Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 04:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Snell E II delefilter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Det er lidt tankevækkende hvor meget vellyd det er lykkedes Snell Acoustics at vride ud af så billige enheder, så:

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan Snell delefiltre er lavet og om man eventuelt kan bruge princippet i en mere moderne DIY højttaler?

Jeg ved bare, at de har købt en masse billige Vifa enheder og sorteret 2/3 fra ved måling af hver enkelt enhed, udvalgt matchende par og derefter tilpasset delefilteret til måleværdierne i de enheder, som var gode nok til at blive brugt i højttalerne.

Men hvorfor ikke bruge noget af det princip i moderne DIY-højttalere? Man kan vel købe nogle parrede enheder af langt bedre kvalitet (f.eks. ScanSpeak) og derefter tilpasse delefilteret på samme vis?

Til top Vis bole's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bole

Nørd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Oktober 2004 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

bole skrev:

Det er lidt tankevækkende hvor meget vellyd det er lykkedes Snell Acoustics at vride ud af så billige enheder, så:

Er der nogen, der kan forklare mig, hvordan Snell delefiltre er lavet og om man eventuelt kan bruge princippet i en mere moderne DIY højttaler?

Jeg har faktisk forsøgt at anvende de samme idéer i Bechs

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN =2

se linket til delefilteret

Men der var flere "hemligheder" bag Snell højttalerne:

• Peter Snell - en mand med guldøre, der viste hvad han ville have.
  • En tro på egne øre - og ikke prisen på enhederne
  • Bassystemerne: En Snellmedarbejder fortalte mig (da hifiklubben overtog Snell), at der blev bygget 10 - 15 forskellige bassystemer i udviklingfasen for at finde det der lød bedst.
  • Delefiltrene: Den samme medarbejder fortalte, at der minimum blev lavet 100 versioner af delefilteret før Snell var sikker på at have fået mest ud af enhederne.

Det sjove er at alle Peter Snells idéer viste sig 10-15 år senere at passe med virkeligheden: Man lytter på energien i rummet. 

Jeg ved bare, at de har købt en masse billige Vifa enheder og sorteret 2/3 fra ved måling af hver enkelt enhed, udvalgt matchende par og derefter tilpasset delefilteret til måleværdierne i de enheder, som var gode nok til at blive brugt i højttalerne.

De blev ikke valgt fordi de var billige - men fordi de lød godt.

Men hvorfor ikke bruge noget af det princip i moderne DIY-højttalere? Man kan vel købe nogle parrede enheder af langt bedre kvalitet (f.eks. ScanSpeak) og derefter tilpasse delefilteret på samme vis?

Revel anvender præcis samme metode - voeks lærte det jo hos Snell.

Hilsen

Nørd

Til top Vis Nørd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nørd

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret! Det ser utroligt spændende ud - havde jo set tråden før, men havde kun skimmet den og kigget billeder, så jeg havde ikke læst om dit arbejde med delefiltret. Jeg får helt lyst til at prøve at bygge et tilsvarende sæt selv. Måske bare i firkantet version, nu da det i givet fald bliver mit første DIY projekt. Jeg kan se at du har lavet en udførlig beskrivelse af projektet i PDF format. Jeg vil meget gerne have et eksemplar! Du kan sende den til deagle25@hotmail.com

Det er min junk-mail, hvor der kan spammes i vildskab til - derfor tør jeg godt lægge den ud på forum

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Oktober 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Hej Bole !

En orginal Snel skal man ikke rode med for så ryger hele Peters lyd filisofi, skal man gøre noget så skal man hive delefildteret ud og starte forfra og lige kikke på enhedrene om de er ok jeg tænker på bassen og deres ophæng om det er ok, så vil jeg anbefale et 12dbs delefildter og dele ca. 2500/2700Hz, det er bare et forslag.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

bole
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Ok :-):-) men jeg har nu den modsatte opfattelse:

Det er netop det arbejde der ligger i delefilteret, der gør Snell EII til en god højttaler, så derfor vil jeg prøve at efterligne principperne i dette delefilter i en ny DIY højttaler - med nye friske enheder.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Oktober 2004 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen !

Husk at alle delfildter komponender er udmålt til hver enkelt enhed så den samled helhed er hel i top, her afvier de med -+0,5% fra orginal højttalerne til dem vi kunne købe den gang, de Snel der er i dag har jeg ikke samme tiltro til som da Peter Snell var i blandt os.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes