Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 16:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: XLS Sub med aktiv 10" og passiv 12" (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
hifinørden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

Da jeg har 2 af Peerless XLS 10" basser liggende uden at de bestiller noget, tænkte jeg på at jeg egentlig burde anvende dem fornuftigt, evt. sammen med 2 10 eller aller helst sammen med 2 12 tommer slaver. Jeg har regnet på denne sub i Winisp pro, og fundet ud af at det nok godt vil blive en hæftig sag uden at den fylder ret meget.

Den største fordel er i dette tilfælde at de to 10" bassers vibrationer vil udligne hinanden ved store udsving. er der nogn der har erfaringer med en blandet konstruktion som denne?

Til top Vis hifinørden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifinørden

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 03:28 | IP-adresse registreret  

hifinørden skrev:

Da jeg har 2 af Peerless XLS 10" basser liggende uden at de bestiller noget, tænkte jeg på at jeg egentlig burde anvende dem fornuftigt, evt. sammen med 2 10 eller aller helst sammen med 2 12 tommer slaver. Jeg har regnet på denne sub i Winisp pro, og fundet ud af at det nok godt vil blive en hæftig sag uden at den fylder ret meget.

Den største fordel er i dette tilfælde at de to 10" bassers vibrationer vil udligne hinanden ved store udsving. er der nogn der har erfaringer med en blandet konstruktion som denne?

Det giver ikke problemer at bruge forskellige tommer bas og passiv enhed, så lang tid at de passive enheder ikke bunder ud før de aktive.

Til top Vis torkild's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torkild

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Jeg mener at kunne huske at en 10" og en 10" slave kan give problemer. Mener der er noget med at de vil give større udsvingninger, når man spiller højt, og derfor være den første til at stå af. ???

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

DarkWing
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har bygget en sub med 10" xls og 12" slave, ingen problemer der. Det anbefales normalt at slave arealet er større end det aktive.

Til top Vis DarkWing's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DarkWing

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

At bruge samme diameter slave som aktiv giver kun problemer, såfremt slaven ikke er ordentligt konstrueret! Og Peerless enhederne virker meget fornuftige. Det er sandt, at slaven skal bevæge sig op til 4 gange så meget ved systemresonansen - men det kan den nok osse, jeg ville ikke være nervøs .

En slave kan kun 'stå af' i den forstand, at den bliver flået ud af sit ophæng! Men, æhhh, så skal der osse knald på - og så ville det nok være på sin plads at overveje en mere potent sub, såfremt man har behov for SÅ voldsomme lydtryk i den dybe bas .

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes