Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 08:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: DIY ht, med 4*12"sls (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 03 November 2004 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Vurderer å bygge noen fronter med 4*SLS nå. Hvordan tror dere det ville vært? Som mellomtone vil jeg bruke Vifa DX25TG05-04 1"dome og Vifa bass PL18WO09-08 - 6,5" Premium Line(samme enheter som i HFLS1) Vil helst ha noe med "ekstrem" trøkk og bass, siden det er primært til hjemmekino. Av musikk er det mye forskjellig(hoobastank, system of a down, future sound of london, simple plan, threedays grace osv.)

Sitter her å tegner og regner litt. Har funnet ut max størrelse jeg vil ha på kabinettene, 140cm*35cm*55cm(h*b*d) da blir det ett kammer på ca140liter til 2basser.

Vil dette være en bra kombinasjon? Eller er det andre diskanter/mellomtoner i samme prisklasse(helst IKKE dyrere) som vil mache bedre?
Til top Vis C0bra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af C0bra

C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Vil det være bedre å går for 2stk Peerless SDS164 - 830657 per ht, i stede for de vifa'ene?

C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Hva trenger jeg av deler for å lage delefilter til sls'ene? Vil bestille nå i kveld, men hadde vært greit å vist hvilke deler jeg trenger for å lage delefilter til SLS'ene..

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 November 2004 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om du med de valgte enheder kan lave et sæt 'seriøse to-vejs højttalere med voldsomme subwoofere'.

Denne betegnelse fordi jeg forestiller mig at det vil være en god ide at dele ret lavt til basserne (mellem 80 og 40 Hz) og anvende (elektronisk eller passiv) filtrering før effektforstærkerne. Du skal ganske vist have flere udgangsforstærkere, men du undgår en stor tung og dyr seriespole til basserne.

Det giver også større fleksibilitet i valget af forstærkere. Du kan finde en lille, men god til to-vejs delen (den meget omtalte NAD3020) og så hægte en arbejdshest af en klasse D, T eller PWM forstærker på basserne.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2004 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Jeg også så det at det blir litt feil prioritering med det oppsettet. Derfor vil jeg heller kjøpe 2stk SLS'er og ha dem i hvert sin kasse først, og bruke dem med de ht'er jeg har. Så får jeg se om jeg heller får kjøpe noe litt mer high end mellomtoner og diskanter senere.

Det jeg da har funnet ut er at hver av de to SLS'ene, skal få en kasse på 112liter. Jeg vil dele dem ved 80hz tenkte jeg. Har planer om å kjøre dem på en NAD 272, for å teste hvordan de spiller. Også kansje kjøpe egne subwoofer forsterkere til dem senere.

Hvilke deler trenger jeg for å lage 2delefiltre som deler ved 80hz til disse subbene da?

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 November 2004 kl. 04:35 | IP-adresse registreret  

80Hz passivt er næsten håbløst! Du skal bruge aktiv deling, men jeg er ikke klar over hvos man kan få fat i et prisrimeligt aktivt filter, desværre. Problemet løser sig selv hvis du bruger en surround forstærkers sub-udgang, den er allerede delt med 24dB/okt v. 80Hz. (og 12dB/okt på højpass delen).
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jep - for en teoretisk impedanslineær 8 Ohms enhed skal der bruges en seriespole på 16mH for et sølle 6dB/oktav -filter, som skærer ved 80 Hz.

Sådan en er stor og dyr, hvis den skal være god, og vil i praksis kun virke efter hensigten, hvis man får konstrueret en impedansudglatning af basenheden.

Desuden er 6dB/oktav næppe nok, og hvis du skal lave et stejlere filter skal du have endnu større spoler.

C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Så det vil ikke gå an å få kjørt den subben på vanlige ht'innganger?

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jovist - Den omtalte NAD er da vist en temmelig stor forstærker og kan nok trække en stor enhed.

Problemet er at konstruere et brugbart passivt delefilter til at dele mellem sub og . Det kræver en masse udmåling, beregningsarbejde samt dyre komponenter - og så er det ikke sikkert det bliver godt. Typisk vil en seriespole have så høj Ohmsk modstand, at det vil spolere højttalerens Q og reducere dæmpningsfaktoren for forstærkeren.

C0bra
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2004 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Så jeg bør kjøpe en egen subforsterker og bruke til dem?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes