der ingen mening i at vælge en hurtigere diode!!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Marts 2005 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Angående CD-afspillere og TV; de er mere "pivsede" over netstøj, så her KAN det hjælpe med et netstøjsfilter!!!

Brinck har da delvist ret i det med schottky-dioderne, men underordnet de kun 50hz, så vil en hurtig diode altså "skævride" sinuskurven i mindre grad end en almindelig 1N400x-diode!!! (Hvorfor bruges schottky-dioderne så også i en LC-audio forstærker; her handler det da også kun om 50hz AC til 100hz pulserende DC???) NB: De 4 dioder og 2 kondensatorer skal ikke tage spændingsspidser, men DC på nettet (AC-spænding flydende set i forhold til o-lederen). Derimod skal VDR-modstanden tage sig af spændingsspidser, ligesom spolerne og de 2 yderste kondensatorer skal tage sig af 50/100hz brum!!!

De ved altså ikke alt inde hos Brinck og det var da dem, som foreslog mig fast recovery-dioderne "in first place", såeh???

På en Teac VRDS? med Midiman flying calf og på en Pioneer PDS-06 er der stor forskel på uden filter/med originalfilter/med schottkyfilter!!! På min egen Arcam Alpha 5 er der INGEN forskel overhovedet, men der er også indbygget en eller anden form for filter???!!!

Jesper001
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2005 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Ok!

Næst nederst under dioder til 5,- på http://www.brinck.dk/diode.asp. er det dem?

Mvh...

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2005 kl. 03:56 | IP-adresse registreret  

Ja; SB550 til en hullet 5-krone!!!  

Jeg gav vist en 100-kroneseddel for 4 stk for 5-7 år siden, de hedder helt præcist SB550QTY; om det er en lidt bedre model, det ved jeg ikke!!!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes