Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 21:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Autohifi i stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
marting
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 26 September 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

HeY jeg har købt nut anlæg til mig bil og så har jeg to 10" basser (mds ac25 gammel model) i overskud og et komponentsæt (mds nc6) vil det kunne lade sig gøre og bygge et par højtalere der spillede sådan nogen lunde godt? jeg vil bygge den lidt i stil med den nye Gale hvor bassen sidder i siden! også lave mit eget filter. eller få en til det for jeg er ikk lige så god til sådan noget elektronik.... Eller vil det blive noget l**t??? håber på lidt hjælp
Til top Vis marting's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af marting

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 26 September 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Det bliver sjældent godt med autostereo i stuen, for autostereo-enheder, er som udgangspunkt konstrueret til at spille i et helt andet rum. Men hvis du har nogle T/S parametre på basserne, så vil jeg godt prøve at komme med et kabinetforslag. Så kan du se om det kan lade sig gøre.

Komponentsættet tror jeg ikke vil give et resultat, der er nær så godt, som en billig diskant og bas/mellemtone til HiFi.

Så komponentsættet vil jeg opgive, men basserne kan man lige teste først i et simuleringsprogram. Vil dog ikke love noget...
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 26 September 2004 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke helt styr på MDS så det må du se...

Er det 4Ohms eller 2Ohm subs. ?
Hvis det er 2 så er det for besværligt...

Det er 2 helt forskellige principper imellem AutoHifi og "almHifi", og derfor oftest ret umuligt at blande...

Men hvis du gidder... så prøv det...

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate

Multi-egern
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Maj 2004
Lokalitet: Fyn Nord
Sendt: 28 September 2004 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hvis han aligevel ikke har den vilderer nørd forstand, kan det vil godt lade sig gøre at lave en sub der spiller nogenlunde godt!
evt lidt stort kabinet.

spanky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 September 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Linket her er med tegninger og mål osv. til en stue sub med de 2 enheder

http://dev5.sites.dk/log/links/1_AC10-x2-basreflex-stue.pdf

det kan også findes inde på carsound.dk 

Til top Vis spanky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spanky Besøg spanky's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Tegningen er fin nok til en subwoofer i en bil, men i stuen vil den arbejde helt anderledes. Det vil næppe lyde godt.

Jeg har ved flere lejligheder prøvet diverse bil-subwoofere i stuen (en del MDS subwoofere), og det lyder som om de slet ikke spiller dyb bas. Husk på at en bil-subwoofer er bygget til at bruge bilens bagagerum og kabine til at forstærke bassen med. Denne forstærkning er der ikke i en stue - så bassen kommer til at lyde ret tynd i mange tilfælde.

Du kan godt regne med at skulle bruge et kabinet der er to til fire gange større i en stue, end i en bil, for at få det til at lyde bare nogenlunde ordentligt.

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 September 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Komponentsættet tror jeg ikke vil give et resultat, der er nær så godt, som en billig diskant og bas/mellemtone til HiFi.

Må være udtalt af en der ikke kender Dynaudio´s og Focal´s auto-højttaler program. Ihvertfald er deres basenheder værd at beskæftige sig med til HiFi-brug. Og TS-parametre er tilgængelige.

Største forskel mellem stue- og autobasser er som regel højere resonansfrekvens på auto-basserne. Auto-enheder er ikke pr. definition uegnede til HiFi!.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2004 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Har selv hørt i Kenwoods dyrere autospeaker samt Infinitys ditto. Det kan lyde aldeles glimrende. Men bilsubs er ofte uegnede til stuebrug.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Bilstereo enheder kan ofte være svære for stue-forstærkere at trække, da mange typisk er 4 Ohm og 2 Ohm, hvilket stiller nogle krav til forstærkeren. Det skal man specielt være opmærksom på, hvis man vil koble flere enheder sammen i f.eks. en subwoofer.

@finn52
Jeg KENDER udemærket Dynaudio og Focal enheder til bilen! De enheder jeg referere til er jo IKKE Dynaudio og Focal!! (Følg lige med i tråden - tak!)
Det er et MDS komponentsæt, der skrives om her.

Der skrives heller intet om at bil-enheder er uegnede til stue HiFi per definition. Blot at det kræver andet kabinet, og at en bil-subwoofer i et bil-subwooferkabinet typisk ikke lyder ret godt i stuen.

- Det er OK med input til tråden, men hold dig gerne til trådens oprindelige spørgsmål, og kom med konstruktive input. Kritik er OK, men læs venligst indlæggene først.

FeedRate
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 28 September 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Bilstereo enheder kan ofte være svære for stue-forstærkere at trække, da mange typisk er 4 Ohm og 2 Ohm, hvilket stiller nogle krav til forstærkeren. Det skal man specielt være opmærksom på, hvis man vil koble flere enheder sammen i f.eks. en subwoofer.

@finn52
Jeg KENDER udemærket Dynaudio og Focal enheder til bilen! De enheder jeg referere til er jo IKKE Dynaudio og Focal!! (Følg lige med i tråden - tak!)
Det er et MDS komponentsæt, der skrives om her.

Der skrives heller intet om at bil-enheder er uegnede til stue HiFi per definition. Blot at det kræver andet kabinet, og at en bil-subwoofer i et bil-subwooferkabinet typisk ikke lyder ret godt i stuen.

- Det er OK med input til tråden, men hold dig gerne til trådens oprindelige spørgsmål, og kom med konstruktive input. Kritik er OK, men læs venligst indlæggene først.

godt forklaret...

Som jeg skrev :
Men hvis du gidder... så prøv det...

Til top Vis FeedRate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FeedRate

spanky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 28 September 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Ville bare lige sige at det link jeg skrev højere oppe ER til en stue sub (hvert fald ifølge carsound) og den er ca dobbelt så stor som den de anbefaler til en bil.
Til top Vis spanky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af spanky Besøg spanky's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

@spanky
Ja, det kunne jeg se (95 liter). Har selv prøvet at lave en magen til i sin tid (dog med to ældre versioner af MDS FAN), men det lød hele tiden som om den manglede den bas, den ellers burde have på papiret. Desuden larmede basrefleksportene, når jeg skruede op - lød som om en stod og pustede helt vildt.
Jeg har før prøvet ret vellykkede bilstereosubwoofere i stuen (to MDS Reference 10.Q i hvert sit kabinet = stereo), men jeg sparede absolut ingen penge på det, i forhold til et par stue-HiFi enheder.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 September 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Visse car-fi enheder kan bestemt godt bruges til at lave en kvalificeret sub til stuen. Men man kan kun vurdere det ved at se på de konkrete enheders data (T/S parametre).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes