Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2025 | 16:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: 2.5 klon delefilter modifikation (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Starter lige en ny tråd til dette, da min problemstilling er lidt anderledes end så mange andres...

Jeg har Dette filter

Men vil hellere have Dette modificerede filter

MEN: Jeg aner intet om DIY OVERHOVEDET! Så mit spørgsmål, hvilke komponenter skal jeg købe, hvor mange kan jeg genbruge, hvad koster det, og hvor købes det??? Komponenters kvalitet afhænger af prisen, jeg vil gerne undgå at bruge mere end 500 kr. men vil samtidig helst ikke gå på kompromis med lyden (Kan det lade sig gøre???)

Sidst men ikke mindst - Hvordan i alverden samler man sådan et filter, når man absolut ingenting ved. Jeg fatter ikke engang de der diagrammer...

Håber der er nogen der kan hjælpe mig...

MVH Obi.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 September 2004 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Det eneste du skal have, er 2 stk 1.5ohm effektmodstande og 2 stk 7uF bipolar kondensatorer. Hos dansk audio teknik koster det ca. 150 kroner for disse dele.

Du kan jo se, at næsten alt på de to diagrammer præcis det samme!

Hvorfor vil du egentlig skifte til det andet???

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2004 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det eneste du skal have, er 2 stk 1.5ohm effektmodstande og 2 stk 7uF bipolar kondensatorer. Hos dansk audio teknik koster det ca. 150 kroner for disse dele.

OK - Takker. du må jeg have gjort snart. Er det inklusive det såkaldte "Notch-filter"?

Du kan jo se, at næsten alt på de to diagrammer præcis det samme!

Nææ - det kan jeg faktisk ikke. Det  er fuldtsændig sort for mig. Gummi-tarzan om igen...

Hvorfor vil du egentlig skifte til det andet??

Jeg har nogle ret hidsige Sss-lyde. Havde jeg sat mig ordentligt ind i sagerne, havde jeg nok valgt det ander filter fra starten. Det jeg har giver en ordentligt pukkel ved 2-3 KHz - dvs alt for skarpe S'er og T'er. Såvidt jeg kan se på hjemmesiden skulle det modificerede filter fjerne denne tendens/pukkel.

Jeg har også haft åbnet delefilteret (det er eksternt) i kigget i det, men jeg fatter ikke en bjælde af det jeg ser.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2004 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Hej !

Den modstand der sider i minus vejen til din diskandt flydt den op til plus på diskandten og lod den til diskandten så er det også nemmer at skifte ud men det giver en bedre diskandt mere luft.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

:-):-) skrev:

Hej !

Den modstand der sider i minus vejen til din diskandt flydt den op til plus på diskandten og lod den til diskandten så er det også nemmer at skifte ud men det giver en bedre diskandt mere luft.

Muligvis giver det mere luft i nogle tilfælde, men hvis dæmpemodstanden flyttes til diskantens termianl, vil den ikke have samme funktion, da impedansniveauerne der er helt anderledes. Det er i princippet et helt andet delefilter.

Angående det oprindelige spørgsmål. så bemærk også at seriespolen i bassektionen er hhv. 1.5mH og 1.8mH....skal du teste med bagge værdier så kan du seriekoble en 0.3mH til de 1.5....

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Muligvis giver det mere luft i nogle tilfælde, men hvis dæmpemodstanden flyttes til diskantens termianl, vil den ikke have samme funktion, da impedansniveauerne der er helt anderledes. Det er i princippet et helt andet delefilter. Du har bedre mulighed for at tilpasse de S lyde du snakker om og du kan vælge en højer værdi på modstanden og bedre mostand, når jeg vælger at sætte modstanden oppe ved diskanten får kondensatorene mere strøm at arbejde med, når modstanden sider før er det som at køre på en motorvej 120 og lige pluselig ned på 50 i timen og så op igen, jeg håber du forstår vad jeg mener.

Angående det oprindelige spørgsmål. så bemærk også at seriespolen i bassektionen er hhv. 1.5mH og 1.8mH....skal du teste med bagge værdier så kan du seriekoble en 0.3mH til de 1.5.... Dit delefildter køre 18db såvidt jeg kan se og dem er jeg ikke så glade for, heller 12 eller 6 db efter min mening lyder di bedre og jeg fortræker 6db vis enhederne er til det. Jo fære komponender jo bedre lyd.

[/QUOTE]
Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hey,

Gå ind på Troels Gravesens hjemmeside, og brug filter nr 3. Troels har studeret meget i klonen, og kan næsten kaldes for klonens fader.

http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/

Men... Hvor har du dog køb sættet henne, uden passende filter????? Jeg ville jo nok gå til din forhandler og sige det som det er, og håbe de vil hjælpe dig på rette vej med filteret.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Hej Obi...

Som jeg kan forstå er du helt grøn mht delefilter og komponenter.

Du har sikkert heller aldrig prøvet at lodde før...

Jeg vil forslå dig at få hjælp...

Få fat i en der har kendskab til delefilter og få ham til at lave dine ønskede ændringer mens du kigger ham over skulderen.

Kontakt evt. en af disse forhandlere og spørg dem til råds.

De kan sikkert også bygge dit filter for dig evt. genbruge dit gamle filter.

http://www.danskaudioteknik.dk/

http://www.speakerscorner.dk/dk/ 

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Januar 2005 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Sjovt som der kan komme gang i en gammel tråd igen...

Jeg er sidenhen kommet til den konklusion at det ikke er filterets udformning (er jo også det originale pro-ac filter) men blot mine komponenters kvalitet der er/var for lav. Nogle dele er sidenhen skiftet til bedre, med dertilhørende bedre lyd. Ydermere har jeg bestilt nogle Duelund modstande som forhåbentligt bliver endnu et skridt i den rigtige retning. Udskiftning til high-end kondensatorer og spoler med vente lidt endnu, da jeg ingen penge har.

Jeg har prøvet at lodde lidt. Det gik ikke så godt - avavav mine fingre... Men jeg skal nok lære det før eller siden.

MVH Obi

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Jeg har prøvet at lodde lidt. Det gik ikke så godt - avavav mine fingre... Men jeg skal nok lære det før eller siden.

MVH Obi

Og hvis det går helt galt, så må vi jo finde ud af en lodde aften mere. Vi kan vel altid fortælle røverhistorier og spise kiks imens

/vilmann

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Sendt: 16 Januar 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hej Obi,

Har også hjemmelavet kloner med det "originale filter", som du også har. Jeg kan ikke fornemmer nogen S-lydsproblemer. Da jeg i sin tid byggede klonerne overvejede jeg også at lave det modificerede filter med 1 KHz notch'en, men besluttede mig for at det skulle være en sand klon. Hvis du modificerer filteret kan man vel næppe kalde det et klon - eller hur?

Vh/Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2005 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Hej Obi,

Har også hjemmelavet kloner med det "originale filter", som du også har. Jeg kan ikke fornemmer nogen S-lydsproblemer. Da jeg i sin tid byggede klonerne overvejede jeg også at lave det modificerede filter med 1 KHz notch'en, men besluttede mig for at det skulle være en sand klon. Hvis du modificerer filteret kan man vel næppe kalde det et klon - eller hur?

Vh/Bob

Det kommer nok også an på hvilket grej man spænder foran, og især kvaliteten af komponenterne i filteret. JEg har også hørt kloner helt uden dette Sss-problem.

Om det er en "Rigtig klon" eller hvad det er, er sådan set ligemeget for mig. Bare det lyder godt, så kan man kalde det hvad man vil for min skyld.

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Nå, så bør jeg måske komme med en lille opdatering.

Duelund modstand er isat, efter en succesfuld omlodning af filteret. Ja, jeg sagde jo jeg nok skulle lære det.

Den nye modstand lyder ret anderledes, på den fede måde. Jeg er egentligt ret enig med brugeranmeldelsen her på siden, så den kan man jo læse, hvis man finder det interessant.

Jeg er imidlertid ikke kommet nærmere en løsning af Sss-problemet. Jeg kan simpelthen ikke fatte hvad det er i vejen. til gengæld er jeg ret sikker på at det kun er diskanten der er problemet (og altså ikke wooferen der spiller for højt oppe, eller delingen der er forkert, eller diskanten der generelt skal dæmpes). Når jeg slår wooferen fra, har jeg stadig samme skarpe markering af s'erne i forhold til resten af diskantniveuaet.

Nogen gode forslag til ændringer jeg kan prøve? Hvordan dæmpet jeg bedst diskanten i områder omkring 2 KHz (Cirka...), uden at ødelægge mere end jeg gør gavn? En anden spole, andre kondensatorer - andre værdier på komponenterne eller bare komponenter af højere kvalitet???

Det moddede filter (se første indlæg) har jo kun ændringer i bassen filter, hvilket jeg ikke kan forstå, da (mit) problem  jo ligger i diskanten... 

JEg overvejer at skifte diskanten helt også. Kan denne bruges uden at skulle ændre filteret helt, eller skal jeg så lave alt om fra bunden?

http://www.hifi4all.dk/markedsplads/Annonce_S.asp?iType=2&am p;am p;iAd=29757

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes