| Forfatter |
|
27pH Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 685
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har anskaffet mig en billig basenhed som jeg har tænkt mig at lege med på hobbyplan. Den skal evt. stå og rumle lidt til filmbrug. Min stue tillader ikke ret meget mere møblement, så kassen kan ikke blive for voldsom. Jeg legede med forskellige programmer for at se hvordan enheden kunne tænkes at opføre sig i forskellige kabinettyper. Som et tankeeksperiment satte jeg en virtuel modstand (8 ohm) i serie med enheden og det viste sig at den faktisk kan tilpasses et rimeligt lukket kabinet ved at ændre enhedens parametre på denne måde. Den taber naturligvis en del følsomhed, men den er rigeligt følsom i forvejen.
Jeg fremlagde mine tanker nede i DAT på Vesterbrogade og fik prompte et "Fy!, det gør man ikke". Jeg ved da godt at det er problematisk men jeg vil dog gerne fremlægge mit eksperiment her i forummet. Kan det overhovedet lade sig gøre? Bliver lyden frygtelig? Vil modstanden futte af? osv osv
vH pH
|
| Til top |
|
| |
Løystrup Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener at kunne huske noget fra da jeg gik i skole med en dæmpningsfaktor, og det er noget med en seriel modstand i ht kabel mm, og selv en meget lille modstand, kunne ødelægge dæmpningsfaktoren fuldstændig, så umiddelbart tror jeg ik det er en god ide.. Men ka kigge efter imorgen, hvis det er.. Ska lige ha gravet bøgerne frem.
|
| Til top |
|
| |
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis modstanden er stor vil den ikke futte af men jeg synes bare at det er lidt spild af forstærker effekt en anden ting hvad er " et rimeligt lukket kabinet"  __________________ Daniel
|
| Til top |
|
| |
Aksa Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1998
|
| Sendt: 13 Oktober 2004 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man sætter en modstand i serie med enheden, så ændres det samlede Q, således at enheden spiller dybere i det samme kabinet.
Jeg forstår ikke helt det 'fy' fra DAT, for så snart man sætter en delefilterspole i serie med enhed, så er det i princippet det samme, der sker rent elektrisk, da enhver spole har en modstand. Jeg har selv haft benyttet mig af princippet, da jeg eksperimenterede med et lille kabinet, og det gik skam helt fint.
Modstanden skal blot være rimeligt effekttålig, når man arbejder med basenheder, så sker der ikke noget med den, og det kommer ikke til at lyde forfærdeligt, hvis beregningerne er på plads, og slet ikke hvis du benytter et lukket kabinet.
__________________ mvh
AKSA
"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil svare til at bruge lang tynd ringeklokke ledning til bassen, alle der har prøvet det ved hvor elendig kontrol der er over bassen. T/S parametre er ikke en eksakt videnskab, et godt kendskab til dem er en god vejviser, men ofte fraviger de bedste konstruktioner fra de teoretiske optimale specs. Fx hvis man øger membranens vægt vil det ud fra T/S give mere dybbas, men i virkeligheden dæmper det bare den øvre respons og du får en tilt kuvre som der på papir kan se fordelagtig ud. Hvis man vil manipulere den naturlige respons på en enhed i et givent neumatisk univers,så er det min erfarin at stejle pre amp signal manipulation er den bedste løsning, da det ikke nedsætter den generelle følsomhed eller forringer den direkte dæmpning på enheden.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de hurtige svar. Pointen med eksperimentet er at jeg skal lidt hurtigt igang og skaffelidt erfaring med at bygge kasser osv. Det er ikke en permanent løsning. Det er klart at en form for Linkwitz eq ville være den metode man normalt ville bruge i en situation hvor en "for lille" kasse benyttes. Seriemodstand-ideen var kun en mulig midlertidig løsning, fordi enheden er så lettrukken (den er egl til PA).
Hvis vi forestiller os at jeg gik videre med ideen. Hvilke komponenter kan tåle denne behandling?
Hassel: Jeg ved godt du river håret ud nu, men hvad skal jeg lytte efter? Hvad er kendetegnende for basforringelsen?
vH pH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den har en fornuftig (høj) følsomhed. Og det skal være til at betale. Så ville jeg da gå efter en løs sub amp. som du skal kan eq. eller bare skrue op med. For at få det bas du skal bruge til film brug.
Den med modstanden er lidt tvilsom som bla. Hasselhof skriver. Men hvis det skal prøves, så skal den jo kunne tage noget havre ! en 20w på en kølepalde kunne nok gøre det. DAT, Brink og den slag har 20W modstande.
Men hvordan har du tænkt dig at styre den mht niveau. ? hvis du slutter den til ht udgangen på din forstærer, passer det næppe med resten. Hvis du har en løs til subben, hvorfor så ikke "skrue" på den, for at få bas ?
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
til 27ph.
Bare rolig jeg river ikke håret ud, hvis jeg skulle gøre det hver gang nogen spør mig hvordan god bass lyder så ville jeg være skaldet forlængst :) Jeg har indset at alle mine forsøg på at forklare folk hvordan bass kan gengives korrekt er slået fejl og at jeg simpelthend ikke har ordet i min magt i tilstrækkelig omfang til at kunne kommunikere et komplekst budskab. Det bedste jeg kan gøre er at tilbyde en demo.
Når man først har hørt hvordan ultimativ basskontrol lyder så er det meget nemt at frasortere uholdbare løsninger. __________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan naturligvis lave en serie/parallel kobling af 4 modstande hvis man er i tvivl om hvorvidt de kan tåle effekten - så har man 4 gange så meget at tage af. At nedsætte dæmpningsfaktoren på den måde er ikke ukendt, og er da 'økonomisk', såfremt man alligevel har enheden liggende...
Det med at seriespoler gør det samme er rigtigt, men de gør det ikke slet så voldsomt, ikke hvis kvaliteten er i orden! Deres seriemodstand er lav.
Men du kommer nok til at have en separat amp til subben.
|
| Til top |
|
| |
27pH Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Oktober 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen for svarene. Jeg har lidt at tygge på. Jeg prøver at undgå at gøre noget overilet, det er derfor jeg lige smider et par spørgsmål i forummet.
vH pH
|
| Til top |
|
| |
DigiXover Forum Bruger

Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad der sker når du sætter en modstand i serie med din bas er at du mister dín dæmpningsgrad. d.v.s. at svingningssystemet din membranmasse/ophængnings elsaticitet/Box-compliance ikke bliver stoppet i sin egensvingning. Din bas vil ikke stoppe med at svinge når signalet ikke er der mere. Der er masser af bas men det lyder af helvede til. Bl.a. derfor jeg ikke tror på ventilerede systemet. Impuls-svaret kan ikke bleve korrekt.
|
| Til top |
|
| |