Forfatter |
|
C0bra Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Status: Offline Indlæg: 44
|
Sendt: 02 November 2004 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hva er det ideelle volumet til 1 slik sub? Vil bygge to kasser med hver sin sub. Subbene skal brukes til hjemmekino, så dypbassen er viktigst! Ser at det er flere som sier 50-100liter(alt etter om det er portet, lukket), men prøvde en liten utregning selv med ett program(var på en internett side jeg fant, noen som vet hvilken det er? vil ha link) og kom da frem til at 200-300liter var bra.
Hvilken av disse 2subbene er best til hjemmekino sub?
Hva mener dere? Hvor stor forsterker bør hver sub ha?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 02 November 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ideelle volumen vil være ca. 113 liter i et lukket kabinet, med lidt fyld.
Så har den F3=43Hz
Du kan "glatte" frekvensgangen lidt ud med et større volumen, men F3 ændrer sig ikke.
2-300 liter giver en fladere frekvensgang, men man kan miste lidt dynamik/hurtighed - hvilket netop er godt i en hjemmebio.
- Defor vil det være bedst (mener jeg) at bruge et 113 liters lukket kabinet med lidt fyld. Supplér gerne med tre akustiske ventiler.
- Med hensyn til effekt, vil 200-300W RMS per enhed være fint. Men kan man nogensinde få nok (!!??)
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 03 November 2004 kl. 05:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaah - stor kasse - godt med fyld! Det vil virke med disse enheder. Man kan godt bruge en mindre boks - men så skal den være lukket... Efter MIN mening.
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja faktisk, så ændre den ikke F3 ret meget, selv om du bruger et noget mindre volumen. Du kan nok godt gå ned til f.eks. 80 liter uden det store tab.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er en af fordelene ved lukkede bokse - de er ret tolerante mht. størrelsen og eventuelle afvigelser i enhedens parametre .
|
Til top |
|
|
C0bra Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vurderer faktisk å bygge noen fronter med 4*SLS nå. Hvordan tror dere det ville vært? (skal selv følgelig ha diskant og mellomtone også) Vil helst ha noe med "ekstrem" trøkk og bass, siden det er til hjemmekino. Av musikk er det mye forskjellig(hoobastank, system of a down, future sound of london, simple plan, threedays grace osv.)
Så ett lukket kabinett på 80liter per sub er fine greier?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, 80 liter vil være helt fint.
Det bliver nogle store højttalere, men sikken bas du vil få. Det vil sikkert komme til at lyde uovertruffent.
Find evt. @miju's konstruktion med SLS enhderne under DIY sektionen. Der er den brugt i en absolut high-end løsning.
|
Til top |
|
|
C0bra Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sitter her å tegner og regner litt. Har funnet ut max størrelse jeg vil ha på kabinettene, da blir det ett kammer på 140liter til 2basser. Det vil vel gå fint.
Som mellomtone vil jeg bruke Vifa DX25TG05-04 1"dome og Vifa bass PL18WO09-08 - 6,5" Premium Line(samme enheter som i HFLS1)
Vil dette være en bra kombinasjon? Eller er det andre diskanter/mellomtoner i samme prisklasse(helst IKKE dyrere) som vil mache bedre?
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2004 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er desværre ikke bekendt med Vifa, bruger selv Scan Speak.
Men jeg vil anbefale at bruge to 6,5" og en 1" per side, for at kunne matche de to SLS'er.
Evt. i en D'apolitto konstruktion, hvor en SLS placeres i bunden og i toppen i hvert sit kabinet, og de to 6,5" og 1" placeres i midten af kabinettet.
Det kan være en god ide at give hver SLS sit eget kammer. Det afstiver kabinettet, og forhindre også at de to enheder kan påvirke hinanden negativt. Husk at med mindre du har fået dem udmålt, så er der ikke garanti for de er helt ens.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2004 kl. 04:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
I teorien rigtigt Daniels - men næppe det store problem i praksis. Men pointen med afstivningen er helt fin! Man kan ikke have nok af det...
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, jeg er nok bare forkælet med udmålte enheder hver gang...
|
Til top |
|
|