Forfatter |
|
Pacex Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 07 November 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej hej...
Da jeg ryddede op i mit skab fandt jeg tilfældigvis 2 stk bass enheder. Og jeg tænkte så om det ikke var muligt at få lavet en subwoofer ud af disse, da jeg pt står uden en subwoofer.
Jeg har ikke kunne finde nogle specifikationer på den, men det er en mc farlow st 30/100, 909. Det er i hvert fald hvad der står bagpå.
Billeder :
http://Www.pacex.frac.dk/h01.jpg
http://www.pacex.frac.dk/h03.jpg
Mit spg. går så på om det er muligt at bruge disse i en subwoofer? Og hvordan beregner jeg mig frem til dens dimensioner.
Evt. nogle der har en side hvor man slavisk gennemgår opbygningen af en subwoofer?
Jeg kan sagtens selv lave kabinettet. Det er mest str. på det og elektronikken jeg skal have hjælp med...
Ps: Den skal køre sammen med dette:
Forstærker : Harman/kardon AVR 5500
DVD : Harman/kardon DVD 25
Højtalere : Jamo X870
På forhånd tak 
__________________ Pacex / Nikolaj
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 07 November 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er desværre umuligt at forudsige, hvordan et par enheder vil opføre sig i en boks, når man ikke har deres data, de såkaldte Thiele/Small data. Minimum er følgende: Resonanfrekvens i fri luft, Qt-værdi og ækvivalent volumen.
Såfremt man skulle forsøge sig frem, ville jeg bygge et par rimeligt store, lukkede bokse (>60 liter netto pr enhed, da der er tale om 12" enheder) - men det er langtfra sikkert, at resultatet ville blive godt, desværre. Men lukkede bokse er det mindst risikable, når man ikke kender data.
|
Til top |
|
|
Pacex Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2004 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok, jeg vil prøve en ekstra gang at finde nogle specifikationer på enhederne.
Nogen der har en idé om hvor man kan finde det ?
eller nogle der kender enhederne? __________________ Pacex / Nikolaj
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 07 November 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes websider, hvor et stort antal enheders T/S-parametre er opgivet - der er osse ældre enheder, som ikke oprindeligt 'kom' med T/S parametre. Desværre kender jeg ikke URL'et til den/de sider .
|
Til top |
|
|
Harritz3257 Forum Bruger

Tidl. gichael3257
Bruger siden: 11 Juni 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1595
|
Sendt: 07 November 2004 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm kunne godt ligne en stageline bas, men det er svært at sige.
Der er ikke andet for end at prøve at lave et kabinet på 100l, og hører om de kan spille, hvis ikke der rigtig er noget dyb bas, så prøv og lave et bas reflex hul, og hører om det er bedre. Førsøg er det eneste og gøre.
Mvh Michael
|
Til top |
|
|
Pacex Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2004 kl. 09:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror jeg vil prøve at lave et 60-100l kabinet så... også forsøge mig frem.
Hvad skal der tilsluttes enhederne for at få det hele til at køre?
Og skal jeg satse på en aktiv eller passiv subwoofer? __________________ Pacex / Nikolaj
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 08 November 2004 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, det ville være ret oplagt at anvende en af de plate-amps, der er beregnet til brug i selvbyg-subs. De har bl.a. den fordel, at man kan justere på frekvensgangen (EQ'ing) og filtrere efter behov - en stor fordel, når man anvender enheder med ukendte data. Så kan man justere sig frem til et rimeligt resultat på den måde. Og hvis enhederne viser sig ikke at være særligt brugbare til subs, kan ampen altid genanvendes til mere egnede enheder. 
Dansk Audio Teknik, Frequence, og flere andre, sælger den slags amps.
|
Til top |
|
|