Forfatter |
|
Crein Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 114
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goddav i forummet :D
Jeg går og fumler med en masse ideer til mit nye projekt.
Jeg skal have flækket en forholdvis lille højtaler sammen. Vi snakker mål på ca. H.:30-45cm, B.:18-22cm, D.:30-40cm.
Håber det gav en nogenlunde ide om hvordan jeg vil have formen :D
Af enheder tænkte jeg på en eller to "bass-midrange" og en enkelt diskant.
Kan det betale sig et lave bass refleks uden det normale rør. Altså at man laver det direkte i kabinettet? F.eks http://critech.dk/image7.jpg Syntes det er en del pænere og sjovere på den måde.
Da jeg får en del rabat på Monacor's ting og sager ville det klart være at foretrække hvis de havde noget der kunne bruges.
Jeg tænkte her på f.eks: 1X : http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=100060 1X : http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=102330 Evt 2X af den sidste hvis det ikke giver for mange problemer med ohm osv...
Hvis nu der var et delefilter fra monacor der passer ville det jo være for dejligt. Men jeg kan ikke lige overskue om der er det?
Min erfaring med DIY: LAV! Mit "Gå På Mod" : HØJT!
Håber i kan skubbe mig igang... ellers kommer det nok af sig selv :D Det er bare rart at hører om man er helt gal på den inden man går igang.
Ideen med højtalerene er at man skal kunne sige... uhh det spiller da pænt godt i forhold til størelsen :D
En lidt anden ide med hensyn til enheder: 1X Diskant af en art. 1X Mellemtone af en art. Og så prøve med en af deres Raptor 6" som mini sub ? Tror i det er noget der vil kunne funke også med hensyn til impedens osv?
Noget i stil med: http://critech.dk/image8.jpg
Raptor 6" (4ohm, 100Wrms): http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=104350
Hva siger i til det hele?
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Grunden til diskanten er vel at den kan klare lidt mere den du anviser ik?
Hva ender jeg op med af impedans ? Og hvad med forholdet mellem diskant og midrange-bass?
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder lige og roder med liter osv.
Hvis nu jeg har 2 x 6½ kræver det så doublet volumen? Er der ikke meget bass tab i et lukket kabinet i forhold til et bass refleks?
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
VP6 fra www.frequence.dk kunne eventuelt også være en mulighed! Ved den rigtige kombination af volume og indbyrdes placering giver Peerless SDS 6" et ganske godt tryk fra sig. Der er dog "kun" 2 enheder i omtalte højttalere. Du finder den under Byggesæt på siden.

Måske det kan bruges? Hvis du følger anvisningerne fra siden, er du ihvertfald sikker på et godt resultat!
- BR
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeNR skrev:
VP6 fra www.frequence.dk kunne eventuelt også være en mulighed! Ved den rigtige kombination af volume og indbyrdes placering giver Peerless SDS 6" et ganske godt tryk fra sig. Der er dog "kun" 2 enheder i omtalte højttalere. Du finder den under Byggesæt på siden.
Måske det kan bruges? Hvis du følger anvisningerne fra siden, er du ihvertfald sikker på et godt resultat!
- BR
|
|
|
Det var ikke lige planen at lave noget der er blevet lavet før :D Men klart at man kan kigge lidt efter osv :)
|
Til top |
|
|
BjarkeNR Lukket konto

Bruger siden: 28 Juli 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2671
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok - synes selv det var et ret godt bud 
- BR
|
Til top |
|
|
Twellmann Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003
Status: Offline Indlæg: 211
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er helt fint at lave porten på den måde, så sparer du også et par hundrede kroner måske
__________________ Daniel
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Twellmann skrev:
det er helt fint at lave porten på den måde, så sparer du også et par hundrede kroner måske |
|
|
ER der nogen måde der er bedre end andre ? eller er det bare at prøve sig frem?
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Crein,
Det er klart at det er fristende at lave noget der er helt unikt i design og konstruktion - men hvis jeg læser dit første indlæg rigtigt så er det ikke noget du har prøvet før, eller hvordan..?
Det er bestemt ikke for at nedgøre din "ildhu" - men måske VAR det en ide at starte med et gennemprøvet design, hvor der er en rimelig chance for at tingene hænger sammen og lyder som de skal, og hvor kabinetdimensioner, enheder og delefilter går op i en højere enhed. Jeg tror godt det kan blive en dyr spøg i tid og materialer hvis du starter ud med at prøve dig frem med et uprøvet design.
Jeg kan iøvrigt anbefale dig også at læse lidt op hos www.hometheaterforum.com - de har en glimrende DIY sektion. Det er godtnok mest subwoofere det går på, men der er også meget snak om alternative højttalerkonstruktioner osv.
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Crein,
Det er klart at det er fristende at lave noget der er helt unikt i design og konstruktion - men hvis jeg læser dit første indlæg rigtigt så er det ikke noget du har prøvet før, eller hvordan..?
Det er bestemt ikke for at nedgøre din "ildhu" - men måske VAR det en ide at starte med et gennemprøvet design, hvor der er en rimelig chance for at tingene hænger sammen og lyder som de skal, og hvor kabinetdimensioner, enheder og delefilter går op i en højere enhed. Jeg tror godt det kan blive en dyr spøg i tid og materialer hvis du starter ud med at prøve dig frem med et uprøvet design.
Jeg kan iøvrigt anbefale dig også at læse lidt op hos www.hometheaterforum.com - de har en glimrende DIY sektion. Det er godtnok mest subwoofere det går på, men der er også meget snak om alternative højttalerkonstruktioner osv.
|
|
|
Den eneste grund til at jeg kaster mig ud i det her er for at lærer. Ikke for at få et godt resultat selvom det da ville være dejligt :D
Om ikke andet syntes jeg måske ikke der er noget vildt unikt over en firkantet portet box med nogle enheder i. Det er da rimeligt standard bass refleks syntes jeg... eller ?
Men lige nu leder jeg efter nogle grundliggende regler med hensyn til udregning af kabinet, delefilter osv. Ikke lige kommentare om at jeg skal bygge noget standard. øv da 
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo desværre en årsag til at de fleste kabinetter i dag er firkantet med en port. Det er ikke "bare lige" at sætte en kasse sammen, der spiller optimalt.
Men dit gå-på-mod vil jeg nu ikke tage fra dig...
Du får nogle problemer med udregning af portlængde og diameter, hvis du vil lave en firkantet port, for det kommer simpelthen ikke til at passe sammen. Du kan bruge en firkantet port i forbindelse med en transmissionslinie højttaler, men så bliver højttaleren ikke lille mere.
En god ide, vil være at lave en lukket boks til diskant og mellemtone, det vil du klart slippe bedst fra, og så kan du designe udseendet næsten som du vil, bare de får de liter de skal bruge.
Så kan du lave en seperat bas/subwooferboks, som du evt. kan stille toppene på.
Der er desværre en række fysiske love der skal overholdes, for at få et godt resultat, og dem bliver du nok nødt til at overholde, hvis du vil have et brugbart resultat.
|
Til top |
|
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Hvis du bare vil have en lille reol højttaler, uden sub, så byg den basrefleks. Om du bruger slotport eller alm porte er fuldstændig ligemeget. Alm porte er måske lidt lettere at stille på i længden.
Du kan regne længden ud for en rundt port, og så omregne arealet til en firkant. Hvis arealet er det samme, skal længden også være det. Vil vil somregel passe meget godt sammen. Slotporte har en anden K værdi, men jeg tror ikke det rykker så meget ved det.
Find dig en mellemtone og diskant du kan lide. Altså en du har hørt spille. Alt det med at kigge på data dur ikke, hvis den ikke lyder godt. Så tag ud og lyt og køb de enheder der lyder godt i dine øre.
Når du har fundet dem, så vend tilbage hertil, så tager vi formlerne sammen og hjælper dig på vej.
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Hvis du bare vil have en lille reol højttaler, uden sub, så byg den basrefleks. Om du bruger slotport eller alm porte er fuldstændig ligemeget. Alm porte er måske lidt lettere at stille på i længden.
Du kan regne længden ud for en rundt port, og så omregne arealet til en firkant. Hvis arealet er det samme, skal længden også være det. Vil vil somregel passe meget godt sammen. Slotporte har en anden K værdi, men jeg tror ikke det rykker så meget ved det.
Find dig en mellemtone og diskant du kan lide. Altså en du har hørt spille. Alt det med at kigge på data dur ikke, hvis den ikke lyder godt. Så tag ud og lyt og køb de enheder der lyder godt i dine øre.
Når du har fundet dem, så vend tilbage hertil, så tager vi formlerne sammen og hjælper dig på vej.
|
|
|
Jeg har hørt disse http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=102330 ude hos monacor og de er yderst velspillende. Dog var det i 8"eren i en af deres "byggesæt". Men wauw. Det var faktisk derfor jeg startede med at foreslå disse i 6½" indtil jeg så prisen Men skidt nu være med prisen...! Jeg får dem jo billigere. Men jeg er rimeligt glad ved tanken om to af disse 6½" og den diskant der blev foreslået længere oppe.
Så... dem tror jeg sgu jeg hopper på. Har før brugt nogle Monacor enheder og har endnu ikke kunne tæve dem ihjel.(plejer jeg ellers at være god til) Og de lyder helt fint selvom det er nogle af de billigere...
Men igen. Jeg leder lidt efter nogle generalle regler ved højtalerbyg. F.eks om det er doublet op på literne når man smider du ens enheder i?
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit gamle ht.program virker ikke på XP, så jeg kan ikke hjælpe med kabinet udregning (måske andre kan), men ifølge Monacor's katalog:
En SPH-165CP i 18liter og et 17cm langt refleksrør(MBR70) giver 46Hz -3dB, hvis du vil lave refleksrøret som en del af kabinetet, så skal portåbningen være på34,2cm2.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 26 Oktober 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du fordobler boksstørrelsen når du anvender 2 enheder. Såfremt det skal være basrefleks, skal tunings/afstemningsfrekvensen være den samme som ved en enkelt boks - kan klares ved at bevare portlængden og fordoble arealet (f.eks. gå fra portdiameter 5 cm til 7 cm - det gir' en fordobling af arealet) .
|
Til top |
|
|
Crein Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2004 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|